Page 56 - mag113
P. 56

ΚΟΜΠΟΖΑΡΙΣΜΑΤΑ*



                              E        λέvη

                 ΜΊΆ ΖΩΗ ΣΆΝ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ



               σκηνή του Θεάτρου Μπούκουρη. Για την                  βαθμό που γρήγορα οδηγήθηκαν στην
               οικογένεια  της  εκκολαπτόμενης  καλ-                 Αθήνα, πόλη που ο Τσέκολι ως φιλέλ-

               λιτέχνιδας θεωρούνταν μονόδρομος η                    ληνας θαύμαζε ιδιαιτέρως για την κλα-
               ενασχόληση της χαρισματικής κόρης                     σική αρχαιότητά της, όντας και ο ίδιος

               τους με κάποια παραστατική τέχνη. Και                 ερασιτέχνης αρχαιολόγος. Στην Αθήνα
               ίσως έτσι να γινόταν, αν την ψυχή της                 εγκαταστάθηκε για ένα διάστημα στο
               Ελένης δεν  την κατακτούσε  ολοκλη-                   σπίτι του στρατηγού Μακρυγιάννη, ενώ

               ρωτικά η ζωγραφική.                                   η επαναστατική έξαψη και των δύο συ-

               Η μεγάλη δίψα της για τη ζωγραφι-                     ναντήθηκε, την 3η Σεπτεμβρίου 1843,
               κή άρχισε να εκδηλώνεται όλο και                      υπό το σύνθημα «Ζήτω το Σύνταγμα»!
               πιο  έντονα τα  χρόνια  που  εσωτερική                Η αγωνιστική διάσταση του δασκάλου

               στη νεοσύστατη Σχολή Χιλλ στην Πλά-                   της, ως μόνου αλλοδαπού που συμ-
               κα, έμενε ξάγρυπνη για να ζωγραφίζει                  μετείχε στην «ομάδα των έντεκα» του

               υπό το φως κεριών, που έκλεβε από                     Μακρυγιάννη (1797-1864), αλλά και η
               τους διαδρόμους κάθε πρωί πριν ξη-                    προγενέστερη παράνομη δράση του

   56          μερώσει. Παράλληλα, ιχνογραφούσε                      στη Νάπολη, εξήπτε τη φαντασία της
               στα κρυφά, ενώ της είχε απαγορευτεί                   ανερχόμενης ζωγράφου και την τρο-
               κατηγορηματικά από τη σχολή, τη στιγ-                 φοδοτούσε με δημιουργική διάθεση

               μή που συμμαθήτριές της μάθαιναν να                   για έκφραση μέσω των πινάκων της. Ο
               κεντούν ή έπαιζαν. Ο καπετάν-Γιάννης                  Τσέκολι δίδαξε ζωγραφική στο Σχολείο

               συναισθάνθηκε τον καημό της Ελένης                    των Τεχνών (πρόδρομο της Ανωτάτης
               και σύντομα την έφερε σε επαφή με τον                 Σχολής Καλών Τεχνών), ενώ ως για-
               γνωστό δάσκαλο και ζωγράφο Ραφαέ-                     τρός, επίσης, δίδαξε άριστη ανατομία

               λο Τσέκολι, τον οποίο είχε ήδη γνωρίσει               στη μαθήτριά του, η οποία της χρησί-
               ως θαμώνα του Θεάτρου Μπούκουρη.                      μευσε για να γνωρίσει τις ανθρώπινες

               Ο  Raffaello Ceccoli  (1808-1868)  ή                  αναλογίες και την ιερότητα του γυμνού.
               Τσέκολης, όπως εξελληνισμένα τον                      Εμφύσησε στην Ελένη την ιταλική

               αποκαλούσαν οι Αθηναίοι, ήρθε ως                      κουλτούρα και την τέχνη των μεγά-
               πολιτικός πρόσφυγας από το ταραγ-                     λων ζωγράφων του τόπου του. Αργά

               μένο Βασίλειο των δύο Σικελιών, μαζί                  ή γρήγορα η Ελένη θα ζητούσε συστα-
               με τη φθισική κόρη του Άρτζια. Αρχι-                  τική επιστολή από τον Τσέκολι, για να
               κά εγκαταστάθηκαν στην πρωτεύου-                      σπουδάσει στη Φλωρεντία. Λίγο καιρό

               σα της Ιονίου Πολιτείας, την Κέρκυρα,                 μετά το θάνατο της Άρτζιας, ο Τσέκολι
               όπου βρήκαν πολιτικό άσυλο. Όμως,                     θα εξαφανιζόταν από την Ελλάδα το

               το κλίμα της Κέρκυρας επιβάρυνε την                   1853, ενώ η πορεία της Ελένης προς τη
               εύθραυστη υγεία της Άρτζιας σε τέτοιο                 Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61