Page 86 - mag_43
P. 86
Τι πρόοδος! Τον Μεσαίωνα θα με καίγανε στην πυρά.
ΒΙΒΛΙΑ
ΒΙΒΛΙΑ
Τώρα, καίνε στην πυρά τα βιβλία μου
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΨΥΧΙΑΤΡΟΥΣ Ζίγκμουντ Φρόυντ
ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ
MARTIN HEIDEGGER
Εκδόσεις ΡΟΕΣ
Για δέκα και πλέον χρόνια, ο ψυχίατρος και εισηγη-
τής της «ιατρικής dasein-ανάλυσης» Medard Boss
διοργάνωνε στο Zollikon της Ελβετίας σεμινάρια στα
οποία ο φιλόσοφος Martin Heidegger ανέλυε σε ψυ-
χιάτρους και ψυχοθεραπευτές τα αφανή οντολογικά
θεμέλια της επιστήμης τους. Κατά τον Γερμανό φιλό-
σοφο, η ερμηνεία των βασικών παραμέτρων της αν-
θρώπινης ύπαρξης και κατ’ επέκταση η ίδια η ψυχο-
θεραπευτική πράξη τελούν σήμερα υπό το κράτος τής
ολοκληρωτικά πλέον κυρίαρχης φυσικοεπιστημονι-
κής αντίληψης. Το ειδοποιό στοιχείο της αντίληψης αυτής είναι η αυστηρή
μέθοδος, η οποία δεν συνιστά απλώς ένα ερευνητικό εργαλείο, αλλά μια
ορισμένη οντολογία που εξαντικειμενικεύει τα όντα και τα καθιστά μαθημα-
τικά προβλέψιμα. Η οντολογία όμως αυτή αποδεικνύεται εντελώς ακατάλ-
ληλη για τη θεμελίωση της ψυχοθεραπευτικής θεωρίας και πράξης.
Τα σεμινάρια του Zollikon κατέχουν ξεχωριστή θέση στο έργο του Heidegger,
κι αυτό για τους εξής κυρίως λόγους: πρώτον, είναι το μόνο ίσως κείμε-
86 νό του που πραγματεύεται ενδελεχώς τη φιλοσοφική θεμελίωση μιας επι-
στήμης· δεύτερον, εκθέτουν βασικά στοιχεία της ρηξικέλευθης αντίληψής
του για τον άνθρωπο και τις βασικές παραμέτρους της ύπαρξής του (για
το χώρο και το χρόνο, την πράξη και τα κίνητρα, τη γλώσσα, τη συσχέτιση
με τα λοιπά όντα και με τους άλλους κτλ.)· τρίτον, διατυπώνουν τη φιλο-
σοφική του κριτική στη σύγχρονη επιστήμη και την τάση απολυτοποίησής
της· τέταρτον, αφήνουν να διαφανεί η ιδιαίτερη αντίληψή του για την ιστο-
ρία· τέλος, δε, –καθότι ο φιλόσοφος απευθύνεται εδώ σε κοινό μη ειδικών
και χρησιμοποιεί, έτσι, λόγο κατά πολύ πιο απλό και καταληπτό– παρέχουν
πρόσβαση στο στοχασμό του και σε ενδιαφερόμενους χωρίς ειδικές φιλο-
σοφικές γνώσεις.
ΜΙΑ ΖΩΗ
ITALO SVEVO
Εκδόσεις ΡΟΕΣ
Το μυθιστόρημα Μια ζωή γράφτηκε την περίοδο του
νατουραλισμού και θα μπορούσε να θεωρηθεί νατου-
ραλιστικό έργο. Είναι ωστόσο πιο ακριβές να πούμε
πως πρόκειται για ένα μυθιστόρημα α λα Φλωμπέρ,
ένα από τα λίγα –το μόνο ίσως– της ιταλικής λογο-
τεχνίας: η εσωτερική τραγωδία αυτού του υπαλλη-
λίσκου, του διαποτισμένου με επιστήμη, φιλοδοξίες
και έρωτα, σχετίζεται άμεσα με τη Μαντάμ Μποβαρύ
και την Αισθηματική αγωγή. Είναι ένας Τριεστίνος
«Μεσσιέ Μποβαρύ», τον οποίο έπλασε αριστοτεχνικά
ο Ίταλο Σβέβο στον πρώτο του αυτό βιβλίο.