Page 58 - mag_011
P. 58
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα από τα γνωστικών πληροφοριών. Πολλοί παράγο-
πιο συχνά προβλήματα για τα οποία ζητούν ντες έχουν ενοχοποιηθεί για την αιτιολογία
βοήθεια οι γονείς. Πολλοί παράγοντες μπο- τους κι απ’ ότι φαίνεται δεν είναι όλες οι πε-
ρεί να επιδρούν ώστε ένα παιδί να έχει δυ- ριπτώσεις ίδιες. Η γενετική προδιάθεση παί-
σκολίες στη μάθηση: ζει σημαντικό ρόλο, γεγονός που αποδει-
α) Περιβαλλοντικοί όπως ακατάλληλα σχο- κνύεται από την αυξημένη συχνότητα της
λεία στα οποία γίνεται ανεπαρκής εκπαίδευ- διαταραχής μέσα στην ίδια οικογένεια και
ση ή χαοτικές κι αποθαρρυντικές σε σχέση από την αυξημένη σύμπτωση στους μονο-
με τη μάθηση οικογένειες ή παρέες συνο- ζυγωτικούς διδύμους. Προωρότητα, περι-
58 58 μηλίκων που απαξιώνουν την σχολική εκπαί- γεννητικό τραύμα, ανοξία κι άλλα περιγεν-
νητικά συμβάντα συνδέονται συχνά με τη
δευση κ.α.
β) Ψυχολογικοί όπως εναντιωματικότητα διαταραχή όπως επίσης και η έκθεση του
και έντονος ναρκισσισμός του παιδιού που εμβρύου σε λοιμώξεις, αλκοόλ, ναρκωτικά
το εμποδίζουν να συνεργαστεί και να προ- ή δηλητηρίαση από μόλυβδο.
σπαθήσει σε κάτι που δεν τα καταφέρνει Ένα παιδί με Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή
στο σχολείο. Επίσης γονείς με υπερβολικές αποδίδει στο σχολείο σημαντικά χαμηλότε-
απαιτήσεις που κάνουν κάθε προσπάθεια ρα από το αναμενόμενο με βάση την ηλι-
του παιδιού να τους ικανοποιήσει να φαίνε- κία, την εκπαίδευση και το IQ του. Αυτό θα
ται μάταιη. πρέπει να αποδεικνύεται από τα κατάλληλα
γ) Κλινικά ψυχιατρικά σύνδρομα. Ένα παιδί κι ατομικά χορηγούμενα τεστ. Υπάρχουν 4
με σοβαρό άγχος, κατάθλιψη ή ψυχωτική δι- κατηγορίες Μαθησιακών Διαταραχών: Η
αταραχή δεν μπορεί σαφώς να συγκεντρω- Διαταραχή της Ανάγνωσης (Δυσλεξία), η
θεί και να αποδώσει στο σχολείο. Δυσκολίες Διαταραχή της γραπτής έκφρασης, η Δια-
στη συγκέντρωση εμφανίζουν και τα παιδιά ταραχή των Μαθηματικών και η Μη αλλιώς
που πάσχουν από ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμ- Προσδιοριζόμενη.
ματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητα). Η Στη Διαταραχή της Ανάγνωσης υπάρχει
νοητική καθυστέρηση προκαλεί όπως είναι έλλειμμα στην ικανότητα διάκρισης των
αναμενόμενο δυσκολίες στη μάθηση. Τέλος έντυπων συμβόλων (γραμμάτων, λέξεων κι
υπάρχουν κλινικά σύνδρομα που εκδηλώνο- αριθμών) και στην γρήγορη κατονομασία
νται με αυτόν ακριβώς τον τρόπο, δηλαδή τους (αντιστοίχισης τους με ήχους), με απο-
με δυσκολίες στην σχολική απόδοση. Πρό- τέλεσμα το παιδί να διαβάζει αργά, να κάνει
κειται για τις λεγόμενες Ειδικές Μαθησια- πολλά λάθη και να δυσκολεύεται στην κατα-
κές Διαταραχές. νόηση ενός κειμένου που το ίδιο διαβάζει,
Οι διαταραχές αυτές χαρακτηρίζονται από αφού η προσοχή του αποσπάται από την
λειτουργικά νευρολογικά ελλείμματα με προσπάθεια να διαβάσει. Τα λάθη στην ανά-
αποτέλεσμα δυσκολίες στην επεξεργασία γνωση χαρακτηρίζονται από παραμορφώ-