Page 17 - mag_117
P. 17
«Ο κόσμος είναι φτιαγμένος
για να καταλήξει σ’ ένα ωραίο βιβλίο»
Στεφάν Μαλαρμέ
F. W. J. SCHELLING
ΦΊΛΟΣΟΦΊΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨEΩΣ
Εκδόσεις ΡΟΕΣ
Τι κοινό έχουν μεταξύ τους Αθήνα και Ιεροσόλυμα;
Ο Τερτυλλιανός θέτει το ρητορικό αυτό ερώτημα για
να διαδηλώσει πως φιλοσοφία και θρησκεία, Λόγος
και Πίστη, δεν έχουν τίποτε το κοινό. Η Φιλοσοφία
της Αποκαλύψεως του Schelling, προϊόν πανεπιστη-
μιακών παραδόσεων του φιλοσόφου στο Βερολίνο
(1841-1842), αποτελεί ίσως την πλέον πρωτότυπη
απόπειρα συγκερασμού Λόγου και Αποκαλύψεως.
Με την φιλοσοφική του ερμηνεία της Αποκαλύψεως,
ο μεγάλος ιδεαλιστής φιλόσοφος επιχειρεί να υπερ-
βεί τα όρια της παραδοσιακής, της καλούμενης από τον ίδιον «αρνητικής» φιλο-
σοφίας, καθώς τούτη αποδεικνύεται ανίκανη να συλλάβει τον Θεό ως πνεύμα και
την Δημιουργία ως πράξη ελευθερίας. Για τον σκοπό αυτό, εκκινεί από ένα πλή-
ρως απροϋπόθετο Είναι και καταλήγει σε μία έννοια πνεύματος που νοείται, τόσο
στον Θεό όσο και στον άνθρωπο, μόνον ως ελευθερία. Η φιλοσοφία της Αποκα- 17
λύψεως είναι αγώνας που διεξάγεται όχι μόνο μέσα στην ανθρώπινη συνείδηση,
αλλά και στην φύση, την ιστορία, μέσα σ’ αυτόν τούτον τον Θεό.
Η Φιλοσοφία της Αποκαλύψεως συνιστά πλήρη και ενδελεχή παρουσίαση της
ύστερης, της «θετικής» φιλοσοφίας του Schelling, η οποία θεωρείται από πολλούς
ως κατακλείδα του Γερμανικού Ιδεαλισμού και άσκησε βαθιά επίδραση στον με-
τέπειτα στοχασμό, τόσο τον φιλοσοφικό όσο και τον θεολογικό.
ARTHUR SCHOPENHAUER
ΠΕΡΊ ΤΟΥ ΘΕΜΕΛΊΟΥ ΤΗΣ ΗΘΊΚΗΣ
Εκδόσεις ΡΟΕΣ
Στην πραγματεία του αυτή, ο Σοπεγχάουερ υποστηρί-
ζει ότι το θεμέλιο της ηθικής είναι η συμπόνια. Μετά-
φραση και εισαγωγή της Βάλιας Κακοσίμου.