Page 71 - mag_19
P. 71
από την Άννα - Μανουέλα Μιχέλη
Β. ΜΕΤΡΑ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ. και προς το σύνολο της τάξης όταν έχει γίνει
Το πρώτο που πρέπει να γίνει μέσα σε μια πρόοδος. Τακτικές συνελεύσεις της τάξης
τάξη είναι ο εκπαιδευτικός σε συνεργασία με όπου το θέμα θα επανέρχεται προς συ-
τους μαθητές να θεσπίσουν ένα σύνολο κα- ζήτηση πρέπει να γίνονται ώστε τα μέτρα
νόνων ειδικά για τον εκφοβισμό. Οι σημα- να μην ατονήσουν. Τέλος πολύ βοηθητική
ντικότεροι είναι: «Δεν θα παρενοχλού- είναι η χρήση της συνεργατικής μάθησης,
με άλλους μαθητές», «Θα προσπαθούμε όπου οι μαθητές δουλεύουν σε μια κοινή
να βοηθάμε τους μαθητές που εργασία σε ομάδες 2-6 ατόμων και ο εκπαι-
πέφτουν θύματα εκφο- δευτικός αξιολογεί την ομάδα σα σύνολο.
βισμού», «Θα προσπα- Οι μαθητές που συμμετέχουν σε μια κοινή
θήσουμε να συμπερι- ομάδα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να
λάβουμε στην παρέα αποδέχονται και να υποστηρίζουν ο ένας
μας μαθητές που τον άλλο. Τις ομάδες θα πρέπει να τις φτιά-
μένουν συνήθως χνει ο εκπαιδευτικός ανάλογα με το δυναμι-
μόνοι». Η συμμετοχή κό της τάξης, φροντίζοντας για παράδειγμα
των μαθητών στη θέ- ένας νταής να πλαισιώνεται από «δυνατούς»
σπιση των κανόνων είναι μαθητές που δεν υποκύπτουν εύκολα σε εκ-
σημαντική για την τήρησή φοβισμούς κι ένα θύμα πριν βρεθεί σε μια
τους. Η καταγγελία ενός περι- κοινή ομάδα με έναν νταή να έχει ήδη δημι-
στατικού εκφοβισμού από ένα ουργήσει έναν αριθμό συμμάχων που είναι 71
μαθητή δεν θα θεωρείται πρόθυμοι να τον υποστηρίξουν. Μέριμνα
ως κάρφωμα, αλλά ως των εκπαιδευτικών θα πρέπει να υπάρχει και
συμπαράσταση προς κατά τις κοινά ευχάριστες δραστηριότητες
το θύμα. Προκειμέ- του σχολείου όπως οι εκδρομές και οι χο-
νου να ευαισθητο- ροεσπερίδες όπου ο αποκλεισμός ενός παι-
ποιηθούν οι μαθητές διού είναι ακόμη πιο επώδυνος.
σ’ αυτά που βιώνει το
θύμα, ο εκπαιδευτικός Γ. ΜΕΤΡΑ ΣΕ ΑΤΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ.
μπορεί να χρησιμοποι- Αν ένα εκπαιδευτικός γνωρίζει ή υπο-
ήσει αποσπάσματα από ψιάζεται περίπτωση εκφοβισμού θα
την παιδική και νεανική πρέπει να δρα άμεσα, ξεκινώντας με
λογοτεχνία. Παιχνίδια ρό- μια σοβαρή συζήτηση με τον νταή (αν
λων μπορούν να χρησιμο- εμπλέκονται περισσότεροι μαθητές, με
ποιηθούν για να δείξουν τι όλους αλλά χωριστά). Οι κυρώσεις και η
μπορούν να κάνουν οι «ου- συνέλευση της τάξης στοχεύουν στο αντι-
δέτεροι» μαθητές ώστε να ληφθεί ακόμη περισσότερο ο μαθητής το
εξαλείψουν τον εκφοβισμό. πρόβλημα. Αν αυτά τα μέτρα δεν οδηγή-
Οι κανόνες θα πρέπει να ακο- σουν σε αλλαγή της συμπεριφοράς του ή αν
λουθούνται από τις ανάλογες το περιστατικό είναι σοβαρό θα πρέπει να
κυρώσεις που θα επιβάλλο- οριστεί μία συνάντηση και με τους γονείς
νται σε συμπεριφορές κι όχι του. Τα αποτελέσματα είναι μέγιστα όταν
σε άτομα, αλλά και από έν- το σχολείο και το σπίτι έχουν κοινή στάση
θερμους επαίνους προς συ- απέναντι στη βία. Οι γονείς του θα πρέπει
γκεκριμένες συμπεριφορές να ορίσουν μαζί με τον ίδιο, απλούς οικο-