Page 31 - mag 122
P. 31

«Διάβασε τα καλύτερα βιβλία πρώτα,

                             αλλιώς θα ανακαλύψεις ότι δεν προλαβαίνεις.»


                                                                               Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ


                                                    ΣΕΝΤΕΡΜΠΕΡΓΚ

                                                    ΔΟΚΤΩΡ ΓΚΛΑΣ


                                                    Εκδόσεις PRiNTA
                                                    Ο γιατρός Τύκο Γκάμπριελ Γκλας ζει απομονωμένος
                                                    στο περιορισμένο αστικό του περιβάλλον, δεν είχε

                                                    ποτέ σεξουαλικές επαφές με γυναίκες και ταλανίζεται
                                                    ανάμεσα στην ανία και στη θέληση να κάνει επιτέ-

                                                    λους κάτι σημαντικό. Η νεαρή και όμορφη Χέλγκα
                                                    ζητάει τη βοήθειά του: απεχθάνεται τον ηλικιωμένο
                                                    σύζυγό της και θέλει να αποφύγει τις –υποχρεωτι-

                                                    κές– συζυγικές σεξουαλικές συνευρέσεις μαζί του,
                                                    κυρίως επειδή έχει έναν νεαρό και γοητευτικό ερα-
                                                    στή. Ο γιατρός αποφασίζει να τη βοηθήσει και, με

                                                    την ιδιότητα του οικογενειακού γιατρού, συνιστά
               στον ηλικιωμένο πάστορα να αποφύγει τη δράση στην κρεβατοκάμαρα εξαιτίας της
               –υποτιθέμενης– κλονισμένης υγείας της συζύγου. Αυτό δεν αποθαρρύνει τον λάγνο

               ιερέα, οι ορμές του οποίου δεν αναχαιτίζονται ούτε όταν ο Γκλας τού κρούει τον
               κώδωνα και για τη δική του υγεία. Έτσι, ο γιατρός αρχίζει να σκέφτεται την ύστατη                                31

               λύση, το φόνο, αφενός λόγω της έλξης που νιώθει για τη Χέλγκα και αφετέρου
               επειδή ψάχνει να βρει ένα νόημα στην έως τότε αδιάφορη ύπαρξή του.
               Μέχρι πού μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος για να βοηθήσει κάποιον άλλον ή και

               τον ίδιο του τον εαυτό; Πού τελειώνει το σωστό και πού αρχίζει το λάθος; Ποιες
               συνέπειες επιφέρει η εκάστοτε επιλογή; Θα μπορέσει ο Γκλας να κρατήσει τις ισορ-

               ροπίες ή θα σπάσει σε χίλια κομμάτια; Θα διέλθει αλώβητος την εσωτερική του
               μάχη ή θα γίνει θρύψαλα;
               Ο Δόκτωρ Γκλας του Γιάλμαρ Σέντερμπεργκ, ένα σύντομο «noir» μυθιστόρημα

               γραμμένο υπό μορφή ημερολογίου, είναι ίσως το πλέον αγαπημένο και πολυσυζη-
               τημένο από τα κλασικά έργα της σουηδικής λογοτεχνίας.




                πιο απροσδόκητες στιγμές, μερικές φορές μάλιστα στη μέση μιας ερωτικής σκηνής
                – κι όχι πάντα για κάποιον συγκεκριμένο λόγο. Μπορεί σ’ ένα δευτερόλεπτο ν’

                αντιστρέψει μια κατάσταση. Δίνει συχνά την εντύπωση πως θέλει να ελευθερωθεί,
                να βγει απ’ το ίδιο του το πετσί. Όμως, όσο διεισδυτικό κι αν είναι το πνεύμα του,
                όσο καυστικές κι αν είναι οι ιερεμιάδες του, δεν μας εμποδίζουν να έχουμε το αί-

                σθημα –τη βεβαιότητα– πως πρόκειται για άνθρωπο που αγαπάει, άνθρωπο που
                αγαπάει τον έρωτα κι είναι καταδικασμένος να μη συναντήσει ποτέ μια ψυχή που να
                ταιριάζει με τη δική του. Ο Χάμσουν είναι αληθινά εκείνος που θα μπορούσε κανείς

                να ονομάσει «αριστοκράτη του πνεύματος».
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36