Page 12 - mag_116 (7)
P. 12
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΠΑΤΈΡΩΝ
ναι το μέσο με το οποίο φτάνουμε για την αποκατάσταση του πνεύμα-
στην κατανόηση και στην ερμηνεία τος μετά την επιστροφή του στο
της χριστιανικής αλήθειας. Η πίστη, Θεό. Όπου ο Θεός είναι το ένα, η
εν ολίγοις, είναι η αναγκαία προϋ- ενιαία αρχή του παντός και ταυτό-
πόθεση για τη γνώση της αλήθειας χρονα καθαρό και αιώνιο πνεύμα
και αποτελεί το κριτήριο για κάθε που δημιούργησε τα πάντα και την
φιλοσοφική θεωρία. ύλη που είναι φθαρτή, αλλά δεν με-
τέχει με κανένα τρόπο σε αυτήν. Η
Ο Ωριγένης φύση του είναι ακατάληπτη για τον
από την Αλεξάνδρεια, ανθρώπινο νου ο οποίος αδυνατεί
185-257 μ.Χ. να συλλάβει το πλήρωμα του θείου
Είναι ίσως το σπουδαιότερο χρι- φωτός. Η δημιουργία του κόσμου
στιανικό πνεύμα πριν τον Αυγου- οφείλεται στην παντοδυναμία και
στίνο. Είναι ο πρώτος που επιχείρη- την αγαθότητα του Θεού, τον οποίο
σε να οικοδομήσει ένα φιλοσοφικό
12 ο Θεός δημιούργησε μέσω του Λό-
και ταυτόχρονα θεολογικό σύστη- γου από όπου εκπορεύεται και το
μα όπου τον κύριο λόγο τον έχει η δεύτερο μέλος της θεότητας, το
ελληνική φιλοσοφία, εννοείται του Άγιο Πνεύμα. Ο Θεός επαναφέρει
Πλάτωνα και των Νεοπλατωνικών. κοντά του και λυτρώνει τον κόσμο
Αποτελεί μία σύνθεση ελληνικών και τον άνθρωπο με τον Λόγο, ο
και χριστιανικών ιδεών και μάλιστα οποίος ενανθρωπίστηκε στο πρό-
τέτοια ώστε το καθαρά χριστιανικό σωπο του Χριστού και σε αυτόν
στοιχείο ενίοτε να εξασθενεί και να βλέπουμε τον πατέρα γιατί είναι το
επισκιάζεται. Γι’ αυτό εξάλλου θε- απαύγασμα του ορατού Θεού.
ωρήθηκε και αιρετικός. Αυτό γίνε-
ται φανερό στην αντίληψή του για Γρηγόριος ο Νύσσης,
την άχρονη και αιώνια δημιουργία 335-395 μ.Χ.
που συγγενεύει με τη θεωρία των Η σημαντικότερη συμβολή του ήταν
ιδεών του Νεοπλατωνισμού για στο θέμα της γνώσης του Θεού
την απορροή, στην άποψή του για από τον άνθρωπο. Υποστηρίζει ότι
την προΰπαρξη και την αιωνιότη- η γνώση αυτή είναι δυνατή, επει-
τα των ψυχών, στη σύλληψή του δή ο άνθρωπος είναι πλασμένος
κακού ως πτώσης των πνευμάτων κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του
από το Θεό και στη διδασκαλία του Θεού, άρα το ανθρώπινο πνεύ-