Page 26 - mag 122
P. 26

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

                                        ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΊΑ ΚΑΊ

                                       ΚΟΊΝΩΝΊΚΗ ΔΊΑΣΤΡΩΜΑΤΩΣΗ:
                      παραδοσιακές τάξεις και κοινωνικοί μετασχηματισμοί


               έχει  χαθεί  την  εποχή  του  Αριστο-                 στο ύστερο τμήμα του 5ου αι. π.Χ.

               τέλη. Αυτό μπορεί να συνεπάγεται                      Θεωρεί  ότι  παρουσίαζαν  πολύ  με-

               ότι σταδιακά η σημασία των τάξεων                     γαλύτερη  ομοιογένεια  από  όση  οι
               είχε  υποχωρήσει  ως  τρόπος  περι-                   περίβολοι  παλαιότερων  εποχών

               ορισμού  του  δημόσιου  αξιώματος                     αλλά και ότι τα εικονογραφικά μοτί-
               σε  συγκεκριμένες  ελίτ,  σε  συνδυ-                  βα τα οποία προτίμησαν οι κάτοχοί

               ασμό με τον τρόπο με τον οποίο η                      τους διέφεραν από αυτά της παλαι-
               σολώνεια νομοθεσία ανανεωνόταν                        άς αριστοκρατίας. Πολύ σημαντική

               έως τα τέλη του 5ου αι. π.Χ. Κατα-                    είναι η παρατήρηση ότι τα νέα θέ-

               λήγει  ο  Rosivach  στο  συμπέρασμα                   ματα περιλάμβαναν σύμβολα γύρω
               ότι ελλείψει επίσημων ορισμών για                     από τα πολιτικά δικαιώματα και τη

               τις διάφορες τάξεις ο Αριστοτέλης ή                   συμμετοχή στα κοινά, ή εκδημοκρα-
               κάποια από τις πηγές του οδηγήθη-                     τισμένες εκδοχές των θεμάτων της

               κε σε συμπεράσματα λόγω της ορο-                      παλαιάς ελίτ που είχαν χρησιμοποι-
               λογίας  σχετικά  με  την  αντιστοιχία                 ηθεί στην τελετουργία της πολιτεί-

               πολιτών και μεδίμνων και ότι οι ζευ-                  ας.

   26          γίτες δεν ανήκαν οπωσδήποτε στο                              Εφόσον  τα  επιχειρήματά  της
               χαμηλότερο επίπεδο της αγροτικής                      Paillard  είναι  ορθά,  θα  πρέπει  να
               ελίτ στην Αθήνα.                                      αναθεωρηθεί η θέση ότι η αθηνα-

                      Αρκετά  ενδιαφέρουσα  είναι                    ϊκή  κοινωνία  ήταν  αυστηρά  διακε-

               και  η  θεωρία  της  Paillard  (2014),                κριμένη σε δύο κατηγορίες πολιτών,
               που  σε  συνδυασμό  με  τα  ερωτή-                    την  ελίτ  και  τους  φτωχούς.  Επίσης

               ματα για το πόσοι ακριβώς πολίτες                     δεν  θα  πρέπει  να  θεωρείται  ότι  η
               ανήκαν στην κάθε τάξη στο δεύτε-                      παλαιά αριστοκρατική ελίτ αντικα-

               ρο μισό του 5ου αι. π.Χ. στην Αθή-                    ταστάθηκε απλώς από μια οικονο-
               να, υποστηρίζει ότι αναδύθηκε μια                     μική ελίτ στο πλαίσιο της οποίας ο

               «μέση τάξη» πολιτών, που δεν άρ-                      πλούτος υπήρξε το απόλυτο κριτή-

               γησε  να  αποκτήσει  σημασία  τόσο                    ριο για την προσωπική κατάσταση ή
               ως προς τον αριθμό των μελών της                      από μια μάζα πολύ φτωχών πολιτών

               όσο και ως προς τον συσχετισμό της                    που, λόγω του αριθμού τους, εξελί-
               με  την  εξουσία.  Οι  αρχαίες  πηγές                 χθηκαν  στο  ισχυρότερο  συστατικό

               δεν  είναι  ιδιαίτερα  διαφωτιστικές,                 ενός δημοκρατικού συστήματος. Οι
               οπότε  η  ερευνήτρια  στηρίζει  την                   δε πολίτες που οικειοποιήθηκαν και

               οπτική  της  σε  αρχαιολογικά  ευρή-                  τροποποίησαν  τους  αρχαίους  αρι-

               ματα,  κυρίως  στους  ταφικούς  πε-                   στοκρατικούς  κώδικες  δεν  σχημά-
               ριβόλους  που  επανεμφανίζονται                       τισαν απλώς μια νέα περιορισμένη
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31