Page 66 - mag_65
P. 66

ΟΠΑΡ
                                       ΒΙΒΛΙ
                                       ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣεΙΣ
                                                                  ΙΣ
                                                                 ε
                                                       ΟΥΣΙΑΣ






                                                                     νης δεν θα είχαν ποτέ ανεγερθεί, ούτε
                                                                     αυτά των Σούμπερτ, Σίλλερ, Μπετόβεν
                                                                     και Γκριλλπάρζερ, ούτε εκείνα των Μό-

                                                                     τζαρτ, και Μάκαρτ» (Εφημ. Neue Freie
                                                                     Presse 25.03.1900). Οι Μπράμς και
                                                                     Γιόχαν Στράους(υιός) ήταν προσωπι-
                                                                     κοί του φίλοι και εξύμνησαν τον θρυλι-
                                                                     κό του ρόλο του Δούμπα στη μουσική

                                                                     και τις τέχνες όπως και ‘στην επέκταση
                                                                     και τον εξωραϊσμό’ της πόλης της Βι-
                                                                     έννης, αφιερώνοντάς του το δημοφιλές

                                                                     βάλς «Η Νέα Βιέννη» (Neu Wien). Το
                                                                     ‘αθάνατο’ βάλς, ο ανεπίσημος ‘Εθνι-
                                                                     κός ύμνος’ της Αυστρίας «στο Γαλάζιο
                                                                     Δούναβη- Blue Danube Waltz) πιθανό
                                                                     να μην υπήρχε χωρίς την προσωπική

                                                                     του παρέμβαση, ως προέδρου τότε της
   66                                                                ‘Ανδρικής Χορωδίας’ της Βιέννης. Είναι

                                                                     περισσότερο γνωστός ως «εμπνευστής-

               ΤΖαΦεΤΤασ ιωαννησ Μ. ,                                ιδρυτής του Μεγάρου Μουσικής της Βι-
               KONECNY ELVIRA                                        έννης (Musikverein) στην οδό Δούμπα
               NIKOLAUS DUMBA (1830-1900)                            (Dumba Strasse) μεταξύ άλλων (Βου-
               A dazzling figure in imperial                         λή, Δημαρχείο, Πανεπιστήνιο της Βι-

               Vienna                                                έννης κ.ά.). Δημιούργησε τη Συλλογή
               ΓΛώΣΣΑ: ΑΓΓΛΙΚΑ                                       έργων του Σούμπερτ ‘Dumba-Schubert
               Ο Νικόλαος Δούμπας υπήρξε ένας                        collection’, τη μεγαλύτερη στον κό-
               εμπνευσμένος και ενθουσιώδης Βιεν-                    σμο, την οποία εδώρησε στη Βιβλιοθή-

               νέζος Ελληνικής καταγωγής, μαικήνας                   κη της Βιέννης. Ο Νικόλαος Δούμπας
               των τεχνών και Εθνικός ευεργέτης της                  είχε εξέχουσα πολιτική σταδιοδρομία
               Αυστρίας και Ελλάδος. Κυριάρχησε                      ως Μέλος της Βουλής της Αυτρίας για
               στην καλλιτεχνική ζωή της Βιέννης στο                 30 χρόνια (1870-1900) και διετέλεσε
               2ο μισό του 19ου αιώνα όπου χαρα-                     προσωπικός Μυστικοσύμβουλος τπυ

               κτηρίστηκε ως «μια ιδιοφυϊα των Μου-                  Αυτοκράτορα Φρανγκισκου  Ιωσήφ.
               σών», ενώ παράλληλα διέπρεψε και σε                   Το όνομά του χαράχτηκε στο ‘Χρυσό
               άλλους τομείς όπως της πολιτικής και                  βιβλίο’ των Επίτιμων Πολιτών της Βι-

               της Παιδείας. Διαδραμάτισε πρωτα-                     έννης και το ταφικό του μνημείο συ-
               γωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση της                     μπεριλαμβάνεται με αυτά των μεγάλων
               νεότερης Βιέννης «...χωρίς τον Δού-                   Βιεννέζων μουσουργών στο Δημοτικό
               μπα πολλά από τα μνημεία της Βιέν-                    Νεκροταφείο της Βιέννης.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71