Page 67 - mag_19
P. 67

από την Άννα - Μανουέλα Μιχέλη

                                                                                           amicheli13@yahoo.gr




                                                Τα αγόρια εμπλέκονται συ-            Συγκεκριμένα  τα αγόρια
                                                χνότερα στο φαινόμενο                θύματα είναι σωματικά πιο
                                                του εκφοβισμού από ότι τα            αδύναμα απ’ ότι τα περισ-
                                                κορίτσια και χρησιμοποιούν           σότερα άλλα αγόρια.  Οι
                                                συχνότερα από αυτά, άμεση            διάφορες σωματικές αποκλί-
                                                βία.  Αντίθετα,  τα  κορίτσια        σεις π.χ. γυαλιά, παχυσαρκία
                                                χρησιμοποιούν       συχνότερα        κ.α. δεν αποτελούν συνήθως
                                                έμμεσους τρόπους εκφοβι-             την  αιτία  του  εκφοβισμού
                                                σμού όπως συκοφάντηση                (αφού το 75% των παιδιών
                                                των θυμάτων. Στο δημοτικό            έχουν κάποια «απόκλιση»).
                                                οι μαθητές που εκφοβίζουν,           Απλά αυτές οι αποκλίσεις εί-
                                                επιλέγουν συχνότερα παιδιά           ναι που χρησιμοποιούν οι
                                                μικρότερων τάξεων ως θύμα-           θύτες όταν επιτίθενται στα
                                                τα. Στο γυμνάσιο υπάρχει μια         θύματά τους. Τα τυπικά θύ-
                                                τάση προς μη χρησιμοποίηση           ματα είναι περισσότερο αγ-
                                                σωματικής βίας κατά τον εκ-          χώδη και ανασφαλή από το
                                                φοβισμό. Γενικότερα η παρε-          μέσο όρο των μαθητών. Επί-
                                                νόχληση με μη σωματικό τρό-          σης, είναι πιο ευαίσθητα και
                                                πο (λόγια, χειρονομίες κ.α.)         ήσυχα και δεν τους αρέσει
                                                είναι η συχνότερη μορφή στο          η βία. Συχνά έχουν χαμηλή
                                                σύνολο του εκφοβισμού.  Οι           αυτοεκτίμηση και είναι συνή-
                                                δάσκαλοι και περισσότερο             θως απομονωμένα από τους                   67
                                                οι καθηγητές τις πιο πολ-            υπόλοιπους  μαθητές  και  δεν
                                                λές φορές δεν είναι ενήμε-           έχουν ούτε ένα στενό φίλο. Η
                                                ροι για το φαινόμενο και το          συνηθισμένη τους αντίδραση
                                                ίδιο ισχύει και για τους γονείς      όταν παρενοχλούνται είναι
                                                ιδιαίτερα  των θυτών.                να βάζουν τα κλάματα. Συνο-
                                                Το φαινόμενο του εκφοβι-             πτικά φαίνεται ότι τα θύματα
                                                σμού συμβαίνει στον ίδιο             με τη στάση τους εκπέμπουν
                                                βαθμό στις πόλεις και στην           ένα σήμα ανασφάλειας στους
                                                επαρχία, όμως στις πόλεις            άλλους που λέει ότι αν τους
                                                υπάρχει μεγαλύτερη επίγνω-           επιτεθούμε ή τα προσβάλου-
                                                ση του προβλήματος. Επίσης           με, δεν θα ανταποδώσουν
                                                το φαινόμενο δεν φαίνεται            την επίθεση. Αυτό το είδος
                                                να επηρεάζεται από το μέγε-          των θυμάτων είναι τα λεγόμε-
                                                θος του σχολείου ή της τάξης.        να παθητικά που είναι και τα
                                                Αντίθετα σχετίζεται με τον           περισσότερα. Υπάρχει όμως
                                                αριθμό των εκπαιδευτικών             και μια άλλη κατηγορία θυμά-
                                                που επιτηρεί την ώρα των             των, τα λεγόμενα προκλητικά.
                                                διαλειμμάτων.                        Πρόκειται για παιδιά υπερκι-
                                                Σε σχέση με τους μαθητές             νητικά με προβλήματα συγκέ-
                                                που εμπλέκονται υπάρχουν             ντρωσης τα οποία με τη συ-
                                                ορισμένα       χαρακτηριστικά        μπεριφορά τους προκαλούν
                                                που συναντάμε συχνότερα              εκνευρισμό και ένταση στους
                                                στους θύτες και στα θύματα.          άλλους μαθητές. Τα θύματα
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72