Page 21 - mag_89
P. 21
του Γεράσιμου Γεωργάτου
να απέναντι στους σοφιστές και την της ανώτερης Ιδέας. Στα νέα Ελληνι-
εποχή του. Αφενός στο επίπεδο του κά θα την μεταφράζαμε ως «Αρετή».
Όντος: η πραγματικότητα δεν είναι Το Αγαθό είναι η Αρετή. Βάζοντας
μόνο αυτό που αντιλαμβανόμαστε λοιπόν στην κορυφή της πυραμίδας
με τις αισθήσεις, αλλά υπάρχει και των Ιδεών το Αγαθό, την Αρετή, ο
ένα άλλο επίπεδο, αυτό των Ιδεών. πλάτωνας στην ουσία θέλει να μας
Αφετέρου και κυρίως στο επίπεδο πει ότι η ηθική δεν μπορεί να δια-
της γνώσης: θέλω να φτάσω στην χωριστεί από οποιαδήποτε γνώση
αλήθεια και οι Ιδέες μου δίνουν και από οποιαδήποτε οντολογία. η
αυτή τη δυνατότητα. Τέλος στο πε- γνώση είναι αρετή. Στο πλατωνικό
δίο της ηθικής: θέλω να μπορώ να σύστημα το πώς πράττω, ποιο εί-
λειτουργώ με βάση σταθερά αξιο-
λογικά ηθικά κριτήρια και πάλι οι ναι το δέον, το τι πρέπει να κάνω,
Ιδέες μου δίνουν αυτή τη δυνατότη- δεν διαχωρίζεται από το τι γνωρίζω
τα. Άρα λοιπόν στο πλατωνικό σύ- και το τι υπάρχει. Αυτή η σύνδεση
στημα, οντολογία, γνωσιολογία και οντολογίας, γνωσιολογίας και ηθι-
ηθική είναι άρρηκτα συνδεδεμένες κής είναι ουσιαστικό χαρακτηριστι- 21
με κεντρικό άξονα τις Ιδέες. κό της πλατωνικής φιλοσοφίας.
Σε κάποια κείμενα και ειδικά στην Ας σταθούμε όμως εδώ και θα επα-
Πολιτεία, ο Πλάτωνας αναφέρεται σε νέλθουμε με ορισμένα άλλα ζητήματα
μία Ιδέα που την ξεχωρίζει από τις άλ- της πλατωνικής φιλοσοφίας και μια
λες ως υπέρτερη όλων και την οποία εισαγωγή για τον μαθητή του, τον πο-
ονομάζει «το Αγαθό». Υπάρχει ολό- λυγραφότατο Αριστοτέλη.
κληρη συζήτηση για τη σημασία αυτής