Page 112 - magazine_86
P. 112
ClaSSY movieS
Περσόνα
112
μπρικ. Περιχαρακωμένος όπως το νατή, το αναδημιουργημένο πρόσωπο,
νησί από τη θάλασσα, ο κόσμος αυτός η ένωση των δύο που προκύπτει, είναι
αναδιπλώνεται στον εαυτό του, όμοια ασύγχρονη και παράφωνη: δεν “λει-
με την ψυχή της Ελίζαμπετ που έβαλε τουργεί”, μας δημιουργεί δυσφορία. Το
φραγή στον εξωτερικό κόσμο. Ο Άλλος να υπάρχεις στον κόσμο, να υπάρχεις
σαν σωτηρία: η Περσόνα μας μιλάει σε σχέση με τον άλλον, αυτά είναι τα
για την έλξη προς τον άλλο, την επιθυ- υπόγεια ρεύματα που διατρέχουν τη
μία να τον προσεγγίσουμε, να αποδρά- φιλμογραφία του μεγάλου σκηνοθέτη,
σουμε μέσα του. Την οδύνη, την προ- ερωτήματα τα οποία ωστόσο, μάλλον
δοσία, τη ζήλεια, αλλά και την επιθυμία άτεχνα έχουν απασχολήσει την Εβδό-
και τον παθιασμένο έρωτα. Ο Μπέρ- μη Τέχνη, ενώ αυτή διαθέτει τα πιο
γκμαν μας θυμίζει αυτή την ακατανί- θαυμαστά εργαλεία για να τα εκφρά-
κητη ανάγκη, τη διακαή επιθυμία να σει. Ο ιδιοφυής Σουηδός όμως, υφαί-
γίνουμε ένα με το αγαπημένο πρόσω- νει με αυτά ένα μαγευτικό ιστό, όπου ο
πο αλλά και την αδυναμία της πραγμά- θεατής, αφού ταυτιστεί με αυτό το παι-
τωσης αυτής. Εκεί που τα δύο πρόσω- χνίδι, πότε χάνεται και πότε πνίγεται.
πα συμπληρώνονται, εκεί που νομί- Ένα φιλμ ανεξάντλητο σε πολλαπλές
ζουμε ότι αυτό είναι δυνατό, την ίδια αναγνώσεις, μικρό σε διάρκεια αλλά
ώρα που ο Μπέργκμαν μας αφήνει να με απίστευτη πυκνότητα που ο Μπέρ-
εννοήσουμε ότι η προσέγγιση είναι δυ- γκμαν γύρισε μετά από μια δική του