Page 11 - mag_116 (7)
        P. 11
     του Γεράσιμου Γεωργάτου
               Ο επίσκοπος Ειρηναίος,                                Ο Κλήμης από την Αλεξάνδρεια,
               140-202 μ.Χ.                                          150-215 μ.Χ
               Ο Ειρηναίος αγωνίστηκε κυρίως                         Είναι από  τους πρώτους δασκά-
               κατά της αίρεσης των Γνωστικών.                       λους στην περίφημη κατηχητική
               Οι Γνωστικοί υποστήριζαν ότι ο                        σχολή της Αλεξάνδρειας, η σημα-
               Θεός και ο κόσμος βρίσκονται σε                       σία της οποίας για τη μεταβολή της
               αντίθεση. Η ύλη είναι η αρχή του                      ειδωλολατρικής φιλοσοφίας σε
               κακού, είναι αυτοτελής και ανε-                       χριστιανική θεωρείται ιδιαίτερα
               ξάρτητη από τον Θεό, ενώ ο κό-                        σημαντική.  Η  αλεξανδρινή  σχο-
               σμος είναι δημιούργημα όχι του                        λή και  ο Κλήμης ξεκινούν από τη
               ύψιστου Θεού, του Θεού δηλαδή                         θεωρία του Ιουστίνου περί σπερ-
               της Καινής Διαθήκης, αλλά μιας                        ματικού Λόγου και επιδιώκουν να
               κατώτερης δύναμης που την ονό-                        συγχωνεύσουν  τα  αξιόλογα  στοι-
               μαζαν Δημιουργό. Έτσι άνοιγαν                         χεία της ελληνικής φιλοσοφίας με
               ένα χάσμα ανάμεσα στον Θεό και                        τη χριστιανική πίστη. Ο Κλήμης                             11
               στον κόσμο. Ιστορικά αυτή η διαρ-                     είναι ο πρώτος που το αποπειρά-
               χία εκφράζεται ως αντίθεση μετα-                      ται. Σε αντίθεση με τον Τερτυλλι-
               ξύ Χριστιανισμού και Ιουδαϊσμού.                      ανό στρέφεται στον Πλάτωνα τον
               Ο Θεός της Καινής Διαθήκης είναι                      οποίον θεωρεί τον μεγαλύτερο και
               πατέρας και λυτρωτής, ενώ αντίθε-                     τον κατεξοχήν φιλόσοφο. Αντί για
               τα της Παλαιάς Διαθήκης ταυτίζε-                      την καταδίκη των φυσικών ορμών,
               ται με τον Δημιουργό. Ο Ειρηναί-                      ο Κλήμης κηρύσσει τον εξαγνισμό
               ος από την πλευρά του υποστήριξε                      τους. Για τη φιλοσοφία υποστηρί-
               κατά των Γνωστικών ότι ο ύψιστος                      ζει ότι παίζει το ρόλο του παιδαγω-
               Θεός και ο Δημιουργός του κό-                         γού στο δρόμο προς τον Χριστό
               σμου είναι ένα και το αυτό. Αυτός                     και είναι το δώρο του Θείου Λόγου
               είναι η πηγή της θείας αποκάλυψης                     προς τους ανθρώπους με το οποίο
               τόσο στην Παλαιά όσο και στην                         ο  ειδωλολατρικός  κόσμος  προε-
               Καινή Διαθήκη. Απορρίπτει τη δι-                      τοιμάζεται για να δεχτεί τη χριστια-
               αρχία των Γνωστικών και επιμένει                      νική πίστη. Η ελληνική φιλοσοφία
               στην παραμονή στον αυστηρό μο-                        περιέχει σε σπερματική και μερική
               νοθεϊσμό. Η μόνη αληθινή γνώση                        μορφή την αλήθεια που αποκαλύ-
               είναι η αποστολική διδασκαλία της                     πτεται πλήρως  στον άνθρωπο με
               οποίας φρουρός είναι η εκκλησία.                      τον χριστιανισμό. Η φιλοσοφία εί-





