Page 108 - magazine_86
P. 108

ClaSSY    movieS


                        Περσόνα











































               πέμπει άμεσα -χωρίς να αφήνει περι-                   ψυχή), σε ένα νοητικό λαβύρινθο. Η
   108         θώριο  για  αναζήτηση  συμβόλων  από                  Ελίζαμπετ απορροφάται από την τε-

               τον όποιο κριτικό- στη θεωρία του                     λευταία και εκείνη από την ίδια, γινό-

               Καρλ Γιουνγκ περί κοινωνικής μά-                      μενες ένα και το αυτό πρόσωπο. Τα
               σκας. Στο έργο του “Διαλεκτική του                    δύο άτομα γίνονται σχεδόν βρυκόλα-

               Εγώ και του Υποσυνείδητου”, ο μεγά-                   κες ( η Ελίζαμπετ φτάνει να πιεί το αίμα
               λος αυτός ψυχαναλυτής αναπτύσσει το                   της Άλμα), ένα πρόσωπο και μια φωνή,

               1933 τη θεωρία, ότι το κομμάτι του                    δυο ξεχωριστά πλάσματα που προ-
               εαυτού μας που εκφράζεται κοινωνι-                    σπαθούν να παρηγορηθούν και να

               κά, είναι μια μάσκα, ένα προσωπείο                    σωθούν μέσα από τη σύμπτυξη.  Η
               (persona) -όπως το προσωπείο του                      ηθοποιός βλέπει στην Άλμα το ίδιο της

               αρχαίου θεάτρου- για το άτομο. Αυτό                   το σώμα που της έχει γίνει ξένο. 'Ολα
               καταλήγει να ταυτίζεται με τον κοινω-                 στην ταινία περνούν από αυτό το παι-

               νικό του ρόλο, μη γνωρίζοντας ποιο εί-                χνίδι των σωμάτων και τις εκφράσεις
               ναι πραγματικά, συγχέοντας το “εγώ”                   των προσώπων.'Οσο πέφτει η νύχτα

               που βλέπουν οι άλλοι, με το ουσιαστι-                 αυτά σβήνουν λίγο-λίγο -οι υποβλητι-
               κό  του  πρόσωπο. Η  ηθοποιός,  χάνο-                 κοί φωτισμοί του Σβεν Νίκβιστ- κι ενώ

               ντας τη  φωνή της, χάνει ταυτόχρονα                   το περίγραμμα του προσώπου της Ελί-
               και το προσωπείο της και βυθίζεται                    ζαμπετ γίνεται αχνό, μένει μόνο το φέγ-

               μέσα από τη χειμαρρώδη εξομολόγη-                     γισμα των ματιών της. Σύντομα τα χα-
               ση της νοσοκόμας της Άλμα (alma,                      ρακτηριστικά εξαφανίζονται, για να
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113