Page 21 - mag_89
P. 21

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               να απέναντι στους σοφιστές και την                    της ανώτερης Ιδέας. Στα νέα Ελληνι-
               εποχή του. Αφενός στο επίπεδο του                     κά θα την μεταφράζαμε ως «Αρετή».

               Όντος: η πραγματικότητα δεν είναι                     Το Αγαθό είναι η Αρετή.  Βάζοντας
               μόνο αυτό που αντιλαμβανόμαστε                        λοιπόν στην κορυφή της πυραμίδας
               με τις αισθήσεις, αλλά υπάρχει και                    των Ιδεών το Αγαθό, την Αρετή, ο

               ένα άλλο επίπεδο, αυτό των Ιδεών.                     πλάτωνας στην ουσία θέλει να μας
               Αφετέρου και κυρίως στο επίπεδο                       πει ότι η ηθική δεν μπορεί να δια-

               της γνώσης: θέλω να φτάσω στην                        χωριστεί από οποιαδήποτε γνώση
               αλήθεια και  οι  Ιδέες  μου δίνουν                    και από οποιαδήποτε οντολογία. η
               αυτή τη δυνατότητα. Τέλος στο πε-                     γνώση είναι αρετή. Στο πλατωνικό

               δίο της ηθικής: θέλω να μπορώ να                      σύστημα το πώς πράττω, ποιο εί-
               λειτουργώ με βάση σταθερά αξιο-

               λογικά ηθικά κριτήρια και πάλι οι                     ναι το δέον, το τι πρέπει να κάνω,
               Ιδέες μου δίνουν αυτή τη δυνατότη-                    δεν διαχωρίζεται από το τι γνωρίζω
               τα. Άρα λοιπόν στο πλατωνικό σύ-                      και το τι υπάρχει. Αυτή η σύνδεση

               στημα, οντολογία, γνωσιολογία και                     οντολογίας, γνωσιολογίας και ηθι-
               ηθική είναι άρρηκτα συνδεδεμένες                      κής είναι ουσιαστικό χαρακτηριστι-                         21

               με κεντρικό άξονα τις Ιδέες.                          κό της πλατωνικής φιλοσοφίας.
               Σε κάποια κείμενα και ειδικά στην                     Ας σταθούμε όμως εδώ και θα επα-
               Πολιτεία, ο Πλάτωνας αναφέρεται σε                    νέλθουμε με ορισμένα άλλα ζητήματα

               μία Ιδέα που την ξεχωρίζει από τις άλ-                της πλατωνικής φιλοσοφίας και μια
               λες ως υπέρτερη όλων και την οποία                    εισαγωγή για τον μαθητή του, τον πο-

               ονομάζει «το Αγαθό». Υπάρχει ολό-                     λυγραφότατο Αριστοτέλη.
               κληρη συζήτηση για τη σημασία αυτής
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26