Page 21 - mag_05
P. 21

Ο ΔΙΚΟΣ ΜΑΣ «ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ»

 ΕΝΑΣ ΛΕΠΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ





 ΠΟΥ ...ΕΤΡΩΓΕ ΠΟΛΛΑ


















               -Πότε και πώς διαπιστώσατε οτι θέλετε και μπο-       επειδή παρέχουν πεδίο για την πλοκή;
               ρείτε να εκθέσετε και να χρησιμοποιήσετε ευθυ-       «Εμφανίζονται διότι με γοητεύουν αφάντα-
               μογραφικά τον εαυτό σας;                             στα. Ίσως επειδή δεν έχω ακόμη αποσαφηνίσει
               «Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σατιρίζω τον           τη στάση μου απέναντι στη μεταφυσική. (Όχι
               εαυτό μου, τις αδυναμίες και τις εμμονές μου         βέβαια ότι αποτελώ εξαίρεση - τα μισά παιδά-
               σε όλα τα βιβλία μου, απ’ το πρώτο ως το τε-         κια, βλέποντας την “Ωραία Κοιμωμένη” του
               λευταίο. Απλώς, στον “Άνθρωπο που έτρωγε             Disney, ήταν με το μέρος της κακιάς μάγισ-
               πολλά”, αντί να επινοώ ένα alter ego φορτώ-          σας).»
               νοντάς το με τα δεκάδες κουσούρια μου, ιστο-         - Η ερμηνεία και η ανάλυση με την ορολογία των
               ρώ μια και καλή το άλλοτε ευτράπελο κι άλλο-         βιβλιοκριτικών, συμπίπτει ποτέ με τις προθέσεις
               τε θλιβερό παρελθόν μου.»                            που είχε ο συγγραφέας όταν έγραφε;

               -Το γράψιμο λειτουργεί ως εκτόνωση, ψυχανά-          «Άλλοτε  ναι,  άλλοτε  όχι.  Υπήρξαν  κριτικές              21
               λυση, αυτογνωσία για τον επαγγελματία όσο για        που μ’ έβαλαν σε σκέψη σχετικά με ορισμένα
               τον ερασιτέχνη ή επίδοξο συγγραφέα;                  βιβλία μου. Απλώς πιστεύω ότι είναι καλό η
               «Όλα όσα αναφέρετε ισχύουν τόσο για τον              κριτική να έχει μια σχετικά μεγάλη έκταση,
               επαγγελματία όσο και για τον επίδοξο συγ-            ώστε να μπορεί να αναλύσει το εκάστοτε βι-
               γραφέα, εφόσον η γραφή του χαρίζει ηδονή,            βλίο χωρίς βεβιασμένες τοποθετήσεις και δη-
               ανάταση, και κεντρίζει την περιέργειά του γι’        μοσιογραφικές φόρμουλες.»
               αυτά που κρύβονται κάτω απ’ την επιφάνεια            -Αν επιλέγατε έναν συγγραφέα για να μεταφρά-
               της ψυχής.»                                          σετε, να μελετήσετε και να αναλύσετε το σύνολο
               -Συμφιλιώνετε την ευαισθησία και την σκληρό-         του έργου του, ποιός θα ήταν και γιατί;
               τητα στην έκφραση και στα βιβλία σας.  Είναι         «Νομίζω ο Ναμπόκοφ - διότι στο έργο του
               συγγενή μεταξύ τους ή χρειάζεται να μετακινεί-       χρωστώ τόσο την εμμονή μου με την ομορφιά
               στε ανάμεσά τους και με ποιές αφορμές;               της γλώσσας, όσο και το πάθος μου για ιστο-
               «Ίσως  επειδή με  μεγάλωσε  μια  χαρισματική,        ρίες και αφηγήσεις ακραίων ανθρώπων, που
               απέραντα  στοργική  μητέρα  που  έπασχε  από         συντρίβονται απ’ τα πάθη τους.»
               διπολική διαταραχή, είχα αποτυπώσει από              -Το διαδίκτυο διευρύνει μέσω της ενημέρωσης το
               πολύ νωρίς ως φυσιολογικό αυτό που κυμαί-            αναγνωστικό κοινό ή ασχολούνται όσοι είναι ού-
               νεται απότομα μεταξύ δύο άκρων – όπως καλή           τως ή άλλως βιβλιόφιλοι;
               ώρα η μουσική του Χατζιδάκι, και του πνευ-           «Το διαδίκτυο ήταν και είναι εξαιρετικά πολύ-
               ματικού του πατέρα, του Σούμπερτ, που παί-           τιμο για τη διάδοση πάσης φύσεως γραπτού
               ζει διαρκώς ανάμεσα σε μείζονα και ελάσσο-           λόγου - βιβλίων, άρθρων, ιστολογίων, κ.α. Βε-
               να, συχνά στην ίδια φράση, και σου σπαράζει          βαίως υπάρχουν και βιβλιοφάγοι που λειτουρ-
               την καρδιά. Οπότε υποθέτω ότι οι δύο πόλοι           γούν με αποκλειστικό γνώμονα το ατομικό
               συνυπάρχουν πρωτίστως λόγω της δικής μου             τους κριτήριο, αλλά ακόμα και τότε, μπορεί
               ιδιόρρυθμης ψυχοσύνθεσης.»                           να “τσιμπήσουν” ένα καινούριο βιβλίο ή έναν

               -Το κακό και ο θάνατος εμφανίζονται στα βιβλία       συγγραφέα που δεν γνωρίζουν από κάποιο δη-
               σας επειδή είναι θέματα που σας απασχολούν ή         μοσίευμα στο ίντερνετ.»
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26