Page 63 - mag113
P. 63
από το ΚΑΜΙΝΙ
kamini.gr/
κοινωνικών εξελίξεων, η πλατεία πη, Κλειώ, Ευτέρπη, Τερψιχόρη,
αποτελούσε ένα από τα βασικά Ερατώ, Μελπομένη, Θάλεια, Πο-
σημεία αναφοράς των κατοίκων λύμνια, Ουρανία).
της πρωτεύουσας στις καθημερι- Η φιλοτέχνηση των γλυπτών ανα-
νές τους διαδρομές. τέθηκε από τον Δήμο Αθηναίων
Οι περαστικοί συχνά σταματούσαν στο Σωματείο Ελλήνων Γλυπτών,
εκεί για να ενημερωθούν και να και η εγκατάστασή τους έγινε το
συνδιαλλαγούν, να ακούσουν ρή- 1934.
τορες που σχολίαζαν την πολιτική Οι Μούσες τοποθετήθηκαν πε-
επικαιρότητα, να παρακολουθή- ριμετρικά της πλατείας. Στηρί-
σουν παραστάσεις τσίρκου ή να χτηκαν σε περίπτερα πωλήσεως
καθίσουν στο θρυλικό καφενείο τσιγάρων, αναψυκτικών, κ.λπ., τα
του Ζαχαράτου. οποία παραχωρήθηκαν σε ανα-
πήρους πολέμου, και πάνω από
Οι Μούσες-καμουφλάζ αυτές υψώνονταν κούφιοι τσιμε-
Η εικόνα αυτή της Πλατεία Ομο- ντένιοι κίονες, που κατέληγαν σε 63
νοίας άλλαξε ριζικά μετά την κατα- καπνοδόχους.
σκευή του υπόγειου σταθμού του Οι κατασκευές αυτές έλυσαν το
Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθη- πρόβλημα εξαερισμού του υπό-
νών – Πειραιώς, ο οποίος εγκαι- γειου σταθμού του Ηλεκτρικού,
νιάστηκε τον Ιούνιο του 1930 από αλλά έκαναν την πλατεία να μοιά-
τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Η πλα- ζει με τεράστια τούρτα και τους
τεία –πολύ κοντά στα ευρωπαϊκά κίονες με υπερμεγέθη κεράκια.
πρότυπα πλέον– έγινε κυκλική,
με ελάχιστο πράσινο, μαρμάρινα Η αποπομπή
κιγκλιδώματα στις εισόδους του της Καλλιόπης
υπόγειου σταθμού και αεραγω- Υπήρχε όμως εξαρχής ένα πρό-
γούς για τον εξαερισμό του. βλημα: για λόγους αισθητικής και
Επειδή το θέαμα των αεραγω- συμμετρίας της Πλατείας Ομονοί-
γών ήταν αποκρουστικό, το 1931 ας, οι αεραγωγοί (και οι αντίστοι-
ο τότε δήμαρχος Αθηναίων, Σπύ- χες κατασκευές) ήταν οκτώ. Μία
ρος Μερκούρης, αποφάσισε να από τις Μούσες, λοιπόν, έπρεπε
διακοσμηθούν με αγάλματα που να αποπεμφθεί. Ο κλήρος έπεσε
θα παρίσταναν τις Μούσες της στην Καλλιόπη.
ελληνικής μυθολογίας (Καλλιό- Αν και η Μούσα της επικής ποίη-