Page 50 - mag_60
P. 50
υΓεΙΑ ΨυΧοΛοΓΙΑ
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΓΟΝΕΩΝ
ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ Ή ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΖΟΥΝ
ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ
κτίμηση. Έφηβοι με χαμηλή αυτοεκτίμηση, σύγκριση, αφετέρου θα μπορέσει να είναι
αλλά και ενήλικες, δεν ζητούν). δημιουργικός αν στραφεί προς τα δικά
Όπως και στην παιδική ηλικία, πόσο μάλ- του ταλέντα και κλίσεις. Έτσι κι αλλιώς κα-
λον τώρα, η υπερπροστασία είναι εξίσου, νείς δεν γλυτώνει από την κοινωνική σύ-
ή ίσως και περισσότερο βλαβερή από την γκριση. Ας μην την μεγενθύνουμε κι άλλο.
παραμέληση. Με μέτρο λοιπόν και δίνουμε
βοήθεια όταν μας ζητιέται. Το σχολείο
είναι δική του δουλειά
Όρια Kάτι που θα πρέπει να έχει κατακτηθεί ήδη
Απαραίτητα τόσο στον έφηβο όσο και σε από νωρίτερα. Είναι σημαντικό το παιδί
όλους. Τα όρια ωστόσο αλλάζουν καθώς να αντιλαμβάνεται ότι αυτός είναι ο ρό-
μεγαλώνουν τα παιδιά. Απαγορεύσεις που λος του σήμερα, και ότι καλείται να είναι
ίσχυαν παλαιότερα παύουν να υπάρχουν. πρωταγωνιστής. Δικό του πρέπει να είναι
Ωστόσο κάθε χαλάρωση ή μεταρρύθμιση και το μπράβο αλλά και η αποτυχία στην
των ορίων πρέπει να συνοδεύεται από χει- σχολική επίδοση κι όχι να μοιράζεται με
ροπιαστά επιτεύγματα ωρίμανσης. Έτσι, τους γονείς του. Το διάβασμα στο σπίτι
βοηθάτε πραγματικά τα παιδιά να ωριμά- με τους γονείς αποτελεί συνήθως δείγμα
σουν και να αυτονομηθούν. εξάρτησης από πλευράς του γονέα που
50 Τέλος, δεν μπορεί να βάλει όρια ένας γο- κάθεται μαζί με το παιδί και δυστυχώς δεν
νιός που έχει ο ίδιος δυσκολία να οριοθε- το βοηθά να αυτονομηθεί και να προο-
τήσει τον εαυτό του. Σε αυτή την περίπτω- δεύσει.
ση χρειάζεται βοήθεια από ειδικό.
Ανάληψη ευθυνών
Το παιδί είναι παιδί σας Σε μία παλαιότερη έρευνα σε μεγάλο δείγ-
κι όχι γονιός σας μα που έγινε για λογαριασμό της εταιρείας
Πολλά παιδιά αναγκάζονται να ωριμά- P&G είχε φανεί ότι αυτό που οι σημερινοί
σουν πριν της ώρας τους γιατί οι γονείς ενήλικες θεωρούν ως το σημαντικότερο
δεν είναι αρκετά ώριμοι οι ίδιοι, ή μπορεί πράγμα που πήραν από τους γονείς τους
να αντιμετωπίζουν μία σοβαρή δυσκολία είναι ό,τι αυτοί τους έμαθαν που βοηθού-
(πχ. Μία ψυχική ασθένεια). Είναι μεγάλο σε στην αυτονόμησή τους. Ό,τι δηλαδή
βάρος για τον έφηβο που προσπαθεί να είχε να κάνει με ανάληψη ευθυνών, μι-
βρει ποιος είναι (ταυτότητα) αλλά και να κρών καθημερινών δουλειών (όπως το
περάσει την δοκιμασία του σχολείου που να φτιάχνει το δωμάτιο του, να πλένει
όλο και περισσότερο γίνεται απαιτητικό ένα εσώρουχο, να μαθαίνει να μαγειρεύει
ενόψει εξετάσεων. κάποια λίγα φαγητά κλπ). Αυτά είναι που
τους βοήθησαν αργότερα όταν έγιναν
Αποφυγή σύγκρισης φοιτητές ή άνοιξαν το δικό τους σπίτι να
Αποφύγετε την καλλιέργεια ανταγωνισμού μην πελαγώσουν και να τα καταφέρουν
με τους συμμαθητές ή τα αδέρφια. Αφενός καλύτερα στην καθημερινότητά τους.
θα είναι πιο ευτυχισμένος, αφού δεν δηλη- Προσοχή όμως, δεν δίνουμε στα παιδιά
τηριάζονται οι σημαντικές σχέσεις του με βάρη που δεν τους αναλογούν, όπως εί-