Page 14 - mag_123
P. 14

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…







               ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΚΙΝΑΤΗ










               Από τον Μεσαίωνα και μετά ο Ακι-                      πάντοτε.  Αν υπήρχε πάντοτε τότε
               νάτης θεωρείται ο επίσημος φι-                        δεν υπάρχει ενδεχόμενο κάποτε να

               λόσοφος της καθολικής εκκλησί-                        μην υπήρχε, οπότε ο Θεός δεν θα
               ας. Την εποχή εκείνη τα έργα του                      είχε την επιλογή να το δημιουργή-

               Αριστοτέλη μεταφράζονταν από                          σει ή να μην το δημιουργήσει, οπό-
               τα αραβικά μαζί με τα σχόλια των                      τε ο Θεός δεν θα διέθετε ελεύθερη

               Αράβων μελετητών και ο Ακινάτης                       βούληση. Η υπέρτατη εμπιστοσύνη
               ήταν ένας στοχαστής που προσπα-                       του Ακινάτη στη δύναμη της λογι-

               θούσε να ακολουθεί πιστά τη φιλο-                     κής συνδυαζόταν  δύσκολα  με τα
               σοφική  συλλογιστική  του  Αριστο-                    δόγματα της χριστιανικής πίστης

               τέλη. Παρέμενε ταυτόχρονα πάντα                       και γι' αυτό δεν έλειψαν οι κριτικές
               πιστός στη διδασκαλία της εκκλη-                      απέναντί του από σύγχρονους και
   14          σίας, αν και μετά το θάνατό του η                     μεταγενέστερους.

               σκέψη του παραλίγο να χαρακτηρι-

               στεί ως αιρετική. Σημαντικοί στο-                     Οι απόψεις του Ακινάτη για τη
               χαστές και δάσκαλοι  του αιώνα                        σχέση μεταξύ φιλοσοφίας και χρι-

               που ακολούθησε, όπως οι Φραγκι-                       στιανικού δόγματος αλλά και για
               σκανοί Ντανς Σκώτος και Γουλιέλ-                      το ζήτημα της αιωνιότητας του σύ-

               μος του Όκαμ υποστήριξαν ότι η                        μπαντος παραμένουν αρκετά επί-
               καθαρή φιλοσοφική συλλογιστική,                       καιρες.  Σήμερα  δεν  καταφεύγου-

               όπως αυτή που αντιπροσωπεύε-                          με στη φιλοσοφία ούτε στη Βίβλο,
               ται από την επιχειρηματολογία του                     όπως ο Ακινάτης και άλλοι φιλόσο-

               Αριστοτέλη, συχνά είναι εσφαλ-                        φοι του Μεσαίωνα, για να μάθου-
               μένη. Ο Ντανς Σκώτος θεωρούσε                         με αν το σύμπαν υπήρχε πάντοτε ή

               ότι η αριστοτελική άποψη του Ακι-                     όχι. Καταφεύγουμε στη Φυσική και
               νάτη για την ψυχή ήταν ανεπαρκής                      πιο συγκεκριμένα στη θεωρία της

               ενώ απέρριπτε σχεδόν εντελώς την                      μεγάλης έκρηξης την οποία πρότει-
               άποψη του Αριστοτέλη για τη γνώ-                      ναν οι σύγχρονοι επιστήμονες με-

               ση. Ο Ερρίκος του Γκεντ επέκρινε                      ταξύ των οποίων και ο Βρετανός
               απερίφραστα την άποψη του Ακι-                        φυσικός  και  κοσμολόγος  Στίβεν

               νάτη ότι ο Θεός μπορεί να έχει δη-                    Χόκινγκ, όπου σύμφωνα με αυτή
               μιουργήσει ένα σύμπαν που υπήρχε                      το σύμπαν δημιουργήθηκε μία συ-
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19