Page 11 - mag_123
P. 11

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…                              του Γεράσιμου Γεωργάτου










                Η ΑΚΙΝΑΤΕΙΑ ΣΎΝΘΕΣΗ


                ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΣΜΟΎ



                ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΎ




               Οι ιστορικοί συνήθως ισχυρίζο-                        Χριστιανισμό επειδή δεν είχε πρό-

               νται ότι ο Ακινάτης συνέθεσε τον                      σβαση  στη  χριστιανική  αποκάλυ-
               Χριστιανισμό και την αριστοτελική                     ψη  για  να  γνωρίζει  την  αλήθεια.

               φιλοσοφία, δηλαδή πήρε αυτά που                       Ο Ακινάτης πιστεύει ότι υπάρχουν
               ήθελε από κάθε χώρο προκειμένου                       ορισμένες θεμελιώδεις δογματικές

               να  δημιουργήσει  ένα ομοιογενές                      αλήθειες της χριστιανικής θρησκεί-
               σύστημα.  Στην  πραγματικότητα  ο                     ας που δεν γνώριζαν και ούτε μπο-

               Ακινάτης υποστηρίζει, όπως και οι                     ρούσαν να  γνωρίζουν οι αρχαίοι
               περισσότεροι χριστιανοί, ότι πρέ-                     φιλόσοφοι,  όπως  π.χ  ότι  ο  Θεός

               πει να δεχόμαστε όλη τη διδασκα-                      είναι τρισυπόστατος, δηλαδή απο-                           11
               λία της εκκλησίας χωρίς εξαιρέ-                       τελείται από τρία πρόσωπα, ένα

               σεις και συμβιβασμούς. Ωστόσο,                        από τα οποία, ο Υιός, ήρθε στη γη

               ο Ακινάτης διέφερε από τους υπό-                      με μορφή ανθρώπου. Αλλά κατά
               λοιπους χριστιανούς φιλοσόφους                        τον Ακινάτη,  όταν ο άνθρωπος

               επειδή θεωρούσε ότι η σκέψη του                       συλλογίζεται ορθά δεν είναι δυνα-
               Αριστοτέλη, αν ερμηνευτεί σωστά,                      τόν να καταλήξει σε συμπεράσμα-

               δεν έρχεται σε αντίθεση με τη χρι-                    τα που έρχονται σε αντίθεση με το
               στιανική  διδασκαλία. Το ερώτημα                      χριστιανικό δόγμα. Αυτό συμβαί-

               εάν το σύμπαν υπήρχε πάντοτε,                         νει επειδή τόσο η ανθρώπινη λογι-
               αποτελεί την εξαίρεση που επιβε-                      κή όσο και η χριστιανική διδασκα-

               βαιώνει τον κανόνα. Στη συγκεκρι-                     λία εκπορεύονται από τον Θεό και
               μένη περίπτωση ο Ακινάτης θεωρεί                      επομένως είναι αδύνατον να είναι

               ότι ο Αριστοτέλης κάνει λάθος αλλά                    ασύμφωνες μεταξύ τους.  Η ιδέα

               όχι επί της αρχής ή στον συλλογι-                     ότι η ανθρώπινη λογική δεν μπορεί
               σμό του. Με βάση όσα γνώριζαν                         ποτέ να διαφωνήσει με το χριστια-
               οι αρχαίοι φιλόσοφοι, το σύμπαν                       νικό δόγμα έφερε τον Ακινάτη σε

               θα μπορούσε πράγματι να υπήρχε                        δριμεία αντιπαράθεση με πολλούς

               πάντα. Απλώς ο Αριστοτέλης, μας                       συγχρόνους του για την επιστήμη
               λέει ο Ακινάτης, αποκλίνει από τον                    και τα έργα του Αριστοτέλη.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16