Page 74 - mag_29
P. 74
ΤΕχΝΟΛΟγΙΑ
και ρόλους, τοποθετώντας κάποιες φορές ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό μέσα σε
αυτό το τοπίο. Η ίδια η φύση του βιβλίου βοηθάει πολύ στη χαρτογράφηση του
τοπίου, στην κατανόηση του κειμένου και εν τέλει στην αφομοίωση του λόγου
που προσφέρει: υπάρχει πάντα η αριστερή και η δεξιά σελίδα και οκτώ γωνίες
που προσανατολίζουν τον αναγνώστη·ο μαθητής μπορεί να επικεντρώνεται σε
μία σελίδα χωρίς να χάνει από τα μάτια του το σύνολο του κειμένου· βλέπει πού
αρχίζει και πού τελειώνει το κείμενο και σε ποιο σημείο διαβάζει σε σχέση με
το σύνολο του βιβλίου· μπορεί να αισθάνεται ακόμη και το πάχος των σελίδων
που κρατά από τη μια πλευρά και να το συγκρίνει με το πάχος των σελίδων που
του μένουν ακόμη να διαβάσει· υπάρχει ρυθμός και ορατή καταγραφή του πόσο
μακριά έχει προχωρήσει και του πού βρίσκεται, όχι μόνο ποσοτικά, σε αριθμό
δηλαδή σελίδων, αλλά και ποιοτικά μέσα στο μονοπάτι που ο συγγραφέας οδηγεί
το μαθητή. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ τη δυνατότητα να «πειράξει» ο μαθη-
τής το κείμενο, βάζοντας τα δικά του σημάδια στο ταξίδι του: σημειώσεις, σχεδι-
άκια, καρδούλες, συνθήματα, οτιδήποτε. Η πλοήγηση στο κείμενο της οθόνης από
την άλλη πλευρά γίνεται διαισθητικά και με όσα οπτικά τρικ και αν την κάνει κανείς
να μοιάζει με αυτήν του βιβλίου, πάντα θα παραμένει μία σελίδα, χωρίς σημάδια,
πάνω σε ένα αντικείμενο με δεδομένες διαστάσεις. Απαιτεί έτσι πολύ μεγαλύτερη
74 συγκέντρωση και πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια από το μαθητή για να ταξιδέψει στο
κείμενο και να αφομοιώσει τη γνώση· συγκέντρωση που ο μαθητής λόγω της ηλικί-
ας και της θέσης του δεν έχει και προσπάθεια που για τους ίδιους λόγους δεν είναι
στις προτεραιότητές του να καταβάλει.
Αλλά ακόμη κι αν αφήσουμε την ψυχολογική πλευρά του ζητήματος και αναζητή-
σουμε την πολιτική, το ipad σε αντικατάσταση του βιβλίου ταιριάζει με μια διαδι-
κασία εκπαίδευσης πολύ ξένη απέναντι στην ελληνική εκπαιδευτική κουλτούρα.
Ταιριάζει με την οριζόντια παρά με την κάθετη γνώση, με τη μάθηση σε πλάτος
παρά με αυτή σε βάθος, ταιριάζει με το να διδάσκεται κάποιος πολλά αντικείμενα,
αλλά και πολλά ζητήματα μέσα σε κάθε αντικείμενο, χωρίς εν τέλει να εμβαθύνει
σε κανένα από αυτά. Το ipad είναι ιδανικό για μια τέτοια αντιμετώπιση: ένα άγγιγ-
μα κι είσαι σε διαφορετικό βιβλίο, μια κίνηση και βρίσκεσαι σε άλλο κεφάλαιο,
ένα ...τσιμπηματάκι με τα δάχτυλα στην οθόνη και εμφανίζεται το εντυπωσιακό
βίντεο. Πολλά ερεθίσματα, τα οποία στην παιδική ηλικία είναι αδύνατο να τιθα-
σεύσεις, οδηγούν σε μετάβαση της προσοχής από το ένα θέμα στο άλλο και άρα
λιγότερη εμβάθυνση σε κάθε θέμα. Αν το συνδυάσει κανείς με την υποχρεωτική
διδακτέα ύλη, η οποία είναι εξαιρετικά αυξημένη σε σχέση με το παρελθόν, τότε ο
συνδυασμός απομακρύνει το μαθητή με γοργά βήματα απ' αυτό που ονομαζόταν
πάντα κλασική παιδεία. Έτσι πρέπει, θα σου πει ο φέρελπις γιάπης μπροστά από το
PowerPoint, να μάθει ο μαθητής να είναι ευέλικτος στη γνώση για να είναι ευ-
έλικτος και στη ζωή, να συνδεθεί η εκπαίδευση με την αγορά εργασίας. Δεν θα
αναλωθώ πολύ για να απαντήσω, θα πω απλά πως δεν θέλω μια εκπαίδευση με
τα χάλια της αγοράς εργασίας.