Page 13 - mag_117
P. 13
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Και αυτός είναι ένας λόγος παρα- μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη
πάνω για να μην εγκαταλείψει κα- ενός πράγματος, αλλά ο πόνος του
νείς την πίστη. αρρώστου είναι απολύτως πραγ-
Οι περισσότεροι χριστιανοί φιλό- ματικός. Επίσης πώς εξηγούνται τα
σοφοι μετά τον Αυγουστίνο επι- κακά που προέρχονται από φυσικά
χείρησαν να λύσουν το ζήτημα του αιτία, όπως οι σεισμοί και οι επι-
κακού υιοθετώντας κάποιες από δημίες; Κάποιος που δεν πιστεύει
τις προσεγγίσεις του. Από την άλλη στο Θεό μπορεί να ισχυριστεί ότι
οι αντίπαλοί τους χρησιμοποίησαν
τις αδυναμίες αυτών των προσεγ- η παρουσία του κακού στον κόσμο
γίσεων ως επιχειρήματα εναντίον αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει πα-
του Χριστιανισμού. Για παράδειγ- ντοδύναμος και πανάγαθος Θεός,
μα, ο ορισμός της ασθένειας ως ενώ για όσους πιστεύουν στο Θεό
απουσίας της υγείας φαντάζει σαν η απάντηση μπορεί να κρύβεται στα
παιχνίδι με τις λέξεις. Η ασθένεια επιχειρήματα του Αυγουστίνου. 13
Ο χρόνος και η δημιουργία
Οι θεωρητικές απόψεις του Αυ- μηδενός, όπως διδάσκεται στην
γουστίνου καθορίζονται από την Παλαιά Διαθήκη, ήταν μία αντίλη-
ανάγκη της συμφωνίας τους με τις ψη εντελώς ξένη προς την ελληνική
γραφές. Συνεπώς και ο Πλατωνι- φιλοσοφία. Όταν ο Πλάτωνας ομι-
σμός θα έπρεπε να εναρμονιστεί με λεί περί δημιουργίας φαντάζεται
τη Γένεση, δηλαδή τη δημιουργία. μία αιώνια πρωταρχική ύλη στην
Στις «Εξομολογήσεις», ο Αυγουστί- οποία ο Θεός δίνει μορφή. Το ίδιο
νος θέτει το πρόβλημα αν η Γένεση ισχύει και για τον Αριστοτέλη. Ο
έπρεπε να συντελεστεί νωρίτερα ή Θεός των αρχαίων είναι περισσό-
αργότερα από τότε που συντελέ- τερο ένας τεχνουργός ή ένας αρ-
στηκε. Για να κατανοήσουμε την χιτέκτονας παρά ένας πλάστης που
απάντησή του πρέπει να έχουμε φτιάχνει και τα υλικά. Η ουσία, το
κατά νου ότι η δημιουργία εκ του Είναι, θεωρείται από τους Αρχαί-