Page 9 - mag_116 (7)
P. 9
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ… του Γεράσιμου Γεωργάτου
Στα δύο προηγούμενα σημειώματα αναφερθήκαμε στα γε-
νικά χαρακτηριστικά του μεσαιωνικού κόσμου και τις γενι-
κές κατευθύνσεις της μεσαιωνικής φιλοσοφίας. Ερχόμαστε
τώρα πιο συγκεκριμένα τους βασικούς εκπροσώπους της
πρώτης περιόδου της χριστιανικής φιλοσοφίας, της επο-
νομαζόμενης και φιλοσοφίας των πατέρων, που θα τους
παρουσιάσουμε συνοπτικά. Αυτό που επιχειρούν, όπως θα
διαπιστώσετε, είναι να θεμελιώσουν την ανωτερότητα της
χριστιανικής Πίστης έναντι του ειδωλολατρικού φιλοσοφι-
κού Λόγου.
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΠΑΤΈΡΩΝ 9
Ο Ιουστίνος κοινό στοιχείο τόσο στον Χριστια-
από την Παλαιστίνη, νισμό όσο και στην αρχαία φιλο-
100-160 μ.Χ σοφία. Συνεπώς, υποστηρίζει ότι
Ο Ιουστίνος ασπάστηκε τον Χρι- τα δύο ρεύματα συνδέονται με μία
στιανισμό εντυπωσιασμένος από εσωτερική συγγένεια. Η διαφορά
το θάρρος, την καρτέρια και την τους είναι μάλλον ποσοτική, γιατί
πίστη των Χριστιανών στη διάρ- στη φιλοσοφία ο Λόγος αποκαλύ-
κεια των διωγμών. Επιχείρησε να φθηκε σπερματικά, δηλαδή εν μέ-
αποδείξει ότι υπάρχει συμφωνία ρει, ενώ στον Χριστιανισμό εμφα-
ανάμεσα στη χριστιανική διδασκα- νίστηκε ολόκληρος στο πρόσωπο
λία και στη φιλοσοφία των μεγά- του Χριστού. Η φιλοσοφία δηλαδή
λων Ελλήνων φιλοσόφων, όπως περιέχει κομμάτια αλήθειας ενώ
ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας και οι ο Χριστιανισμός είναι ολόκληρη
Στωικοί. Αξιοποιεί γι` αυτό την έν- η αλήθεια. Έτσι, ο Χριστιανισμός
νοια του Λόγου που ενυπάρχει ως έχει μεν κοινά σημεία με την ελλη-