Page 56 - mag_60
P. 56

Το ΑΛφΑΒΗΤΑρΙ ΤΗσ ζωΗσ

               M(ι) όπως

               Μαθαίνω!





               Ας πάμε τώρα να δούμε την άλλη πλευρά: τα                 Οι πρώτες απαντήσεις είναι οι προ-
               παιδιά!                                                   φανείς. Απαντούν  αυτό  που  έχουν

               Έρχονται  στο  σχολείο.  Εκεί  -όλοι  συμφω-              πληροφορηθεί ότι θα  μάθουν. Η
               νούν- ότι θα μάθουν! Έρχονται στο σχολείο                 πραγματικότητα όμως είναι διαφορε-
               χωρίς να ξέρουν και θα μάθουν πολλά! Θα                   τική.
               μπορούσαμε να πούμε ότι στο σχολείο γίνο-
               νται θαύματα!                                             Κάθε χρόνο ψάχνω και αναζητώ ξανά

               Ας σοβαρευτούμε όμως λίγο. Ναι, τα παιδιά                 και ξανά, να μάθω τι είναι αυτό που
               έρχονται στο σχολείο για να μάθουν. Όμως                  θέλουν να μάθουν, σε τι μπορεί το
               ήδη γνωρίζουν πολλά. Έχουν ήδη διανύσει                   σχολείο  να  τους  βοηθήσει  στη  ζωή

               μερικά χρόνια ζωής και έχουν ήδη πάρει κά-                τους. Τι στόχους έχουν.
               ποια μαθήματα. Γεγονός! Γεγονός που, δυ-                  Δυστυχώς, δύσκολα σπάει το κατε-
               στυχώς, σπάνια λαμβάνεται υπόψη…                          στημένο. Δεν εκφράζουν εύκολα αυτό
               Από την άλλη, ερχόμαστε να μάθουμε στα                    που θέλουν, γιατί ξέρουν για το σχο-
               παιδιά κάποια πράγματα και στην πραγματι-                 λείο ότι είναι για να μάθεις γράμματα.

               κότητα ποτέ (μα ποτέ) δεν έχουμε αναρωτη-
               θεί τι από αυτά ξέρουν ήδη και πιο σημαντι-               Για καλή μας τύχη, υπάρχει μια πρα-
   56          κό, τι εκείνα θα ήθελαν να μάθουν ερχόμενα                κτική -θα την έλεγα- όπου σε όλα τα


               στο σχολείο και τι τα ενδιαφέρει.                         παιδιά πιάνει και πετυχαίνει. Και είναι,
               Ας πάρουμε το πιο απλό και συχνό: φτά-                    όπως συχνά συμβαίνει, να πάρεις τον
               νουν κάθε Σεπτέμριο πρωτάκια που ήδη                      δρόμο ανάποδα! Να γίνει στα παιδιά
               γνωρίζουν κάποια γράμματα. Κι εμείς τα δι-                η ερώτηση: τι κατάφερες σήμερα; ή τι
               δάσκουμε εξαρχής, σαν να μην ξέρουν. Και                  έμαθες και ένιωσες μεγάλη χαρά για

               έτσι έρχεται η πρώτη υποτίμηση.                           αυτό ή σε βοήθησε σε κάτι που ήθε-
               Μαθαίνω σε κάθε παιδί να γράφει και να                    λες;
               διαβάζει αγνοώντας και θεωρώντας δεδο-                    Και τότε παίρνουμε τις πιο εντυπωσι-

               μένο ότι δεν ξέρει. Και συχνά, θεωρούμε                   ακές και αποστομωτικές απαντήσεις!
               προβληματική κατάσταση αν υπάρχει μαθη-                   Βλέπουμε, μικρούς ανθρώπους, να
               τής που να γνωρίζει αυτό που εμείς θέλουμε                λένε: σήμερα κατάφερα να  κάνω
               να διδάξουμε.                                             ισορροπία στο ένα πόδι ή σήμερα κα-
                                                                         τάφερα να τσακωθώ με τη φίλη μου

               Υπάρχουν πολλά που μπορεί να κάνει ένας                   και μετά να τα βρούμε ή σήμερα κατά-
               εκπαιδευτικός ώστε να δώσει φτερά σε αυ-                  φερα να λύσω μια άσκηση μόνος μου,
               τούς τους μαθητές! Όπως άλλωστε σε όλους                  και άλλα τέτοια πολλά που τις περισ-

               τους μαθητές του!                                         σότερες φορές ουδεμία σχέση έχουν
                                                                         με αυτά που εμείς τα μαθαίνουμε.
               Όμως, τι θα ήθελε να μάθει ένα παιδί ερ-
               χόμενο στο σχολείο; Τι θα τους κέντριζε το                Από τη μία, αυτό είναι λυπηρό. Τα
               ενδιαφέρον;                                               παιδιά ενδιαφέρονται για κάτι τελεί-
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61