Page 23 - mag91
P. 23

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                   http://psyhismos.blogspot.gr/








               για στο θέμα της συζήτησης.                           ή "Μάλλον σε έχει θυμώσει κάτι;" κλπ.
                                                                     Προχωράμε διερευνητικά με διακριτι-

               10) Ο σεβασμός είναι απαραίτητη προ-                  κότητα αλλά πάντα ονομάζουμε τα συ-
               ϋπόθεση.                                              ναισθήματα για να βοηθήσουμε στην
                                                                     αναγνώρισή τους από το ίδιο το παιδί.

               11) Δεν είμαστε χειριστικοί προσπα-
               θώντας να δημιουργήσουμε στον άλ-                     3) Δεν του λέμε να κρύβει τα συναι-

               λον ενοχές, να εκβιάσουμε κλπ. κλπ.                   σθήματα του και τις εκδηλώσεις του.
               Η εξουσία στις σχέσεις μόνο τις κατα-                 Δεν είναι κακό να κλαίει κανείς, αντί-
               στρέφει και φυσικά δεν υπάρχει νικη-                  θετα είναι δείγμα ότι βρίσκεται σε σύν-

               τής και ηττημένος.                                    δεση με το συναίσθημα και ταυτόχρονα
                                                                     ανακουφίζεται.
               Τα παραπάνω αναφέρονται στην επι-

               κοινωνία από ενήλικα σε ενήλικα. Οι                   4) Δεν είναι ντροπή να  μοιράζεται  τα
               περισσότερες προτάσεις ισχύουν και                    συναισθήματά  του.  Αντίθετα  βοηθά
               στην περίπτωση της επικοινωνίας γο-                   στις σχέσεις του με τους άλλους.

               νιού-παιδιού ή εφήβου. Ωστόσο σε αυ-                                                                             23
               τές τις περιπτώσεις αν είστε γονιός για               Πάρα πολλά λοιπόν από τα περιστατικά

               να βοηθήσετε το παιδί ή και τον έφηβο                 που καταφτάνουν στο γραφείο έχουν
               να αναπτύξει συναισθηματική νοημο-                    αυτόν τον κοινό παρονομαστή. Οι άν-
               σύνη, να μπορεί να αναγνωρίζει τα συ-                 θρωποι δεν μιλούν για την ουσία και

               ναισθήματά του και να τα επικοινωνεί                  δεν εκφράζουν τα συναισθήματά τους.
               μπορείτε να:                                          Κατά την θεραπεία τους, ανακαλύπτουν
                                                                     πρώτα τι αισθάνονται, μαθαίνουν να το

               1) Κατονομάζετε το δικό σας συναί-                    αναγνωρίζουν  και  σταδιακά  αρχίζουν
               σθημα όταν μιλάτε με το παιδί.                        και βρίσκουν τον δρόμο της έκφρασης.
                                                                     Μετά από κάποιο χρόνο, τα ψυχοσω-

               2) Ονομάζετε και το δικό του συναί-                   ματικά συμπτώματα εξαφανίζονται.
               σθημα ώστε να μπορεί να το ταυτοποιεί                 Πολλές σχέσεις οικογενειακές και

               και να ξέρει που οφείλεται η δυσφορία                 συντροφικές εξελίσσονται. Οι έφηβοι
               του, όποτε την νοιώθει. Η ταυτοποίηση                 και τα παιδιά αισθάνονται λιγότερο
               του συναισθήματος, η αναγνώρισή του                   ευάλωτοι κι έχουν καλύτερες σχέσεις

               από τον ίδιο τον έφηβο μπορεί να τον                  με την οικογένεια. Η δυσφορία και ο
               ανακουφίσει πάρα πολύ. Όταν για πα-                   εκνευρισμός εξαφανίζονται. Εφιάλτες

               ράδειγμα τον βλέπουμε εκνευρισμένο                    υποχωρούν.
               μπορούμε  να  του  πούμε  "Νομίζω  ότι                Αναπνέουμε και πάλι κανονικά και
               έχεις αρκετό άγχος αυτόν τον καιρό"                   αβίαστα.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28