Page 16 - mag_90
P. 16

Ας φιλοςοφήςουμε…                             του Γεράσιμου Γεωργάτου











               ολιστική είναι ταυτόχρονα ανοιχτή.                    ματα, να δίνει κατευθύνσεις, να δίνει
               Ίσως να είναι και ένας ισχυρός λόγος                  τάσεις, έτσι ώστε να αφήνει στον ανα-

               που ο Πλάτωνας προτίμησε να εκ-                       γνώστη και στον κριτικό του το δικαί-
               φραστεί με τη μορφή των διαλόγων.                     ωμα να διαμορφώσει και αυτός τον
               Όχι μόνο γιατί η προφορικότητα είναι                  δικό του λόγο σε σχέση με τον λόγο

               καλύτερη από τη στατικότητα της γρα-                  του Πλάτωνα. Ο διάλογος δεν είναι
               φής. Ίσως γράφει διαλόγους γιατί δεν                  κάτι στατικό. Είναι κάτι περισσότερο

               πιστεύει ότι η φιλοσοφία μπορεί ποτέ                  ανοιχτό, το οποίο ίσως να αντιπρο-
               να πάρει τη στατική μορφή μιας ολο-                   σωπεύει και την αντίληψη που είχε ο
               κληρωμένης θεωρίας, ενός συστήμα-                     Πλάτωνας για τη φιλοσοφία. Έτσι κι

               τος. Δεν είναι συστηματικός στο-                      αλλιώς  η  πλατωνική  φιλοσοφία
               χαστής ο Πλάτωνας, όπως είναι ο                       θα συνεχίσει να ασκεί επιρροή σε

               χέγκελ ή οι Γερμανοί ιδεαλιστές                       κατοπινούς στοχαστές και η γο-
               στα νεότερα χρόνια, που θεωρούν                       ητεία του λόγου του μας μαγεύ-
               ότι οι φιλόσοφοι διαμορφώνουν                         ει και σήμερα. Στο σημείο αυτό

               και διατυπώνουν ερμηνευτικά συ-                       ολοκληρώσαμε την παρουσίαση
   16          στήματα όπου δεν υπάρχει κανένα                       της πλατωνικής φιλοσοφίας και

               κενό και όπου όλα είναι πλήρως                        είμαστε έτοιμοι να περάσουμε με

               καθορισμένα. Ο διάλογος λοιπόν                        τα επόμενα σημειώματα στον κο-
               δίνει τη δυνατότητα στον Πλάτωνα                      ρυφαίο μαθητή του και αμφισβη-
               να λέει και να μην λέει, να λέει πράγ-                τία του, τον Αριστοτέλη.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21