Page 43 - mag_55
P. 43
της Κατερίνας Τζαβάρα
Η ευχάριστη αλλαγή στη διάθεσή μας ένα παιδί που δεν έχει συνηθίσει να του
την περίοδο της άνοιξης επιβεβαιώνεται αρνούνται τα χατίρια, όσο υπερβολικές
και επιστημονικά. Οι περισσότεροι άν- κι αν είναι οι απαιτήσεις του και δεν έχει
θρωποι είναι προγραμματισμένοι να κι- εξοικειωθεί με τεχνικές που το βοηθούν
νητοποιούνται μαζικά και να αντιδρούν να τιθασεύσει τις παρορμήσεις του, δε
καλύτερα στο φως του ήλιου. Γίνονται θα μπορέσει να αντιμετωπίσει με ωρι-
πιο ενεργοί, εμφανίζουν καλύτερη δι- μότητα και υπομονή τις αλλαγές που θα
άθεση, χαμογελούν περισσότερο, απο- φέρει η εποχή στον οργανισμό αλλά και
ζητούν την απομόνωση και το φαγητό στην εσωτερική του τάξη πραγμάτων.
λιγότερο και αισθάνονται μια ευεξία που οι έντονες και απότομες αλλαγές
το σκοτάδι και το κρύο του χειμώνα δεν στη συμπεριφορά ορισμένων παιδιών
ευνοούν. Οι ορμόνες που είναι υπεύθυ- συνδέονται, όμως, και με άλλους πα-
νες για τον καλό ύπνο και την ευτυχία ράγοντες όπως το μεγάλωμα ή η άφιξη
(μελατονίνη και σεροτονίνη, αντίστοιχα) ενός μικρότερου αδερφού/ής στην οικο-
αυξάνονται στον οργανισμό μας τις ηλιό- γένεια, οι συχνές επισκέψεις στο χωριό,
λουστες μέρες και μας ζωηρεύουν! ο μεγάλος χρόνος παραμονής στο σπίτι
Τα μικρά παιδιά δεν εξαιρούνται από με τον παππού και τη γιαγιά, η σωματική 43
τον κανόνα. Η διάθεση να τρέξουν, να και πνευματική κούραση μετά από ένα
παίξουν, να συμμετάσχουν σε έντονες απαιτητικό σχολικό πρόγραμμα στη δι-
δραστηριότητες και σε ανοιχτούς, κυρί- άρκεια του χειμώνα, οι αυξημένες απαι-
ως, χώρους, αυξάνεται και εκδηλώνεται τήσεις των δασκάλων για καλύτερη σχο-
με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με την λική επίδοση προς το τέλος της χρονιάς
προσωπικότητα και τη συναισθηματική και οι αλλεργίες.
ωριμότητα κάθε παιδιού, τα βιώματα και οι αλλεργίες ανήκουν στην … κακή
το οικογενειακό και σχολικό πλαίσιο στο πλευρά της άνοιξης. Εμφανίζονται ξαφ-
οποίο έχουν συνηθίσει να ακολουθούν νικά ή επιδεινώνονται, απαιτούν ειδικές
κανόνες και υποχρεώσεις. Ένα παι- συνθήκες διατροφής, ένδυσης, ύπνου,
δί ανεξάρτητο και ενεργητικό που παιχνιδιού και φαρμακευτικής αγωγής.
γνωρίζει τα όρια, τα δικαιώματα και Το αμυντικό σύστημα του παιδιού αποδυ-
τις υποχρεώσεις του και έχει μάθει από ναμώνεται, κάποια φαρμακευτικά σκευά-
τους γονείς του να τα διαχειρίζεται με σματα προκαλούν υπνηλία και χαμηλά
σεβασμό και ευχάριστη διάθεση, μπορεί αντανακλαστικά και τα συμπτώματα επη-
να εμφανίζει πιο ζωηρή συμπεριφορά ρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητα
αλλά δεν γίνεται επικίνδυνο και φορτικό του παιδιού, το παιχνίδι, τις φιλίες του,
για την ομάδα της τάξης. Αντίθετα, ένα το προφίλ του στη σχολική και ευρύτερη
παιδί που μεγαλώνει σε ένα απόλυτα κοινωνική ζωή. Όλα αυτά σε συνδυασμό
πιεστικό ή ανοριακό πλαίσιο στο σπίτι, με τις άστατες καιρικές συνθήκες, στην