Page 11 - mag_123
P. 11
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ… του Γεράσιμου Γεωργάτου
Η ΑΚΙΝΑΤΕΙΑ ΣΎΝΘΕΣΗ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΣΜΟΎ
ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΎ
Οι ιστορικοί συνήθως ισχυρίζο- Χριστιανισμό επειδή δεν είχε πρό-
νται ότι ο Ακινάτης συνέθεσε τον σβαση στη χριστιανική αποκάλυ-
Χριστιανισμό και την αριστοτελική ψη για να γνωρίζει την αλήθεια.
φιλοσοφία, δηλαδή πήρε αυτά που Ο Ακινάτης πιστεύει ότι υπάρχουν
ήθελε από κάθε χώρο προκειμένου ορισμένες θεμελιώδεις δογματικές
να δημιουργήσει ένα ομοιογενές αλήθειες της χριστιανικής θρησκεί-
σύστημα. Στην πραγματικότητα ο ας που δεν γνώριζαν και ούτε μπο-
Ακινάτης υποστηρίζει, όπως και οι ρούσαν να γνωρίζουν οι αρχαίοι
περισσότεροι χριστιανοί, ότι πρέ- φιλόσοφοι, όπως π.χ ότι ο Θεός
πει να δεχόμαστε όλη τη διδασκα- είναι τρισυπόστατος, δηλαδή απο- 11
λία της εκκλησίας χωρίς εξαιρέ- τελείται από τρία πρόσωπα, ένα
σεις και συμβιβασμούς. Ωστόσο, από τα οποία, ο Υιός, ήρθε στη γη
ο Ακινάτης διέφερε από τους υπό- με μορφή ανθρώπου. Αλλά κατά
λοιπους χριστιανούς φιλοσόφους τον Ακινάτη, όταν ο άνθρωπος
επειδή θεωρούσε ότι η σκέψη του συλλογίζεται ορθά δεν είναι δυνα-
Αριστοτέλη, αν ερμηνευτεί σωστά, τόν να καταλήξει σε συμπεράσμα-
δεν έρχεται σε αντίθεση με τη χρι- τα που έρχονται σε αντίθεση με το
στιανική διδασκαλία. Το ερώτημα χριστιανικό δόγμα. Αυτό συμβαί-
εάν το σύμπαν υπήρχε πάντοτε, νει επειδή τόσο η ανθρώπινη λογι-
αποτελεί την εξαίρεση που επιβε- κή όσο και η χριστιανική διδασκα-
βαιώνει τον κανόνα. Στη συγκεκρι- λία εκπορεύονται από τον Θεό και
μένη περίπτωση ο Ακινάτης θεωρεί επομένως είναι αδύνατον να είναι
ότι ο Αριστοτέλης κάνει λάθος αλλά ασύμφωνες μεταξύ τους. Η ιδέα
όχι επί της αρχής ή στον συλλογι- ότι η ανθρώπινη λογική δεν μπορεί
σμό του. Με βάση όσα γνώριζαν ποτέ να διαφωνήσει με το χριστια-
οι αρχαίοι φιλόσοφοι, το σύμπαν νικό δόγμα έφερε τον Ακινάτη σε
θα μπορούσε πράγματι να υπήρχε δριμεία αντιπαράθεση με πολλούς
πάντα. Απλώς ο Αριστοτέλης, μας συγχρόνους του για την επιστήμη
λέει ο Ακινάτης, αποκλίνει από τον και τα έργα του Αριστοτέλη.

