Page 10 - mag_117
P. 10

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…


                     Ο ΆΓΙΟΣ ΆΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ,
                               354 - 430 Μ.Χ.






                            Ο ιεραρχημένος κόσμος του Αυγουστίνου

               Με τον καλύτερο δυνατό πλατω-                         χαμηλά στην ιεραρχία και όλα τα

               νικό τρόπο ο Αυγουστίνος μας                          δημιουργήματα σε σύγκριση με τον

               παρουσιάζει  έναν  κόσμο ιεραρχι-                     Θεό είναι πλησιέστερα προς το μη-

               κά ταξινομημένο. Έτσι όσο περισ-                      δέν. Δεν είναι φυσικά εξολοκλήρου
               σότερο αγαθό και αξιόλογο είναι                       μηδέν, αλλά σε καμία περίπτωση

               κάτι, τόσο πιο ψηλά βρίσκεται στην                    δεν είναι και πλήρως πραγματικά.

               κλίμακα της ιεραρχίας των πραγμά-                     Η απόλυτη πραγματικότητα είναι
               των. Ο Θεός βρίσκεται στην κορυ-                      μόνο ο Θεός.  Ό,τι μεταβάλλεται

               φή, όπως συμβαίνει και στην πλα-                      λοιπόν ή υπόκειται στο γίγνεσθαι

               τωνική φιλοσοφία με την ιδέα του                      είναι εν μέρει πραγματικό, χωρίς

               Αγαθού.  Τα  φυσικά  αντικείμενα                      να είναι απολύτως μηδέν. Επομέ-
               καταλαμβάνουν πολύ χαμηλή θέση                        νως, τα δημιουργήματα υπάρχουν

               και οι ανθρώπινες ψυχές βρίσκο-                       μεν αλλά όχι πλήρως και συνδέο-
   10
               νται κάπου στο ενδιάμεσο. Οι ψυ-                      νται με τη μεταβολή και το γίγνε-
               χές των ενάρετων ανθρώπων βρί-                        σθαι. Η μεταβλητότητα εν ολίγοις

               σκονται υψηλότερα από τις ψυχές                       είναι γνώρισμα ενός δημιουργήμα-

               των αμαρτωλών. Οι καλοί άγγελοι                       τος.  Μόνο  ο  Θεός  είναι  αυστηρά
               κατοικούν ακριβώς κάτω από τον                        αμετάβλητος και φυσικά και αιώνι-

               Θεό αλλά πιο πάνω από τις ψυχές                       ος.

               των ενάρετων ανθρώπων, ενώ οι                         Τα δημιουργήματα που είναι με-
               έκπτωτοι άγγελοι κατοικούν κά-                        ταβλητά και εν μέρει πραγματικά

               που μεταξύ των ψυχών των αμαρ-                        είναι  ταυτόχρονα  και  σύνθετα,

               τωλών ανθρώπων και των απλών                          αποτελούνται  δηλαδή  από  μέρη.

               υλικών αντικειμένων.  Αυτή η αξι-                     Όσο ανεβαίνουμε στην ιεραρχία
               ολογική ιεράρχηση γίνεται έτσι και                    αυξάνεται ο βαθμός ενότητας και

               μία ιεραρχία για την πραγματικό-                      μειώνεται ο βαθμός συνθετότητας

               τητα ώστε να μιλάμε, σύμφωνα με                       των όντων. Ο Θεός, επομένως, ως
               τον Αυγουστίνο, για βαθμίδες του                      το υπέρτατο ον είναι και υπέρτατα

               Είναι.                                                ενιαίος και δεν έχει ούτε σύνθεση


               Τα φυσικά αντικείμενα και εν γένει                    ούτε μέρη. Η σύνθεση είναι γνώρι-

               ο υλικός κόσμος, βρίσκεται πολύ                       σμα των ατελών δημιουργημάτων.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15