Page 60 - mag113
P. 60

ΚΟΜΠΟΖΑΡΙΣΜΑΤΑ*



                              E        λέvη

                 ΜΊΆ ΖΩΗ ΣΆΝ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ



               κυρίως πίνακες που είχε χαρίσει στους                 σια, επιβλητική οικία της στις Σπέτσες

               οικείους της παλαιότερα. Ο κόσμος τη                  είναι τόπος άγνωστος για τους "χα-
               θεωρούσε μάγισσα, ενώ λέγεται ότι                     ρούμενους ταξιδιώτες" που πηγαινο-
               προσπάθησε μέσω πνευματισμού να                       έρχονται στα αρχοντονησιώτικα πλα-

               αναστήσει τα παιδιά της! Για την Καλ-                 κόστρωτα πλάι ή πάνω στις γραφικές
               λιρρόη  Παρρέν  ήταν  «εν  αίνιγμα»,                  άμαξες, τις οποίες σέρνουν ταλαίπωρα

               όπως κατέγραψε στις σημειώσεις της.                   αλογάκια. Κι όμως! Η οικία της βρί-

               Το τέλος βρήκε την Ελένη μέσα στο αρ-                 σκεται μόλις λίγα μέτρα από τη διάση-
               χοντικό της. Εκεί οι συγγενείς κληρο-                 μη Αναργύρειο και Κοργιαλένειο Σχολή.
                                                                     Μάλιστα, η δεσπόζουσα παρουσία του
               νόμοι, λίγες μέρες μετά, βάλθηκαν να                  αρχοντικού συντροφεύει τους επιβά-
               εξαφανίσουν σχεδόν όλα τα αρχεία και                  τες από την Κόστα ως τις Σπέτσες! Για

               την αλληλογραφία, καίγοντάς τα έξω                    την πολυτάραχη ζωή της ζωγράφου
               από  το  σπίτι  της,  δίπλα  στη  θάλασσα.            γράφτηκε το βραβευμένο λογοτεχνικό

               Πίστευαν ότι η "έκφυλη" ζωή της ζω-                   έργο της Ρέας Γαλανάκη Ελένη ή ο Κα-
               γράφου ήταν πολύ ντροπιαστική για                     νένας και το ντοκιμαντέρ της Θεώνης
   60          την οικογένεια, ώστε να θελήσουν να                   Φλέσσα Ελένη Μπούκουρη Αλταμούρα.

               διατηρήσουν τη μνήμη της! Το ταπει-                   Η Ελένη αποτελεί κορυφαίο φαινό-
               νό μνήμα της, που βρίσκεται ακριβώς                   μενο γυναίκας που με φαντασμαγορι-

               δίπλα στην Κοιμωμένη του Χαλεπά στο                   κό τρόπο κατάφερε να διαρρήξει έναν
               Α' Νεκροταφείο Αθηνών, σιμά στην προ-                 αποκλειστικά ανδροκρατούμενο χώρο

               τομή της Καλλιρρόης Παρρέν, δεν είναι                 και να κερδίσει τον σεβασμό των ομο-
               καν μία από τις "ατραξιόν" του κοιμητη-               τέχνων της με την αδιαμφισβήτητη αξία

               ριακού τουρισμού, ενώ η παραθαλάσ-                    της. Θαρραλέα, γεμάτη πάθος για την
                                                                     τέχνη της, αλλά και για τη διαρκή βελ-

                                                                     τίωση της έμφυλα υποδεέστερης  θέ-
                                                                     σης της μέσα στην κοινωνία, πρόβαλε

                                                                     σθεναρή αντίσταση σε κάθε άκαμπτο,
                                                                     πατριαρχικό θέσφατο της εποχής της.
                                                                     Γι'αυτό μπορεί και πρέπει να αναγνω-

                                                                     ριστεί σήμερα ως μία αυθεντική, δια-
                                                                     χρονική φεμινίστρια, αλλά και να της
                                                                     αποδοθεί, επιτέλους, το βάθρο που δι-

                                                                     καιωματικά της ανήκει στο ελληνικό,
                                                                     καλλιτεχνικό και εθνικό, Πάνθεον.




               "Το λιμάνι της Κοπεγχάγης"
               του Ιωάννη Αλταμούρα
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65