Page 59 - mag_011
P. 59

Ί
                                                                                                         Α
                                                                                                             Ί
                                                                                                             ΑΤΡ

                                                                                                                  ΚΗ
                                                                                                                 Ί
                                                                                                     ΥΓΕ

                                                                                                 ΥΓΕΊΑ  ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ
                                                                                 από την Άννα - Μανουέλα Μιχελή
                                                                                 Παιδοψυχίατρος MD Νευροεπιστήμων
                                                                                 με ειδίκευση στην Οικογενειακή Θεραπεία
                                                                                 e-mail: amicheli13@yahoo.gr






 ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ










               σεις λέξεων (υποκαταστάσεις, προσθήκες,               δεν  είναι  αναγνωρίσιμα.  Τα  αίτια  φαίνεται
               παραλήψεις ή αντιστροφές των  γραμμάτων               να είναι παρόμοια με εκείνα της διαταραχής
               μέσα  στη  λέξη),  παραλήψεις    ολόκληρων            της ανάγνωσης δηλαδή έλλειμμα στη χρή-
               λέξεων,  έναρξη  από  μια  λέξη  που  βρίσκε-         ση των συστατικών μερών της γλώσσας και
               τε  στο  μέσο  μιας  πρότασης.  Υπάρχει  δυ-          στην αντιστοίχηση  τους με τους ήχους. Τα
               σκολία στη διάκριση συμβόλων που διαφέ-               ποσοστά της είναι επίσης παρόμοια με αυτά
               ρουν οπτικά λίγο μεταξύ τους (π.χ.3-ε, π-τ)           της διαταραχής της ανάγνωσης.  Σε σοβα-
               όπως  και  δυσκολία  στη  διάκριση  λέξεων            ρές  περιπτώσεις  η  διαταραχή  μπορεί  να
               που  μοιάζουν  μεταξύ  τους  στο  σχήμα.  Τα          είναι εμφανής από τη β’ δημοτικού, σε πιο
               παιδιά αυτά συχνά συγχέουν το  αριστερό               ήπιες  όμως  γίνεται  εμφανής  στην  Πέμπτη
               με το δεξί  και κάνουν πολλά ορθογραφικά              δημοτικού ή και αργότερα.                                  59 59
               λάθη.    Επίσης  συχνά  παρουσιάζουν  ήπιες           Η Διαταραχή των Μαθηματικών χαρακτηρί-
               διαταραχές στην άρθρωση και προβλήματα                ζεται από φτωχή επίδοση στις παρακάτω δε-
               στην ακουστική κατανόηση της πολύπλοκης               ξιότητες:  α)κατανόηση  μαθηματικών  όρων
               προφορικής ομιλίας. Εκτιμάται ότι εμφανί-             και κωδικοποίηση προβλημάτων με μαθημα-
               ζεται σε ποσοστό 5% περίπου των παιδιών               τικά σύμβολα β) αναγνώριση και κατονομα-
               σχολικής  ηλικίας,  στα  αγόρια  4-5  φορές           σία μαθηματικών συμβόλων (αριθμών,+,-,%
               συχνότερα απ’ ότι τα κορίτσια. Η διάγνωση             κ.α.) γ) πραγματοποίηση βασικών πράξεων
               γίνεται  συνήθως  στη  β’  δημοτικού,  οπότε          πρόσθεσης, αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού,
               το παιδί αναμένεται να μπορεί να διαβάζει             διαίρεσης και δ) συγκέντρωση της προσο-
               καλά. Ώστόσο παιδιά με υψηλή νοημοσύνη                χής ώστε να γίνεται χωρίς λάθη αντιγραφή
               μπορούν χρησιμοποιώντας τη μνήμη και την              των αριθμών ή η  παρακολούθηση της επί-
               εξαγωγή συμπερασμάτων να καλύπτουν τη                 λυσης ενός προβλήματος. Η αιτιολογία της
               διαταραχή μέχρι την Τετάρτη δημοτικού ή               διαταραχής των μαθηματικών φαίνεται να εί-
               και αργότερα.                                         ναι πολυπαραγοντική έτσι ώστε παράγοντες
               Στη Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης το                 ωρίμανσης,  νευρολογικοί,  εκπαιδευτικοί,
               άτομο έχει κακό γραφικό χαρακτήρα, κάνει              συναισθηματικοί  και  κοινωνικοοικονομικοί
               πολλά ορθογραφικά λάθη, συντακτικά λάθη               είναι υπεύθυνοι σε διαφορετικούς βαθμούς
               και  λάθη  στα  σημεία  στίξης,  κι  εμφανίζει        και  σε  διάφορους  συνδυασμούς.  Στην  εκ-
               δυσκολίες  στην  σύνταξη  προτάσεων,  πα-             μάθηση  των  μαθηματικών  οι  εκπαιδευτικοί
               ραγράφων και γενικότερα στη σύνθεση κει-              παράγοντες  παίζουν  σημαντικότερο  ρόλο
               μένων. Τα γραμματικά λάθη συνίστανται σε              απ’ ότι στην ανάγνωση κι επίσης πολλές δι-
               χρήση  λάθος  χρόνων,  παράληψη  λέξεων,              αφορετικές  δεξιότητες  είναι  απαραίτητες
               τοποθέτηση  λέξεων  σε  λάθος  σειρά,  ακα-           για  την  μαθηματική  επάρκεια:  γλωσσικές,
               τάλληλη  επιλογή  λέξεων,  μίξη  κεφαλαίων            εννοιολογικές,  υπολογιστικές.  Εμφανίζεται
               και πεζών, χρησιμοποίηση γραμμάτων που                σε ποσοστό 1% περίπου και είναι συχνότε-
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64