Page 55 - mag_60
P. 55

της Μαράννας Κουμαριανού











                                                                     Έτσι λοιπόν, γεννάται το ερώτημα: πώς
                                                                     θα πείσω ένα παιδί ότι αυτό που του
                                                                     δίνω να μάθει είναι για το καλό του και

                                                                     είναι ωφέλιμο και χρήσιμο;
                                                                     Να το πρώτο επίπεδο δυσκολίας που
                                                                     έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Όπου αν
                                                                     εμείς ως ενήλικες δεν έχουμε απαντήσει,

                                                                     τότε κανένα παιδί δεν μπορούμε να πεί-
                                                                     σουμε να μάθει και οι γνώσεις που θα
                                                                     του δώσουμε θα είναι προϊόν κατανα-
                                                                     γκασμού.



                                                                     Τα πράγματα γίνονται πολύ πιο απλά,
               «γιατί το παιδί μου δεν έμαθε να…» και                αν εμείς οι ίδιοι ξέρουμε να απαντά-
               πάει λέγοντας όλη τη χρονιά.                          με σε αυτά τα «γιατί» πριν τεθούν από

                                                                     τα  παιδιά.  Ως  ενήλικες,  αν  γνωρίζουμε
               Κι εδώ έρχεται το δικό μου ερώτημα:                   και έχουμε τις δικές μας απαντήσεις και
               Από όλα αυτά τα «πρέπει» ή «θα έπρεπε»                εμπειρίες στο γιατί η ανάγνωση ή η ιστο-                   55 55
               που θέτουμε ως δάσκαλοι ή ως γονείς,                  ρία ή η γεωγραφία ή όποιο άλλο μάθημα

               τι από αυτά είναι χρήσιμο για τα παιδιά;              είναι χρήσιμα και στο πού μας ήταν χρή-
               Ή, πώς αυτά που πρέπει να μάθουν θα                   σιμα στη ζωή μας, τότε θα μπορέσουμε
               μπορούσαν να είναι ή να γίνουν χρήσι-                 να βοηθήσουμε και τα παιδιά.
               μα για αυτά; Και ακόμα πιο πέρα: πώς η                Τα παιδιά συνήθως λένε «μαθαίνω ανά-

               ύλη αυτή μπορεί να γίνει προσβάσιμη και               γνωση για να είμαι καλός μαθητής».
               κατανοητή στα παιδιά και ταυτόχρονα να                Όμως αυτό δεν αποτελεί ασφαλή δρό-
               αγγίζει τα ενδιαφέροντά τους;                         μο προς τη μάθηση. Δεν μαθαίνω για να
                                                                     είμαι καλός μαθητής αλλά επειδή αυτό

               Η γνώση ως μια στείρα πληροφορία εί-                  θα εξυπηρετήσει κάτι άλλο. Και αυτό το
               ναι άχρηστη και μη λειτουργική. Εγώ ως                άλλο πρέπει να βρίσκεται εκτός σχολικού
               ενήλικας ξέρω ότι πρέπει να μάθω στα                  πλαισιού.
               παιδιά ορθογραφία, ανάγνωση, πρό-

               σθεση και πολλά ακόμα. Όμως από το                    Μαθαίνω επειδή η κάθε γνώση με φέρ-
               παιδί μπορεί κάλλιστα να έρθει η ερώτη-               νει πιο κοντά στη ζωή και όλα όσα ασχο-
               ση «γιατί να το μάθω αυτό; Δε θέλω!».                 λούμαι, με κάνει πιο ικανό, με κάνει να
                                                                     αντιλαμβάνομαι το καθετί καλύτερα, να

               Το σύστημα είναι τέτοιο που δεν αφήνει                μπορώ να αντιμετωπίζω την πραγματικό-
               πολλά περιθώρια στα παιδιά να ρωτή-                   τητα στο σύνολό της, με φέρνει πιο κο-
               σουν το γιατί αλλά και πολύ περισσότερο               ντά στους ανθρώπους, θα μπορούσαμε
               να πουν ότι δεν θέλουν.                               να πούμε σε ένα πιο βαθύ επίπεδο.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60