Page 101 - mag_45
P. 101
Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς βιβλία
Thomas Jefferson
Ο ΣΟΥΗδΟΣ
ΚΑΡΓΕΛ ΡΟΜΠΕΡΤ
Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
Ο Ερνστ Γκριπ, της Σουηδικής Υπηρεσίας
Ασφαλείας, δεν γνωρίζει γιατί τον στέλνουν
στις ΗΠΑ. Όταν προσγειώνεται σε μια απόμα-
κρη στρατιωτική βάση στη μέση του Ινδικού
ωκεανού, η συνοδός του, η πράκτορας του FBΙ
Σόνα Φρίντμαν, του ζητά να επιβεβαιώσει εάν
ένας κρατούμενος που έχει υποστεί βασανι-
στήρια από τη CIA είναι Σουηδός. Παρόλο που
ο Γκριπ και η Φρίντμαν έχουν διαμετρικά αντί-
θετη άποψη για τον τρόπο που διεξάγεται ο πό-
λεμος κατά της τρομοκρατίας, καταλήγουν ανα-
πάντεχα να έχουν ανάγκη ο ένας τον άλλο. Ούτε
ο ένας ούτε ο άλλος είναι αυτό που δείχνουν.
Στη στρατιωτική βάση, ο κρατούμενος με το όνομα Ν. –δράστης τρομοκρατι-
κής επίθεσης στο Κάνσας, με κίνητρα πολύ πιο σύνθετα απ’ ό,τι η αμερικανι- 101
κή κοινή γνώμη μπορεί να αποδεχτεί– αρνείται να μιλήσει. Τα στοιχεία οδη-
γούν σε μια ομάδα απελπισμένων ανθρώπων που επέζησαν από το τσουνάμι
στην Ταϊλάνδη το 2004: έναν αδίστακτο Αμερικανό έμπορο όπλων, έναν Τσέχο
εκτελεστή, μια μυστηριώδη νοσοκόμα από το Κάνσας, έναν σπαρακτικά αθώο
Πακιστανό – και έναν Σουηδό.
Και ο ίδιος ο Γκριπ κρατά καλά κρυμμένη την προσωπική του ζωή. Κανείς δε
γνωρίζει πως είναι αμφιφυλόφιλος και ερωτευμένος με πάθος με έναν έμπο-
ρο έργων τέχνης που παλεύει με το AIDS στη Νέα Υόρκη. Το ζευγάρι θα κάνει
τα πάντα για να εξασφαλίσει τη φαρμακευτική αγωγή – κάτι που θα οδηγήσει
τον Γκριπ σε άγνωστα εδάφη.
Ο Σουηδός είναι ένα δαιδαλώδες θρίλερ με δυνατή πλοκή, που βυθομετρά
τόσο την ανθρώπινη ψυχολογία όσο και την πολιτική. Ο συγγραφέας, απόλυτα
εξοικειωμένος με τον κόσμο της παγκόσμιας αντιτρομοκρατικής στρατηγικής,
θίγει, μεταξύ άλλων, και τον αντίκτυπο της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και εξετά-
ζει τους ηθικούς συμβιβασμούς που οι άνθρωποι –και τα έθνη– καλούνται να
κάνουν υπό ακραίες συνθήκες.
«Η καταγωγή μου δημιούργησε μέσα μου μια διαρκή ένταση. Οι ιστορίες μυ-
θικού ηρωισμού που άκουγα μεγαλώνοντας έρχονταν σε σύγκρουση με τη
βαρετή ζωή που ζούσα στα σουηδικά προάστια. Πάντα με γοήτευε το σταυ-
ροδρόμι όπου η ασφάλεια συναντά τον κίνδυνο και ήταν αυτό το στοιχείο που
χρησιμοποίησα στις ιστορίες μου: άνθρωποι που φτάνουν σε ένα μεταίχμιο
και όλα κρέμονται από μια κλωστή». - Κάργελ Ρόμπερτ