Page 56 - mag113
P. 56
ΚΟΜΠΟΖΑΡΙΣΜΑΤΑ*
E λέvη
ΜΊΆ ΖΩΗ ΣΆΝ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ
σκηνή του Θεάτρου Μπούκουρη. Για την βαθμό που γρήγορα οδηγήθηκαν στην
οικογένεια της εκκολαπτόμενης καλ- Αθήνα, πόλη που ο Τσέκολι ως φιλέλ-
λιτέχνιδας θεωρούνταν μονόδρομος η ληνας θαύμαζε ιδιαιτέρως για την κλα-
ενασχόληση της χαρισματικής κόρης σική αρχαιότητά της, όντας και ο ίδιος
τους με κάποια παραστατική τέχνη. Και ερασιτέχνης αρχαιολόγος. Στην Αθήνα
ίσως έτσι να γινόταν, αν την ψυχή της εγκαταστάθηκε για ένα διάστημα στο
Ελένης δεν την κατακτούσε ολοκλη- σπίτι του στρατηγού Μακρυγιάννη, ενώ
ρωτικά η ζωγραφική. η επαναστατική έξαψη και των δύο συ-
Η μεγάλη δίψα της για τη ζωγραφι- ναντήθηκε, την 3η Σεπτεμβρίου 1843,
κή άρχισε να εκδηλώνεται όλο και υπό το σύνθημα «Ζήτω το Σύνταγμα»!
πιο έντονα τα χρόνια που εσωτερική Η αγωνιστική διάσταση του δασκάλου
στη νεοσύστατη Σχολή Χιλλ στην Πλά- της, ως μόνου αλλοδαπού που συμ-
κα, έμενε ξάγρυπνη για να ζωγραφίζει μετείχε στην «ομάδα των έντεκα» του
υπό το φως κεριών, που έκλεβε από Μακρυγιάννη (1797-1864), αλλά και η
τους διαδρόμους κάθε πρωί πριν ξη- προγενέστερη παράνομη δράση του
56 μερώσει. Παράλληλα, ιχνογραφούσε στη Νάπολη, εξήπτε τη φαντασία της
στα κρυφά, ενώ της είχε απαγορευτεί ανερχόμενης ζωγράφου και την τρο-
κατηγορηματικά από τη σχολή, τη στιγ- φοδοτούσε με δημιουργική διάθεση
μή που συμμαθήτριές της μάθαιναν να για έκφραση μέσω των πινάκων της. Ο
κεντούν ή έπαιζαν. Ο καπετάν-Γιάννης Τσέκολι δίδαξε ζωγραφική στο Σχολείο
συναισθάνθηκε τον καημό της Ελένης των Τεχνών (πρόδρομο της Ανωτάτης
και σύντομα την έφερε σε επαφή με τον Σχολής Καλών Τεχνών), ενώ ως για-
γνωστό δάσκαλο και ζωγράφο Ραφαέ- τρός, επίσης, δίδαξε άριστη ανατομία
λο Τσέκολι, τον οποίο είχε ήδη γνωρίσει στη μαθήτριά του, η οποία της χρησί-
ως θαμώνα του Θεάτρου Μπούκουρη. μευσε για να γνωρίσει τις ανθρώπινες
Ο Raffaello Ceccoli (1808-1868) ή αναλογίες και την ιερότητα του γυμνού.
Τσέκολης, όπως εξελληνισμένα τον Εμφύσησε στην Ελένη την ιταλική
αποκαλούσαν οι Αθηναίοι, ήρθε ως κουλτούρα και την τέχνη των μεγά-
πολιτικός πρόσφυγας από το ταραγ- λων ζωγράφων του τόπου του. Αργά
μένο Βασίλειο των δύο Σικελιών, μαζί ή γρήγορα η Ελένη θα ζητούσε συστα-
με τη φθισική κόρη του Άρτζια. Αρχι- τική επιστολή από τον Τσέκολι, για να
κά εγκαταστάθηκαν στην πρωτεύου- σπουδάσει στη Φλωρεντία. Λίγο καιρό
σα της Ιονίου Πολιτείας, την Κέρκυρα, μετά το θάνατο της Άρτζιας, ο Τσέκολι
όπου βρήκαν πολιτικό άσυλο. Όμως, θα εξαφανιζόταν από την Ελλάδα το
το κλίμα της Κέρκυρας επιβάρυνε την 1853, ενώ η πορεία της Ελένης προς τη
εύθραυστη υγεία της Άρτζιας σε τέτοιο Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας