Page 44 - mag_55
P. 44
πΑΙΔΙΑ & σΧοΛεΙο της Κατερίνας Τζαβάρα
Η αλλαγή
στη συμπεριφορά
των παιδιών την άνοιξη
αρχή της άνοιξης, και τη ζέστη αργότερα της ομάδας, δηλαδή ένα παιδί που έχει
διεγείρουν τα παιδιά και αναστατώνουν πληγωθεί ή φοβάται κάτι. Λίγα λόγια
τον ψυχολογικό τους κόσμο. ενθαρρυντικά, η παραδοχή ότι είμαστε
Ένας έξυπνος τρόπος αντιμετώπισης θυμωμένοι και οι σαφείς οδηγίες για
όλης αυτής της αναταραχής μέσα στο όσα θα ακολουθήσουν στο πρόγραμμα
χώρο του σχολείου είναι η κατανόηση ενισχύει την εμπιστοσύνη των παιδιών
και η αποδοχή της κατάστασης. Ο πανι- προς το πρόσωπο του/της εκπαιδευτι-
κός, οι φωνές, οι απαγορεύσεις και κάθε κού και το κάνουν να συνειδητοποιήσει
είδους τιμωρητική στάση απέναντι στα πως οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες
παιδιά είναι σίγουρο πως θα φέρει το και αναγκαίες για να βάζουμε όλοι τα
αντίθετο, από το αναμενόμενο, αποτέλε- όριά μας με σεβασμό και συμβιβασμό.
σμα. Η ψυχραιμία και η επιμονή στη στα- Το ευχάριστο και θετικό περιβάλλον
θερότητα της εφαρμογής των κανόνων λειτουργεί κατευναστικά στα ξεσπάσματα
με την παράλληλη προσφορά περισσό- έντασης και τα παρακινεί να συμπεριφέ-
τερων ευκαιριών για εκτόνωση και σω- ρονται πιο ώριμα για να γίνουν αποδε-
ματική άσκηση μέσα στη μέρα, θα δώσει κτά και αγαπητά στην ομάδα των συμ-
44 χαρά και ανακούφιση στα παιδιά, καθώς μαθητών τους. Φροντίζουμε, λοιπόν,
και κίνητρο να ολοκληρώσουν τις εργα- να έχουν καλή πρόσβαση σε υλικά και
σίες τους χωρίς χρονοτριβή και καβγά- βιβλία που τους τραβούν την προσοχή,
δες. Αν αντικαταστήσουμε τις φωνές, τις να «σπάμε» τη ρουτίνα του μαθήματος
υπερβολές και τις συνεχείς εντολές μέσα με παραπομπές σε χιουμοριστικά περι-
από παρατηρήσεις και επικρίσεις με ξε- στατικά, σχολικές αναμνήσεις, μουσικά
κάθαρες, σύντομες οδηγίες, μικρότερης διαλείμματα, αναγνωστικά παιχνίδια και
διάρκειας καθιστικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικές εκδρομές. Τους αναθέτου-
περισσότερες ευκαιρίες για να μιλήσουν με καθήκοντα και «αποστολές» που ενι-
και να εκφραστούν τα ίδια τα παιδιά, σχύουν την ανεξαρτησία και τη συνερ-
τότε και εκείνα θα νιώσουν περισσότερη γασία με τα άλλα παιδιά αλλά και τους
ασφάλεια και θα χαλαρώσουν. ενήλικους. Η ανάγνωση και συγγραφή
Πολλές φορές αποφεύγουμε να συζητά- ιστοριών, η ενασχόληση με την Τέχνη
με ιδιωτικά μαζί τους ή να ερχόμαστε σε και η φυσική δραστηριότητα (παιχνίδια,
φυσική επαφή με τα παιδιά προσχολι- σωματική άσκηση, σπορ) προσφέρουν
κής ηλικίας. Οι έρευνες, όμως, δείχνουν ερεθίσματα και κίνητρο για δημιουργική
πως μια αγκαλιά και ένας γλυκός, παρη- εκτόνωση, σκέψη και δράση.
γορητικός λόγος με επιχειρήματα είναι η Στο ίδιο πλαίσιο κινούνται και οι απόψεις
καλύτερη συνταγή για να ηρεμήσει ένα των ειδικών επιστημόνων, παιδιάτρων,
πεισματάρικο παιδί που φωνάζει, κλαίει ψυχολόγων και λογοθεραπευτών. η ει-
ή αρνείται να ακολουθήσει τους κανόνες δική παιδαγωγός και κλινική ψυχο-