Page 14 - mag_90
P. 14

Ας φιλοςοφήςουμε…











































               ακραίος, όπως και ένας βίος σκέτης                    καινούργιας πολιτείας». Πρόκειται

               ηδονής, άρα πρέπει να κάνουμε μια                     για έργο που παρέμεινε ανολοκλήρω-
   14          μορφή συγκερασμού, μείξης της ηδο-                    το.
               νής και της φρόνησης». Κάτι τέτοιο                    Συνεπώς, στην όψιμη περίοδό του, ο

               θα ήταν αδιανόητο για τον πρώιμο                      Πλάτωνας μειώνει την απόσταση των
               και μέσο Πλάτωνα και είναι σαν να                     δυο οντολογικών του επιπέδων. Τα

               προαναγγέλλει την έννοια της «μεσό-                   αισθητά και το βίωμα δεν απέχουν πια
               τητας» ως αρετής που θα την δούμε                     τόσο πολύ από τις Ιδέες, όσο όταν δι-
               στον Αριστοτέλη.                                      ατύπωσε αρχικά τη θεωρία του. Μά-

               Στο τελευταίο του έργο, τους Νό-                      λιστα, με έμμεσο τρόπο, προσπάθησε
               μους, αναθεωρεί κατά κάποιο τρόπο                     να δώσει και κάποιες άλλες ενδιάμε-

               και το πολιτικό του ιδανικό. Εκεί που                 σες βαθμίδες. Ο κόσμος δηλαδή, να
               στην Πολιτεία δεν υπήρχαν νόμοι, δι-
               ότι αν κυβερνούν οι φιλόσοφοι δεν                     μην είναι χωρισμένος στα δύο, αλλά

               χρειάζεται νομοθεσία, αφού νομο-                      στα τρία ή στα τέσσερα. Το Αγαθό,
               θεσία είναι η απόφαση του σοφού                       ας πούμε, είναι μια Ιδέα μεταξύ των

               κυβερνήτη που γνωρίζει την αλήθεια                    άλλων ή κάτι πάνω απ' αυτές; Προε-
               των Ιδεών, στους Νόμους είναι σαν                     τοίμασε έτσι αυτό που στον νεοπλα-

               να βάζει νερό στο κρασί του λέγοντας                  τωνισμό θα οριστεί ως «αλυσίδα της
               ότι  «χρειαζόμαστε  νομοθεσία,  διότι                 ύπαρξης» ή «κλίμακα της ύπαρξης»,

               αλλιώς τα πράγματα μπορεί να ξεφύ-                    όπου δεν υπάρχουν δύο μόνο επί-
               γουν, άρα δίνω ένα μεγάλο έργο για                    πεδα, το αισθητό και το νοητό, αλλά
               το πώς πρέπει να είναι οι νόμοι μιας                  πολλά περισσότερα.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19