Page 11 - mag_117
P. 11
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Κατ' αυτό τον τρόπο μπορούμε να την ουσία και τα κατηγορήματα,
διακρίνουμε στα δημιουργήματα δηλαδή τις ιδιότητές τους.
Το πρόβλημα του κακού
Εφόσον οι βαθμίδες του Είναι ρίζει πολύ καλά για να το αρνείται.
αντιστοιχούν με βαθμίδες της αγα- Για να δούμε λοιπόν πώς αντιμετω-
θότητας, συνεπάγεται ότι δεν είναι πίζει το κλασικό ερώτημα, αφού ο
δυνατό να υπάρχει τίποτα το απο- Θεός είναι πανάγαθος και παντο-
λύτως κακό, τίποτα που να μην έχει δύναμος τότε γιατί υπάρχει το κακό
έστω και ένα ελάχιστο βαθμό αγα- στον κόσμο; Για τους Χριστιανούς,
θότητας. Αν ένα πράγμα δεν έχει αλλά και για τους πιστούς του Ιου-
μέσα του καθόλου αγαθότητα τότε δαϊσμού και του Ισλαμισμού, αυτό
δεν έχει μέσα του ούτε πραγματι- ήταν και είναι ένα σημαντικό ερώ- 11
κότητα, άρα απλώς δεν υπάρχει. τημα, επειδή μετατρέπει ένα προ-
Έτσι στο σύμπαν που κατασκευάζει φανές γεγονός, όπως ότι το κακό
ο Αυγουστίνος δεν υπάρχει θέση υπάρχει στον κόσμο, σε επιχείρη-
για το κακό. Δεν βρίσκεται πουθε- μα κατά της ύπαρξης του Θεού. Ο
νά στην ιεραρχία. Πρόκειται για Αυγουστίνος απαντά σε μία πτυχή
ευθεία ρήξη με τον Μανιχαϊσμό του ερωτήματος με μεγάλη ευκο-
που είχε γοητεύσει παλιότερα τον λία. Όπως προαναφέραμε, πιστεύ-
Αυγουστίνο. Ο Αυγουστίνος συνε- ει ότι παρόλο που ο Θεός δημιούρ-
πώς όχι μόνο αρνείται την ύπαρξη γησε τα πάντα, δεν δημιούργησε το
κάποιας μορφής κακού, αλλά αρ- κακό. Επομένως το κακό δεν είναι
νείται και ότι τα πράγματα τα κατώ- κάτι συγκεκριμένο αλλά η απου-
τερα του Θεού στην ιεραρχία είναι σία ενός πράγματος. Το κακό ενός
μείγματα καλού και κακού. Τίποτα κλέφτη λόγου χάρη είναι ότι δεν
στην ιεραρχία τη δημιουργημένη έχει τιμιότητα. Ο Αυγουστίνος δα-
από τον Θεό δεν είναι κακό. νείστηκε αυτό τον τρόπο σκέψης
Το κακό όμως είναι μία πραγματι- από τον Πλάτωνα και τους μαθη-
κότητα και ο Αυγουστίνος το γνω- τές του. Το 400 π.χ., στον Γοργία,