Page 58 - mag_011
P. 58

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ










               Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα από τα              γνωστικών  πληροφοριών. Πολλοί παράγο-
               πιο συχνά προβλήματα για τα οποία ζητούν              ντες έχουν ενοχοποιηθεί για την αιτιολογία
               βοήθεια οι γονείς. Πολλοί παράγοντες  μπο-            τους κι απ’ ότι φαίνεται δεν είναι όλες οι πε-
               ρεί να επιδρούν ώστε ένα παιδί να έχει δυ-            ριπτώσεις ίδιες. Η γενετική προδιάθεση παί-
               σκολίες στη μάθηση:                                   ζει  σημαντικό  ρόλο,  γεγονός  που  αποδει-
               α) Περιβαλλοντικοί όπως ακατάλληλα σχο-               κνύεται  από  την  αυξημένη  συχνότητα  της
               λεία στα οποία γίνεται ανεπαρκής εκπαίδευ-            διαταραχής  μέσα  στην  ίδια  οικογένεια  και
               ση ή χαοτικές κι αποθαρρυντικές σε σχέση              από την αυξημένη σύμπτωση στους μονο-
               με τη μάθηση οικογένειες ή παρέες συνο-               ζυγωτικούς  διδύμους.  Προωρότητα,  περι-
   58 58       μηλίκων που απαξιώνουν την σχολική εκπαί-             γεννητικό τραύμα, ανοξία κι άλλα περιγεν-
                                                                     νητικά  συμβάντα  συνδέονται  συχνά  με  τη
               δευση κ.α.
               β)  Ψυχολογικοί  όπως  εναντιωματικότητα              διαταραχή  όπως επίσης και η έκθεση του
               και έντονος ναρκισσισμός του παιδιού που              εμβρύου σε λοιμώξεις,  αλκοόλ, ναρκωτικά
               το εμποδίζουν να συνεργαστεί και να προ-              ή δηλητηρίαση από μόλυβδο.
               σπαθήσει  σε  κάτι  που  δεν  τα  καταφέρνει          Ένα παιδί με Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή
               στο σχολείο. Επίσης γονείς με υπερβολικές             αποδίδει στο σχολείο σημαντικά χαμηλότε-
               απαιτήσεις  που  κάνουν  κάθε  προσπάθεια             ρα  από  το  αναμενόμενο  με  βάση  την  ηλι-
               του παιδιού να τους ικανοποιήσει να φαίνε-            κία, την εκπαίδευση και το IQ του. Αυτό θα
               ται μάταιη.                                           πρέπει να αποδεικνύεται από τα κατάλληλα
               γ) Κλινικά ψυχιατρικά σύνδρομα. Ένα παιδί             κι ατομικά χορηγούμενα τεστ. Υπάρχουν 4
               με σοβαρό άγχος, κατάθλιψη ή ψυχωτική δι-             κατηγορίες  Μαθησιακών  Διαταραχών:  Η
               αταραχή δεν μπορεί σαφώς να συγκεντρω-                Διαταραχή  της  Ανάγνωσης  (Δυσλεξία),  η
               θεί και να αποδώσει στο σχολείο. Δυσκολίες            Διαταραχή της γραπτής έκφρασης, η Δια-
               στη συγκέντρωση εμφανίζουν και τα παιδιά              ταραχή των Μαθηματικών και η Μη αλλιώς
               που πάσχουν από ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμ-               Προσδιοριζόμενη.
               ματικής  Προσοχής/  Υπερκινητικότητα).  Η             Στη  Διαταραχή  της  Ανάγνωσης  υπάρχει
               νοητική καθυστέρηση προκαλεί όπως είναι               έλλειμμα  στην  ικανότητα  διάκρισης    των
               αναμενόμενο δυσκολίες στη μάθηση. Τέλος               έντυπων συμβόλων (γραμμάτων, λέξεων κι
               υπάρχουν κλινικά σύνδρομα που εκδηλώνο-               αριθμών)  και    στην  γρήγορη  κατονομασία
               νται με αυτόν ακριβώς τον τρόπο, δηλαδή               τους (αντιστοίχισης τους με ήχους), με απο-
               με δυσκολίες στην σχολική απόδοση. Πρό-               τέλεσμα το παιδί να διαβάζει αργά, να κάνει
               κειται  για τις λεγόμενες Ειδικές Μαθησια-            πολλά λάθη και να δυσκολεύεται στην κατα-
               κές Διαταραχές.                                       νόηση ενός κειμένου που το ίδιο διαβάζει,
               Οι διαταραχές αυτές χαρακτηρίζονται από               αφού  η  προσοχή  του  αποσπάται  από  την
               λειτουργικά  νευρολογικά  ελλείμματα  με              προσπάθεια να διαβάσει. Τα λάθη στην ανά-
               αποτέλεσμα  δυσκολίες  στην  επεξεργασία              γνωση  χαρακτηρίζονται  από  παραμορφώ-
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63