Page 57 - mag113
P. 57
της Νάγιας Ζάχαρη
είχε ήδη δρομολογηθεί. διασώζεται η βραβευμένη, από τους
Η Ελένη, υπό τη συνοδεία του υπο- Ναζαρηνούς δασκάλους της, μεγάλη
στηρικτικού πατέρα της, φτάνει αρχι- ελαιογραφία της Απελπισία!
κά στη Νάπολη την ταραγμένη χρονιά Μόλις ολοκλήρωσε αυτόν τον κύκλο
του 1848, που είναι σήμερα γνωστή ως σπουδών της η Ελένη μετέβη στη
«εποχή των επαναστάσεων». Η έκρυθ- Φλωρεντία, που ήταν άλλωστε ο αρ-
μη πολιτική κατάσταση και η απαγόρευ- χικός της στόχος. Εκεί θα έσμιγε ξανά
ση εισόδου σε γυναίκες στη Σχολή της με τον Altamura, πιθανόν ως καθηγητή
Φλωρεντίας οδήγησαν τη νεαρή καλ- της. Η μοιραία αυτή συνάντηση σχεδόν
λιτέχνιδα να παριστάνει τον άνδρα. Το αμέσως θα μετουσιωνόταν σε έναν κα-
ανδρικό στιλ θα το υιοθετούσε για όλο τακλυσμιαίο έρωτα. Απέκτησαν μαζί
το υπόλοιπο της ζωής της, καθώς αντι- τρία παιδιά: τη Σοφία, τον Ιωάννη και
λήφθηκε από νωρίς την ελευθερία που τον Αλέξανδρο. Τα δύο πρώτα προέκυ-
απολάμβανε με μια τέτοια ενδυματολο- ψαν την περίοδο που δεν ήταν παντρε-
γική επιλογή. Στη Νάπολη πρώτη φορά μένοι, αφού η διαφορά δόγματος των
θα γνωρίσει φευγαλέα τον μετέπειτα δύο ζωγράφων έκανε τον γάμο αδύνα- 57
σύζυγό της, τον σπουδαίο Ιταλό ζω- το. Την ίδια δεν την απασχολούσε αυτή
γράφο Francesco Saverio Altamura η συνθήκη της σχέσης, όμως τάραξε
(1822-1897)! Εκτός από καταξιωμένος τις σχέσεις της με τους γονείς της στην
ζωγράφος, ο Altamura, υπήρξε ένας Αθήνα, που δεν άντεχαν να ξέρουν ότι
φλογερός επαναστάτης. Εξαιτίας των η Ελένη ήταν ανύπαντρη με δύο "εξώ-
αντιβασιλικών του φρονημάτων και της γαμα" παιδιά. Τότε, λοιπόν, η χριστιανή
αγωνιστικής του δράσης καταδικάστη- ορθόδοξη Μπούκουρη αποφάσισε να
κε σε θάνατο «ερήμην», αλλά κατάφε- αλλάξει δόγμα, να κατηχηθεί υποχρε-
ρε να διαφύγει στη Φλωρεντία. Η Ελέ- ωτικά, να ασπαστεί τον καθολικισμό
νη, στο μεταξύ, κατευθύνθηκε προς τη και να γίνει η Ελένη Αλταμούρα σε μια
Ρώμη, για να φοιτήσει στην περίφημη λιτή τελετή, χωρίς τους γονείς της τελι-
Σχολή των Ναζαρηνών Ζωγράφων, την κά, στη Φλωρεντία, το 1853. Η ευτυχία
οποία είχαν ιδρύσει εκείνον τον και- του ζευγαριού δεν κράτησε για πολύ. Ο
ρό Βαυαροί καθολικοί ζωγράφοι μέσα Altamura σε προσωπικές του σημειώ-
στο μοναστήρι των Αγίων Ισιδώρων, σεις αναφέρει ότι τον κούρασε η διαρ-
που τους είχε παραχωρηθεί. Μέσα στη κής μελαγχολική διάθεση της συζύγου
σχολή-μοναστήρι η Ελένη όχι απλώς του, καθώς και η εμμονή της να φορά
πέτυχε να ξεχωρίσει με το ταλέντο της, ανδρικά ρούχα. Ο Altamura, το 1857,
αλλά κατάφερε να τους πείσει όλους ότι θα αρπάξει τον νεογέννητο Αλέξανδρο,
ήταν άντρας! Από τη φοίτησή της εκεί και θα φύγει με την ερωμένη του, επι-