Page 108 - magazine_86
P. 108
ClaSSY movieS
Περσόνα
πέμπει άμεσα -χωρίς να αφήνει περι- ψυχή), σε ένα νοητικό λαβύρινθο. Η
108 θώριο για αναζήτηση συμβόλων από Ελίζαμπετ απορροφάται από την τε-
τον όποιο κριτικό- στη θεωρία του λευταία και εκείνη από την ίδια, γινό-
Καρλ Γιουνγκ περί κοινωνικής μά- μενες ένα και το αυτό πρόσωπο. Τα
σκας. Στο έργο του “Διαλεκτική του δύο άτομα γίνονται σχεδόν βρυκόλα-
Εγώ και του Υποσυνείδητου”, ο μεγά- κες ( η Ελίζαμπετ φτάνει να πιεί το αίμα
λος αυτός ψυχαναλυτής αναπτύσσει το της Άλμα), ένα πρόσωπο και μια φωνή,
1933 τη θεωρία, ότι το κομμάτι του δυο ξεχωριστά πλάσματα που προ-
εαυτού μας που εκφράζεται κοινωνι- σπαθούν να παρηγορηθούν και να
κά, είναι μια μάσκα, ένα προσωπείο σωθούν μέσα από τη σύμπτυξη. Η
(persona) -όπως το προσωπείο του ηθοποιός βλέπει στην Άλμα το ίδιο της
αρχαίου θεάτρου- για το άτομο. Αυτό το σώμα που της έχει γίνει ξένο. 'Ολα
καταλήγει να ταυτίζεται με τον κοινω- στην ταινία περνούν από αυτό το παι-
νικό του ρόλο, μη γνωρίζοντας ποιο εί- χνίδι των σωμάτων και τις εκφράσεις
ναι πραγματικά, συγχέοντας το “εγώ” των προσώπων.'Οσο πέφτει η νύχτα
που βλέπουν οι άλλοι, με το ουσιαστι- αυτά σβήνουν λίγο-λίγο -οι υποβλητι-
κό του πρόσωπο. Η ηθοποιός, χάνο- κοί φωτισμοί του Σβεν Νίκβιστ- κι ενώ
ντας τη φωνή της, χάνει ταυτόχρονα το περίγραμμα του προσώπου της Ελί-
και το προσωπείο της και βυθίζεται ζαμπετ γίνεται αχνό, μένει μόνο το φέγ-
μέσα από τη χειμαρρώδη εξομολόγη- γισμα των ματιών της. Σύντομα τα χα-
ση της νοσοκόμας της Άλμα (alma, ρακτηριστικά εξαφανίζονται, για να