Page 78 - mag_76
P. 78

μΙΚΡες ΙςΤοΡΙες                         της Αλεξάνδρας Πιπλικάτση


                       το γέλιο







               Freud. Ο Freud, το 1905, στη μελέ-                    ευθέως. Με αυτόν τον τρόπο γεν-

               τη του Τα αστεία και η σχέση τους                     νάται ευχαρίστηση και η επαναστα-
               με το ασυνείδητο, επισημαίνει ότι                     τημένη συνείδηση μετατρέπεται σε
               κάποιοι μηχανισμοί που χρησιμο-                       επαναστατική πρακτική.  Βεβαίως, η

               ποιούνται στα αστεία βρίσκονται                       ψυχολογία θα υιοθετήσει τους μη-

               στα όνειρα, όπως η συμπύκνωση                         χανισμούς που γεννούν το γέλιο,
               και η αντικατάσταση μιας λέξης με                     είτε ως μηχανισμούς επίθεσης, είτε
               μια άλλη, η μετάθεση, η λανθασμέ-                     ως άμυνας, όπως αυτή της Πηνελό-

               νη λογική, ο παραλογισμός και η                       πης στη Οδύσσεια, που μόλις έβλε-

               έκφραση με το αντίθετο. Ισχυρίστη-                    πε τους μνηστήρες ξεσπούσε σε γέ-
               κε πως τα αστεία είναι ένας τρόπος                    λια, για να οδηγηθεί έως σήμερα
               παράκαμψης εμποδίων που επιβάλ-                       όπου το έχει εντάξει στη θεραπευ-

               λονται από τον πολιτισμό και την                      τική ψυχολογία. Τελευταίες έρευνες

               εξωτερική αλλά και την εσωτερική                      αποδεικνύουν πως το γέλιο επιδρά
               λογοκρισία, θεωρώντας τον πολι-                       θεραπευτικά στη σωματική και στη
   78          τισμό ως εχθρό του ενστίκτου και                      ψυχική υγεία, επιβεβαιώνοντας τη

               ως υποκινητή της απώθησης. Έτσι,                      θεωρία του Ιπποκράτη και την κα-

               ο άνθρωπος, κάνοντας ένα αστείο,                      ταγωγή της λέξης χιούμορ, η οποία
               μπορεί να εκφράσει έμμεσα την επι-                    ετυμολογείται από τους χυμούς του
               θετικότητά του που λόγω της θέσης                     σώματος.

               του, δεν μπορεί να την εκφράσει



















               Η Αλεξάνδρα Πιπλικάτση γεννήθηκε στην Έδεσσα, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε παιδαγω-
               γικά στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Διηγήματά
               της βρίσκονται στους  συλλογικούς τόμους Οδός δημιουργικής γραφής 2 (εκδόσεις Οσελότος, 2013),
               Ανθολογία σύντομου διηγήματος, Διαδρομή 2014 (εκδόσεις γραφομηχανή, 2014) και στο διαδίκτυο.
               Βραβεύτηκε στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης και Διηγήματος «Μίμης Σουλιώτης» που διορ-
               γανώθηκε από το ΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας για το διήγημά
               της «Μ’ αγαπάς, Αλέξανδρε; Σ’ αγαπάω, Μάριε». Η συλλογή διηγημάτων Χειροπέδη από πλατίνα
               (εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2014) είναι το πρώτο προσωπικό της βιβλίο.
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83