Page 17 - mag_89
P. 17
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Οι Πλάτωνικες ιδεες
κάι Ο
ςΟφιςτικΟς ςχετικιςμΟς
Θα μπορούσε όμως κάποιος να θέ- αλήθεια να στηρίζεται στο τι πιστεύει
σει το ερώτημα, γιατί ο Πλάτωνας ο κόσμος ή σ' αυτό που αντιλαμβάνε- 17
εισηγείται την ύπαρξη αιώνιων και ται με τις αισθήσεις. Ήθελε ένα στα-
άφθαρτων Ιδεών; Δεν υπάρχει κά- θερό θεμέλιο και γι’ αυτό εισήγα-
ποια απάντηση που να δίνεται από γε τις Ιδέες. Αλήθεια, δηλαδή, στο
τον ίδιο. Είναι περισσότερο θέμα ερ- πλατωνικό σύστημα, είναι η γνώση
μηνείας, με βάση τη συνολική πλατω- των Ιδεών και αυτή είναι απόλυτη.
νική φιλοσοφία και κυρίως από τους Δεν εξαρτάται ούτε από μένα, ούτε
πρώιμους διαλόγους. Εκεί αντίπαλος από σένα, ούτε από την εποχή. Εί-
είναι κατά κανόνα κάποιος σοφιστής ναι παντού και πάντοτε η ίδια.
και ο πλάτωνας φροντίζει να υπερ- Αυτό ταιριάζει και με την περιγραφή
τονίζει κάθε φορά ότι οι σοφιστές του Αριστοτέλη για τις πλατωνικές
δεν πιστεύουν στην ύπαρξη αντι- Ιδέες και υποθέτουμε ο Αριστοτέλης
κειμενικής αλήθειας, ότι η αλήθεια ήξερε καλύτερα από όλους τον Πλά-
είναι σχετική έννοια και συνδέεται τωνα. Στα «Μετά τα φυσικά», αφού
με την πειθώ, τη ρητορική τα επιχει- έχει μιλήσει για τους Προσωκρατι-
ρήματα, κλπ. κούς και τους Πυθαγόρειους, αναφέ-
Ο Πλάτωνας λοιπόν ήθελε να αντιτά- ρει λίγο τον Σωκράτη και φτάνει στον
ξει μια απόλυτη θεωρία της αλήθειας Πλάτωνα όπου λέει: «Όταν ο Σωκρά-
απέναντι στον σχετικισμό των σοφι- της στράφηκε στα ηθικά ζητήματα
στών. Δεν μπορεί μια τέτοια απόλυτη αδιαφορώντας για την όλη φύση,