Page 35 - mag_123
P. 35

του Ειρηναίου Μαράκη


                                                            https://aristeros-sxoliasmos.blogspot.com/2025/10/blog-post.html







               νεότητά της. Η Δεξιά πανικοβλή-                       μιας γενιάς που πίστεψε και απο-
               θηκε  γιατί  είδε  έναν  καλλιτέχνη                   γοητεύτηκε,  που  τραγούδησε  και

               που δεν μπορεί να ενταχθεί πλή-                       ύστερα σίγησε, που έζησε ανάμε-
               ρως  στο  καθαρό  της  αφήγημα.                       σα  στο  φως  και  τη  σκόνη.  Μέχρι

               Και στις δύο περιπτώσεις, η μορ-                      που ξαναβγήκε στο δρόμο της σύ-
               φή  του  Σαββόπουλου  λειτούρ-                        γκρουσης και του αγώνα.

               γησε  ως  πρόκληση:  έφερε  στην                      Ο  ηθικός  πανικός  γύρω  από  τον
               επιφάνεια τα ανομολόγητα άγχη                         Σαββόπουλο δείχνει ότι η Αριστε-

               κάθε παράταξης. Η Αριστερά τρο-                       ρά,  και  μαζί  της  ένα  μεγάλο  κομ-
               μάζει  μπροστά  στην  ωρίμανση,  η                    μάτι της κοινωνίας, δεν έχει ακόμη

               Δεξιά  μπροστά  στην  αμφισημία.                      απογαλακτιστεί από τα φαντάσμα-
               Και  ο  ηθικός  πανικός  είναι,  στην                 τα  της  Μεταπολίτευσης.  Θρηνεί

               ουσία, η κραυγή ενός συλλογικού                       όχι μόνο έναν τραγουδοποιό, αλλά
               φόβου: ότι η τέχνη, η ιστορία και                     και την εποχή που πίστευε πως η

               ο  άνθρωπος  είναι  πιο  περίπλο-                     τέχνη  και  η  πολιτική  μπορούν  να
               κοι απ’ όσο αντέχουν τα ιδεολο-                       βαδίζουν πλάι πλάι, χωρίς να υπο-                          35

               γικά  μας  σχήματα.  Η  πρόκληση,                     τάσσεται η μία στην άλλη. Ο θάνα-
               λοιπόν,  δεν  είναι  να  ξαναγράψει                   τός του, αν το θελήσουμε, μπορεί

               κανείς την ιστορία του όπως τη βο-                    να γίνει αφορμή για αυτογνωσία.
               λεύει. Η πρόκληση είναι να μάθει                      Όχι για απολογία, ούτε για ύβρη,

               να  συμβιώνει  με  τις  αντιφάσεις,                   αλλά για διάλογο. Για να αναρω-
               να αποδέχεται πως η τέχνη και οι                      τηθούμε όχι ποιος ήταν ο Σαββό-

               άνθρωποι που την υπηρετούν δεν                        πουλος αλλά ποιοι γίναμε εμείς,
               είναι μονοσήμαντοι. Να μπορεί να                      μέσα από την αγάπη, τον θυμό ή

               τιμά έναν καλλιτέχνη χωρίς να τον                     την αδιαφορία μας γι’ αυτόν. Ας
               αγιοποιεί, να αναγνωρίζει την αξία                    ξεκινήσουμε  συζητήσεις,  ας  γρά-

               ενός έργου χωρίς να εξαγνίζει τις                     ψουμε, ας διαφωνήσουμε ανοιχτά
               πολιτικές του επιλογές. Να βλέπει                     για  το  τι  σημαίνει  η  κληρονομιά

               τη μεταστροφή όχι ως προδοσία,                        του, για το πώς η τέχνη διαμορφώ-
               αλλά  ως  μαρτυρία  της  φθοράς                       νει  αλλά  και  προδίδεται  από  την

               των  οραμάτων.  Ίσως  αυτό  να  εί-                   πολιτική. Μόνο έτσι μπορούμε να
               ναι το πιο ειλικρινές που μπορού-                     κοιτάξουμε  κατάματα  την  ιστορία

               με να κάνουμε σήμερα: να δούμε                        μας και να συμφιλιωθούμε με τη
               τον  Σαββόπουλο  όχι  ως  προφήτη                     φθορά, τη διαδρομή και τη σιωπή

               ή  αποστάτη,  αλλά  ως  μαρτυρία                      που μας ενώνει με εκείνον.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40