Page 59 - mag_60
P. 59
RECaLCaTI MaSSIMO
ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ
Εκδόσεις ΚΕΛΕΥΘΟΣ
Η μητέρα που καταπιέζει τη γυναίκα -όπως συνέ- μΑριΑ Εμ. μΑρΑΓΚουΔΑΚΗ
βαινε στην πατριαρχική εκδοχή της μητρότητας- ή ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΓΩΝΙΑ
η γυναίκα που αρνείται τη μητέρα -όπως συμβαί- Εκδόσεις ΕΥΜΑΡΟΣ
νει στην υπερμοντέρνα εποχή μας- δεν είναι δύο Υπό Μηδενική γωνία είναι το βλέμμα των
απεικονίσεις της μητέρας, αλλά δύο αποκλίσεις χαρακτήρων. Είναι η γωνία του πένθους,
της εξίσου παθολογικές. Αυτό το βιβλίο στέκεται της αλληγορίας.
σε αυτό, χωρίς καθόλου ωστόσο να σκοπεύει 59
να περιορίσει τη μητρότητα στην παθολογία της.
Η διδασκαλία του Λακάν έδειξε πως η υπόστα- Είκοσι ένα διηγήματα με κοινό θέμα την
ση της επιθυμίας της γυναίκας ως μη εξ ολοκλή- απώλεια -απώλεια προσώπων, μνήμης,
ρου απορροφημένης σε αυτή της μητέρας είναι πραγματικότητας, εαυτού, έρωτα. Μονα-
η ουσιαστική προϋπόθεση ώστε η επιθυμία της χικοί ήρωες, άλλοτε με φόντο επαρχια-
μητέρας να μπορεί να είναι δημιουργική. Μόνο αν κό τοπίο, άλλοτε αστικό κι άλλοτε κάποιο
το βλέμμα της μητέρας δεν επικεντρώνεται απο- αλλόκοτο ή παραισθητικό, Ξεδιπλώνουν
κλειστικά στην ύπαρξη του παιδιού, η μητρότητα σκέψεις, αισθήματα, εικόνες από την κα-
μπορεί να ολοκληρώσει τη λειτουργία της. Είναι θημερινότητά τους -φανερή ή και όχι.
αυτό που καθημερινά διδάσκει η ψυχανάλυση:
Μόνο αν η μητέρα δεν είναι όλη μητέρα, το παιδί Ένας ένας, τον κάνατε όλοι το σάλτο και,
μπορεί να βιώσει την απουσία αυτή που καθιστά τσουπ, την πηδήξατε την τσάκιση, από την
δυνατή την είσοδο του στον κόσμο των συμβό- "υγεία" στην "ανάπαυση", ε, δεν ήτανε και
λων και του πολιτισμού". τίποτε δύσκολο, σκέφτεσαι, δυο-τρία εκα-
Η απουσία της μητέρας είναι εξίσου σημαντική με τοστά απόσταση. Και να που τώρα ανα-
την παρουσία της. παύεστε όλοι σε παράταξη, κάτω από το
σταυρό, μόνο εσύ ξέμεινες, για να θυμά-
σαι.
Εσύ που ξέρεις γράμματα, να διπλώνεις
χαρτιά και να γράφεις "Υπέρ αναπαύσεως"
στη μια μεριά με ένα σταυρό από κάτω,
"Υπέρ υγείας" στην άλλη και ανάμεσα να
βλέπεις την τσάκιση, χαράδρα άπατη να
χάσκει.