Page 17 - mag_90
P. 17

ΒιΒλιοπΡοΤΑςεις











               ΙLSE AICHINGER                                        "Η Αϊχινγκερ ασκεί γρήγορα κριτική στους νό-

               ΕΠΙΚΑΙΡη ΣΥΜβΟΥλη                                     μους του πραγματικού, του καθιερωμένου, του
                                                                     κοινώς αποδεκτού, κάτι που χαρακτηρίζει άλ-
               ΕΚΔΟΣΕΙΣ PΟΕΣ                                         λωστε ένα μεγάλο κομμάτι της μεταπολεμικής
                                                                     αυστριακής λογοτεχνίας (Μπέρνχαρντ, Γέλινεκ,
               Η Ίλζε Άιχινγκερ, η "μεγάλη αουτσάι-                  Μαξ Φρις). Αν ξεχωρίζει όμως κάπου η Αϊχινγκερ
               ντερ" της γερμανόφωνης μεταπολεμικής                  από τους παραπάνω είναι η ολοκληρωτική της
               λογοτεχνίας, όπως την αποκαλεί η κριτι-               αντίσταση στην πιθανότητα της οποιασδήποτε

               κή, αποτελεί μια σταθερή και επίμονη πα-              βεβαιότητας για οτιδήποτε, συμπεριλαμβανομέ-
                                                                     νης της ίδιας της πράξης της γραφής.
               ρουσία στα γράμματα, από το πρώτο της                 Ο αναγνώστης λοιπόν που θα έλθει σε μια πρώ-
               μυθιστόρημα το 1948 έως την πρόσφα-                   τη επαφή με το έργο της θα γνωρίσει τον "γρί-
               τη συλλογή της το 2006. Η διαφοροποί-                 φο Αϊχινγκερ": Θα ξαφνιαστεί από μια απίστευτα
                                                                     μινιμαλιστική και αυστηρή γραφή, η οποία χα-
               ηση από τις εκάστοτε μόδες και ρεύματα,               ρακτηρίζεται από τη σαφήνεια και έναν σύνθετο

               ο υπονομευτικός τρόπος σκέψης και η                   συμβολισμό. Θα σαστίσει, ενδεχομένως, σε πολ-
               εμμονή της σε μια κριτική στάση απέναντι              λά σημεία, από την υφή κειμένων τόσο ερμητι-
                                                                     κών, που καταλήγουν να γίνονται τρομακτικά,
               στο ιστορικοπολιτικό γίγνεσθαι αναγνω-                τόσο απειλητικά, εντέλει, και πρωτότυπα στην

               ρίστηκαν από νωρίς ως το "σήμα κατατε-                τεχνική τους."

               θέν" της γραφής της Άιχινγκερ.                        (Δημήτρης Χρυσός Τομαράς,                                  17
                                                                     Η Καθημερινή, 20/5/2012)
               Με την παρούσα έκδοση παρουσιάζο-
               νται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοι-

               νό διηγήματα, μικρά πεζά και ποιήματα

               -χαρακτηριστικά δείγματα γραφής- της
               πολυβραβευμένης Αυστριακής συγγρα-
               φέως: Ιστορίες για τον άνδρα που ξυπνά

               μια μέρα δεσμώτης, τη γυναίκα που χά-

               νεται όταν βγάζει τα γυαλιά ηλίου της, το
               αγόρι της αφίσας που θέλει να μάθει να
               χορεύει, αλλά και κείμενα για τον Ηρώ-

               δη,  για  λεκέδες, πάτρια μπαλκόνια  και

               κακές λέξεις.
               Τα κείμενα συνοδεύει, εν είδει εισαγω-
               γής στον τρόπο γραφής της, ένα δοκίμιο

               σχετικά με την ποιητική της Ίλζε Άιχιν-

               γκερ, που αποσκοπεί στο να αναδείξει
               κάποιες πτυχές του σημαντικού αυτού
               έργου και να διευκολύνει την πρόσληψή

               του.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22