Page 74 - mag_76
P. 74
μΙΚΡες ΙςΤοΡΙες
το γέλιο
Το γέλιο ως μία από τις λειτουργίες αυτούς. Αν και φαινομενικά αναίτι-
του ανθρώπινου οργανισμού που ες εκρήξεις γέλιου αναφέρονται σε
τον ξεχωρίζει από τα άλλα έμβια νευροψυχολογικές μελέτες, η παρα-
όντα, απασχόλησε και απασχολεί γωγή γέλιου μελετήθηκε κυρίως ως
74 την ιατρική, την ψυχολογία, τη φιλο- φαινόμενο άμεσα εξαρτημένο από
σοφία, ακόμη και τη θρησκεία. Τα περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς
αποτελέσματά του και συγκεκριμένα παράγοντες σε συνδυασμό με εσω-
η γελοιοποίηση, απασχόλησαν και τερικές ψυχολογικές διεργασίες.
την πολιτική και τη νομοθεσία. Μια Ήδη από την αρχαιότητα με το φαι-
ιστορική περιπλάνηση ανά τους αι- νόμενο ασχολήθηκαν ο Πλάτωνας
ώνες σε διάφορες αναφορές και με- και ο Αριστοτέλης. Θεωρώντας
λέτες για το γέλιο δείχνει πως αυτό πως το κωμικό απορρέει από ένα
συνδέεται άλλοτε με τη χαιρεκακία, αυτάρεσκο αίσθημα ανωτερότητας
άλλοτε ως αποφόρτιση από μια ψυ- και επισημαίνοντας τη φαύλη φύση
χική ένταση, άλλοτε ως επαναστα- των κωμικών αντικειμένων, θεμελι-
τική πράξη κι άλλοτε ως διαβολική ώνουν κατά κάποιον τρόπο μία από
πράξη. Ως οργανική εκδήλωση, το τις θεωρίες του κωμικού, τη «θεω-
γέλιο, εύκολα περιγράφεται από τη ρία της ανωτερότητας ή υπεροχής»,
φυσιολογία, σαν συσπάσεις των στην οποία η κυρίαρχη θεώρηση
μυών του προσώπου και του θώρα- είναι ότι γελάμε με αυτούς που μας
κα. Βεβαίως, η αντίδραση αυτή του κάνουν να αισθανόμαστε ανώτεροί
ανθρώπινου οργανισμού έχει ανά- τους. Έτσι στέκονται κριτικοί απέ-
γκη για να εκφραστεί εξωτερικούς ναντι στο αστείο και την κωμωδία.
παράγοντες και επηρεάζεται από Ο Πλάτωνας στον Φίληβο ερμηνεύ-