Page 11 - mag_116 (7)
P. 11
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Ο επίσκοπος Ειρηναίος, Ο Κλήμης από την Αλεξάνδρεια,
140-202 μ.Χ. 150-215 μ.Χ
Ο Ειρηναίος αγωνίστηκε κυρίως Είναι από τους πρώτους δασκά-
κατά της αίρεσης των Γνωστικών. λους στην περίφημη κατηχητική
Οι Γνωστικοί υποστήριζαν ότι ο σχολή της Αλεξάνδρειας, η σημα-
Θεός και ο κόσμος βρίσκονται σε σία της οποίας για τη μεταβολή της
αντίθεση. Η ύλη είναι η αρχή του ειδωλολατρικής φιλοσοφίας σε
κακού, είναι αυτοτελής και ανε- χριστιανική θεωρείται ιδιαίτερα
ξάρτητη από τον Θεό, ενώ ο κό- σημαντική. Η αλεξανδρινή σχο-
σμος είναι δημιούργημα όχι του λή και ο Κλήμης ξεκινούν από τη
ύψιστου Θεού, του Θεού δηλαδή θεωρία του Ιουστίνου περί σπερ-
της Καινής Διαθήκης, αλλά μιας ματικού Λόγου και επιδιώκουν να
κατώτερης δύναμης που την ονό- συγχωνεύσουν τα αξιόλογα στοι-
μαζαν Δημιουργό. Έτσι άνοιγαν χεία της ελληνικής φιλοσοφίας με
ένα χάσμα ανάμεσα στον Θεό και τη χριστιανική πίστη. Ο Κλήμης 11
στον κόσμο. Ιστορικά αυτή η διαρ- είναι ο πρώτος που το αποπειρά-
χία εκφράζεται ως αντίθεση μετα- ται. Σε αντίθεση με τον Τερτυλλι-
ξύ Χριστιανισμού και Ιουδαϊσμού. ανό στρέφεται στον Πλάτωνα τον
Ο Θεός της Καινής Διαθήκης είναι οποίον θεωρεί τον μεγαλύτερο και
πατέρας και λυτρωτής, ενώ αντίθε- τον κατεξοχήν φιλόσοφο. Αντί για
τα της Παλαιάς Διαθήκης ταυτίζε- την καταδίκη των φυσικών ορμών,
ται με τον Δημιουργό. Ο Ειρηναί- ο Κλήμης κηρύσσει τον εξαγνισμό
ος από την πλευρά του υποστήριξε τους. Για τη φιλοσοφία υποστηρί-
κατά των Γνωστικών ότι ο ύψιστος ζει ότι παίζει το ρόλο του παιδαγω-
Θεός και ο Δημιουργός του κό- γού στο δρόμο προς τον Χριστό
σμου είναι ένα και το αυτό. Αυτός και είναι το δώρο του Θείου Λόγου
είναι η πηγή της θείας αποκάλυψης προς τους ανθρώπους με το οποίο
τόσο στην Παλαιά όσο και στην ο ειδωλολατρικός κόσμος προε-
Καινή Διαθήκη. Απορρίπτει τη δι- τοιμάζεται για να δεχτεί τη χριστια-
αρχία των Γνωστικών και επιμένει νική πίστη. Η ελληνική φιλοσοφία
στην παραμονή στον αυστηρό μο- περιέχει σε σπερματική και μερική
νοθεϊσμό. Η μόνη αληθινή γνώση μορφή την αλήθεια που αποκαλύ-
είναι η αποστολική διδασκαλία της πτεται πλήρως στον άνθρωπο με
οποίας φρουρός είναι η εκκλησία. τον χριστιανισμό. Η φιλοσοφία εί-