Page 13 - mag_117
P. 13

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               Και αυτός είναι ένας λόγος παρα-                      μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη

               πάνω για να μην εγκαταλείψει κα-                      ενός πράγματος, αλλά ο πόνος του
               νείς την πίστη.                                       αρρώστου είναι απολύτως πραγ-


               Οι περισσότεροι χριστιανοί φιλό-                      ματικός.  Επίσης πώς εξηγούνται τα
               σοφοι μετά τον Αυγουστίνο επι-                        κακά που προέρχονται από φυσικά

               χείρησαν να λύσουν το ζήτημα του                      αιτία, όπως οι σεισμοί και οι επι-

               κακού υιοθετώντας κάποιες από                         δημίες; Κάποιος  που δεν πιστεύει
               τις προσεγγίσεις του. Από την άλλη                    στο Θεό μπορεί να ισχυριστεί ότι

               οι αντίπαλοί τους χρησιμοποίησαν

               τις αδυναμίες αυτών των προσεγ-                       η παρουσία του κακού στον κόσμο
               γίσεων ως επιχειρήματα εναντίον                       αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει πα-

               του Χριστιανισμού.  Για παράδειγ-                     ντοδύναμος και πανάγαθος Θεός,

               μα, ο ορισμός της ασθένειας ως                        ενώ για όσους πιστεύουν στο Θεό
               απουσίας της υγείας φαντάζει σαν                      η απάντηση μπορεί να κρύβεται στα

               παιχνίδι με τις λέξεις. Η ασθένεια                    επιχειρήματα του Αυγουστίνου.                              13








                                         Ο χρόνος και η δημιουργία



               Οι θεωρητικές απόψεις του Αυ-                         μηδενός, όπως διδάσκεται στην

               γουστίνου καθορίζονται από την                        Παλαιά Διαθήκη, ήταν μία αντίλη-

               ανάγκη της συμφωνίας τους με τις                      ψη εντελώς ξένη προς την ελληνική
               γραφές. Συνεπώς και ο Πλατωνι-                        φιλοσοφία. Όταν ο Πλάτωνας ομι-

               σμός θα έπρεπε να εναρμονιστεί με                     λεί περί δημιουργίας φαντάζεται

               τη Γένεση, δηλαδή τη δημιουργία.                      μία αιώνια πρωταρχική ύλη στην
               Στις «Εξομολογήσεις», ο Αυγουστί-                     οποία ο Θεός δίνει μορφή. Το ίδιο

               νος θέτει το πρόβλημα αν η Γένεση                     ισχύει  και  για  τον  Αριστοτέλη.  Ο

               έπρεπε να συντελεστεί νωρίτερα ή                      Θεός των αρχαίων είναι περισσό-
               αργότερα  από τότε που συντελέ-                       τερο ένας τεχνουργός ή ένας αρ-

               στηκε. Για  να κατανοήσουμε  την                      χιτέκτονας παρά ένας πλάστης που

               απάντησή  του πρέπει να έχουμε                        φτιάχνει και τα υλικά.  Η ουσία, το
               κατά νου ότι η δημιουργία εκ του                      Είναι, θεωρείται από τους Αρχαί-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18