Page 74 - mag_76
P. 74

μΙΚΡες ΙςΤοΡΙες














                                    το γέλιο






















               Το γέλιο ως μία από τις λειτουργίες                   αυτούς. Αν και φαινομενικά αναίτι-
               του ανθρώπινου οργανισμού που                         ες εκρήξεις γέλιου αναφέρονται σε

               τον ξεχωρίζει από τα άλλα έμβια                       νευροψυχολογικές μελέτες, η παρα-

               όντα, απασχόλησε και απασχολεί                        γωγή γέλιου μελετήθηκε κυρίως ως
   74          την ιατρική, την ψυχολογία, τη φιλο-                  φαινόμενο  άμεσα  εξαρτημένο  από

               σοφία, ακόμη και τη θρησκεία. Τα                      περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς
               αποτελέσματά του και συγκεκριμένα                     παράγοντες σε συνδυασμό με εσω-

               η γελοιοποίηση, απασχόλησαν και                       τερικές ψυχολογικές διεργασίες.
               την πολιτική και τη νομοθεσία. Μια                    Ήδη από την αρχαιότητα με το φαι-

               ιστορική περιπλάνηση ανά τους αι-                     νόμενο ασχολήθηκαν ο Πλάτωνας
               ώνες σε διάφορες αναφορές και με-                     και  ο  Αριστοτέλης.  Θεωρώντας

               λέτες για το γέλιο δείχνει πως αυτό                   πως το κωμικό απορρέει από ένα
               συνδέεται άλλοτε με τη χαιρεκακία,                    αυτάρεσκο αίσθημα ανωτερότητας

               άλλοτε ως αποφόρτιση από μια ψυ-                      και επισημαίνοντας τη φαύλη φύση
               χική ένταση, άλλοτε ως επαναστα-                      των κωμικών αντικειμένων, θεμελι-

               τική πράξη κι άλλοτε ως διαβολική                     ώνουν κατά κάποιον τρόπο μία από
               πράξη. Ως οργανική εκδήλωση, το                       τις θεωρίες του κωμικού, τη «θεω-

               γέλιο, εύκολα περιγράφεται από τη                     ρία της ανωτερότητας ή υπεροχής»,
               φυσιολογία, σαν συσπάσεις των                         στην οποία η κυρίαρχη θεώρηση

               μυών του προσώπου και του θώρα-                       είναι ότι γελάμε με αυτούς που μας
               κα. Βεβαίως, η αντίδραση αυτή του                     κάνουν να αισθανόμαστε ανώτεροί

               ανθρώπινου οργανισμού έχει ανά-                       τους. Έτσι στέκονται κριτικοί απέ-
               γκη για να εκφραστεί εξωτερικούς                      ναντι στο αστείο και την κωμωδία.

               παράγοντες  και  επηρεάζεται  από                     Ο Πλάτωνας στον Φίληβο ερμηνεύ-
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79