Page 59 - mag_115
P. 59

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΉ


 «ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ»

 ΤΟΥ ΚΟΒΟ ΑΒΕ
 Εκδόσεις: ΑΓΡΑ


 ζούσε περικυκλωμένος από έναν   ένα άτομο κρύβει την ταυτότητά του,   μυθιστορήματος. Προς το τέλος του   ενδιαφέρον  βιβλίο για όσους αγα-
 τοίχο ευγένειας, με αποτέλεσμα να   είναι ικανό για σκέψεις και πράξεις   βιβλίου, περιγράφεται μια πολύ εν-  πούν  βιβλία που εστιάζουν στο

 είναι πάντα εντελώς μόνος και  επί-  που ο κανονικός του εαυτός δεν θα   διαφέρουσα ψυχολογική κατάστα-  μυαλό ενός κύριου χαρακτήρα που
 σης αναφέρει πως δεν είναι ο ίδιος     ονειρευόταν  καν.  Με  αυτή  την  έν-  ση στην οποία εμπλέκεται η σύζυ-  βρίσκεται σε μια ιδιαίτερη κατά-
 που έπρεπε να ντρέπεται. Αν υπήρ-  νοια, ο Kobo Abe εξερευνά, μια κα-  γος του επιστήμονα, η οποία επίσης   σταση. Το βιβλίο είναι μια ψυχολο-

 χε κάποιος που θα έπρεπε να υπο-  τάσταση όπου μια μάσκα παρέχει σε   αγωνίστηκε σε όλη την ιστορία για   γική  μελέτη ενός ανθρώπου που
 φέρει -λέει-  θα έπρεπε να είναι ο   κάποιον ιδιαίτερη απελευθέρωση   να συμβιβαστεί με τη μεταμόρφωση   παλεύει με τις πραγματικότητες της

 κόσμος που τον είχε θάψει ζωντανό,   και  ενδυνάμωση,  αλλάζοντας  την   του συζύγου της. Παρά τον ελαφρώς   παραμόρφωσης του προσώπου του
 που δεν έκανε καμία προσπάθεια   προσωπικότητα  του  χρήστη,  κάνο-  περιπετειώδη και επαναλαμβανόμε-  (στίγμα και αποξένωση), καθώς και
 να αναγνωρίσει την προσωπικότητα   ντάς τον να κάνει περίεργα πράγμα-  νο χαρακτήρα του μυθιστορήματος,   με τις πραγματικότητες της νεοανα-

 ενός ανθρώπου χωρίς το διαβατή-  τα. Σε τελική ανάλυση, η πλειονότητα   το συμπέρασμά του φαίνεται  σωστό   καλυφθείσας, έστω και τεχνητά κα-
 ριο του προσώπου. (Κάποιες από τις   των δημόσιων πράξεων,  περιορί-  και αληθινό.  τασκευασμένης, ταυτότητάς του.

 σκέψεις που εκφράζει στα τετράδιά   ζονται ή προωθούνται μόνο από τις   Το Πρόσωπο του Άλλου είναι  ένα
 του)  κοινωνικές προσδοκίες – θα πρέπει

 Ο αφηγητής των τετραδίων (ο επι-  να αντανακλούν αυτές τις προσδοκί-
 στήμονας) αποφασίζει στη συνέχεια   ες και εμείς ενεργούμε ανάλογα.
 58                                                                                                                             59
 να φτιάξει μια μάσκα που δεν δια-  Η σπουδαία πτυχή του μυθιστορή-

 κρίνεται από ένα πραγματικό πρό-  ματος είναι ότι δεν ξέρουμε ακριβώς   ΜΕ ΑΛΛΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
 σωπο για να ξεκινήσει μια νέα ζωή   τι να περιμένουμε από τον αφηγητή
 ως αποδεκτό μέλος της κοινωνίας.   ή πού θα τον οδηγήσει η νέα του με-  Κοινωνική ταινία του 2018

 Εφόσον ο αφηγητής είναι επιστήμο-  ταμόρφωση. Στην αρχή, δεν γνωρί-
 νας, προσεγγίζει κάθε πρόβλημα με   ζουμε καν τη φύση του περιστατικού

 αναλυτικό μυαλό. Συμβουλεύεται   που οδήγησε στην παραμόρφωσή   Υπόθεση: Νεαρός εργάτης στην Πολω-
 έναν ειδικό στην αισθητική χειρουρ-  του, επειδή ο επιστήμονας στο ημε-  νία τραυματίζεται σοβαρά στο πρόσωπο
 γική, καθώς και έναν ειδικό στην   ρολόγιό του επιλέγει να επικεντρω-  κατά τη διάρκεια των εργασιών για την

 παλαιοντολογία,  ανακαλύπτοντας  θεί στο δωμάτιο που  νοικιάζει και   κατασκευή ενός γιγαντιαίου αγάλματος
 ότι οι κινήσεις του προσώπου και οι   στην εργαστηριακή του εργασία,   του Ιησού. Η μεταμόσχευση προσώπου

 ρυτίδες θα ήταν το πιο δύσκολο να   παρά σε αυτό που προηγήθηκε – τι   στην οποία θα υποβληθεί θα τον οδη-
 αναπαραχθούν  σε  οποιοδήποτε  τε-  φρικτό πράγμα  διέπραξε ο αφη-  γήσει σε υπαρξιακή κρίση αλλά και θα
 χνητό πρόσωπο. Θεωρεί πως όταν   γητής . Επίσης υπάρχει μια μεγάλη   αποκαλύψει το αληθινό πρόσωπο των

 φορέσει τη μάσκα του, θα τον γίνει   αντίθεση  στο Πρόσωπο του άλλου,   ανθρώπων γύρω του.
 τελικά ένας «κανονικός»  άνθρωπος   μεταξύ της σχετικής ηρεμίας της   Αργυρή Άρκτος - Μεγάλο Βραβείο της
 στα μάτια πολλών.  Όταν όμως, τη   αρχής και των χαοτικών συνειδη-  Επιτροπής στη Berlinale του 2017

 δοκιμάσει, δεν είναι σίγουρος αν τα   τοποιήσεων που έρχονται σε εμάς
 αποτελέσματά της είναι πλέον τόσο   τους αναγνώστες φαινομενικά από   Σκηνοθεσία: Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα
 επιθυμητά. Η ιδέα εδώ είναι ότι όταν   το πουθενά στο δεύτερο μέρος του   Ηθοποιοί: Μαλγκορζάτα Γκόρολ, Ανιέσκα
                                                               Πόντσιαντλικ, Ματέους Κοσκιουκιέβιτς
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64