Page 57 - mag113
P. 57

της Νάγιας Ζάχαρη











               είχε ήδη δρομολογηθεί.                                διασώζεται η βραβευμένη, από τους

               Η Ελένη, υπό τη συνοδεία του υπο-                     Ναζαρηνούς δασκάλους της, μεγάλη
               στηρικτικού πατέρα της, φτάνει αρχι-                  ελαιογραφία της Απελπισία!

               κά στη Νάπολη την ταραγμένη χρονιά                    Μόλις ολοκλήρωσε αυτόν τον κύκλο
               του 1848, που είναι σήμερα γνωστή ως                  σπουδών της η Ελένη μετέβη στη

               «εποχή των επαναστάσεων». Η έκρυθ-                    Φλωρεντία,  που ήταν άλλωστε  ο  αρ-
               μη πολιτική κατάσταση και η απαγόρευ-                 χικός της στόχος. Εκεί θα έσμιγε ξανά
               ση εισόδου σε γυναίκες στη Σχολή της                  με τον Altamura, πιθανόν ως καθηγητή

               Φλωρεντίας οδήγησαν τη νεαρή καλ-                     της. Η μοιραία αυτή συνάντηση σχεδόν
               λιτέχνιδα να παριστάνει τον άνδρα. Το                 αμέσως θα μετουσιωνόταν σε έναν κα-

               ανδρικό στιλ θα το υιοθετούσε για όλο                 τακλυσμιαίο  έρωτα.  Απέκτησαν μαζί
               το υπόλοιπο της ζωής της, καθώς αντι-                 τρία παιδιά: τη Σοφία, τον Ιωάννη και
               λήφθηκε από νωρίς την ελευθερία που                   τον Αλέξανδρο. Τα δύο πρώτα προέκυ-

               απολάμβανε με μια τέτοια ενδυματολο-                  ψαν την περίοδο που δεν ήταν παντρε-
               γική επιλογή. Στη Νάπολη πρώτη φορά                   μένοι, αφού η διαφορά δόγματος των

               θα γνωρίσει φευγαλέα τον μετέπειτα                    δύο ζωγράφων έκανε τον γάμο αδύνα-                         57
               σύζυγό της, τον σπουδαίο Ιταλό ζω-                    το. Την ίδια δεν την απασχολούσε αυτή

               γράφο  Francesco Saverio Altamura                     η συνθήκη της σχέσης, όμως τάραξε
               (1822-1897)! Εκτός  από καταξιωμένος                  τις σχέσεις της με τους γονείς της στην

               ζωγράφος, ο Altamura, υπήρξε ένας                     Αθήνα, που δεν άντεχαν να ξέρουν ότι
               φλογερός επαναστάτης. Εξαιτίας των                    η Ελένη ήταν ανύπαντρη με δύο "εξώ-
               αντιβασιλικών του φρονημάτων και της                  γαμα" παιδιά. Τότε, λοιπόν, η χριστιανή

               αγωνιστικής του δράσης καταδικάστη-                   ορθόδοξη Μπούκουρη αποφάσισε να
               κε σε θάνατο «ερήμην», αλλά κατάφε-                   αλλάξει δόγμα, να κατηχηθεί υποχρε-

               ρε να διαφύγει στη Φλωρεντία. Η Ελέ-                  ωτικά, να ασπαστεί τον καθολικισμό
               νη, στο μεταξύ, κατευθύνθηκε προς τη                  και να γίνει η Ελένη Αλταμούρα σε μια
               Ρώμη, για να φοιτήσει στην περίφημη                   λιτή τελετή, χωρίς τους γονείς της τελι-

               Σχολή των Ναζαρηνών Ζωγράφων, την                     κά, στη Φλωρεντία, το 1853. Η ευτυχία
               οποία είχαν ιδρύσει εκείνον τον και-                  του ζευγαριού δεν κράτησε για πολύ. Ο

               ρό Βαυαροί καθολικοί ζωγράφοι μέσα                    Altamura σε προσωπικές του σημειώ-
               στο  μοναστήρι  των  Αγίων  Ισιδώρων,                 σεις αναφέρει ότι τον κούρασε η διαρ-
               που τους είχε παραχωρηθεί. Μέσα στη                   κής μελαγχολική διάθεση της συζύγου

               σχολή-μοναστήρι η Ελένη όχι απλώς                     του, καθώς και η εμμονή της να φορά
               πέτυχε να ξεχωρίσει με το ταλέντο της,                ανδρικά ρούχα. Ο Altamura, το 1857,

               αλλά κατάφερε να τους πείσει όλους ότι                θα αρπάξει τον νεογέννητο Αλέξανδρο,
               ήταν άντρας! Από τη φοίτησή της εκεί                  και θα φύγει με την ερωμένη του, επι-
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62