Page 12 - mag_117
P. 12

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…


                     Ο ΆΓΙΟΣ ΆΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ,
                               354 - 430 Μ.Χ.





               ο Πλάτωνας υποστήριξε ακριβώς                         διαδικασία αυτή είναι δυνατή μόνο

               ότι το κακό δεν είναι παρά η απου-                    όταν υπάρχει ελευθερία επιλογής
               σία ενός πράγματος. Τον 3ο αιώ-                       συμπεριλαμβανομένης και εκείνης

               να μ.Χ., ο Πλωτίνος αναβίωσε την                      για την επιτέλεση του κακού.

               άποψη του Πλάτωνα για το καλό                         Για να ενισχύσει την επιχειρηματο-
               και το κακό.                                          λογία του ο Αυγουστίνος, μάς λέει


               Ωστόσο ο Αυγουστίνος πρέ-                             ότι στο θεϊκά ιεραρχημένο σύμπαν
               πει επίσης να εξηγήσει γιατί ο                        ισχύει ο κανόνας ότι τα ανώτερα

               Θεός δημιούργησε τον κόσμο                            πράγματα πρέπει να άρχουν, να κυ-

               έτσι ώστε να υπάρχουν κακά                            βερνούν και να εξουσιάζουν τα κα-
               ή  ελλείψεις.    Η  απάντησή  του                     τώτερα ποτέ το αντίστροφο. Όταν

               περιστρέφεται γύρω από την                            τα πράγματα είναι έτσι όπως πρέπει
               ιδέα ότι ο Θεός έπρεπε να δώ-                         να είναι, όταν τα ανώτερα δηλαδή

               σει  ελεύθερη  βούληση  στους                         άρχουν επί των κατώτερων, τότε
   12          ανθρώπους, γιατί διαφορετι-                           όλα είναι εντάξει και δίκαια διατε-

               κά δεν θα ήταν λογικά όντα. Η                         ταγμένα, διαφορετικά η διάταξη εί-

               ελεύθερη βούληση συνεπάγεται                          ναι άδικη. Καθώς μάλιστα το κακό

               ελευθερία επιλογής μεταξύ κα-                         βρίσκεται εκτός της θεϊκής ιεραρχι-
               λού και κακού, δηλαδή κριτική                         κής αλυσίδας και ως μη δημιουργη-

               σκέψη, άρα λογική.   Γι' αυτόν                        μένο από τον Θεό, όταν ο άνθρω-
               ακριβώς το λόγο ο Θεός έπρεπε να                      πος  το  επιλέγει  με  την  ελεύθερη

               αφήσει ανοιχτό  το ενδεχόμενο  ο                      βούλησή του, παραβιάζει τον βασι-

               πρώτος άνθρωπος, ο Αδάμ, να επι-                      κό κανόνα της ιεραρχίας, αφού βά-
               λέξει το κακό αντί του καλού, όπως                    ζει ένα όχι απλώς κατώτερο αλλά

               και έγινε. Σύμφωνα με τη Βίβλο, ο                     κάτι εκτός ιεραρχίας να εξουσιάζει

               Αδάμ παράκουσε την εντολή του                         κάτι ανώτερο. Έτσι ανατρέπεται
               Θεού και έφαγε τον καρπό του δέ-                      η θεϊκά καθορισμένη δίκαιη τάξη.

               ντρου της γνώσης. Το επιχείρημα                       Ποιος ευθύνεται γι' αυτό; Ποιος το

               του Αυγουστίνου ισχύει και χωρίς                      κάνει; Όχι φυσικά ο Θεός που δεν
               την αναφορά στη Βίβλο, αφού  λο-                      δημιούργησε το κακό. Οι άνθρω-

               γική είναι η ικανότητα αξιολόγησης                    ποι το κάνουν μέσω της ελεύθερης

               των  διαθέσιμων  επιλογών  μέσω                       βούλησης.  Αυτοί  ευθύνονται  για
               μιας συλλογιστικής διαδικασίας.  Η                    την ύπαρξη του κακού στον κόσμο.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17