Page 97 - mag_45
P. 97
της Ειρήνης Μανδηλαρά
η ειρηνη μανΔηΛαρα l
μας παρΟυςιαΖει τΟν...
«Όταν ο Γκρέγκορ Σάμσα ξύπνη- γένειά του και εργάζεται ως πλασιέ
σε ένα πρωινό από κακό όνει- υφασμάτων για να την στηρίξει οι-
ρο, βρέθηκε στο κρεβάτι του κονομικά. Ο Γκρέγκορ Σάμσα ξυπνά
μεταμορφωμένος σε γιγάντια ένα πρωί στο κρεβάτι του μεταμορ-
φωμένος σε ένα από τα πιο αντιπα-
κατσαρίδα. Ήτανε ξαπλωμένος θητικά και «σιχαμερά» πλάσματα του
ανάσκελα, πάνω στη σκληρή πλανήτη, σε μία κατσαρίδα.
ράχη του που 'μοιαζε με πανο- Επιστημονικά η κατσαρίδα περιγρά-
πλία κι όταν σήκωνε λιγάκι το φεται πολύ πιο αναλυτικά από τις συ-
κεφάλι του μπορούσε να δει την νήθεις κραυγές ενός μέσου ανθρώ-
τουρλωτή καφετιά κοιλιά του που στη θέα της: Η κατσαρίδα είναι
που 'τανε χωρισμένη σε σκλη- βλαττοειδές έντομο κι ανήκει στα δι-
ρές καμπυλωτές δίπλες και που κτυόπτερα. Υπάρχουν περί τα 3.500
μόλις συγκρατούσε τα σκεπά- είδη κατσαρίδας στο κόσμο τα 20
σματά του για να ξεγλιστρήσουν από αυτά στη πατρίδα μας. «Το σώμα
κατά κανόνα έχει σχήμα οβάλ και
τελείως από πάνω του. Τα πο- είναι νωτοκοιλιακά πεπλατυσμένο.
λυάριθμα ποδάρια του, που ήταν Τα στοματικά μόρια είναι μασητικού
αξιοθρήνητα λεπτά σε σύγκριση τύπου. Δεν δείχνουν εμπρός, αλλά 97
με το υπόλοιπο κορμί του, τα- προς τα κάτω και πίσω. Στο κεφάλι
λαντεύονταν ανήμπορα μπροστά εκφύονται δυο μακριές νηματοειδείς
στα μάτια του…» κεραίες, οι οποίες αποτελούνται από
πολλά άρθρα. Ξεπερνούν το μήκος
Γιατί ο Φραντς Κάφκα επέλεξε να του σώματος. Οι σύνθετοι οφθαλ-
δώσει στο έργο του ένα τίτλο που μοί κατά κανόνα είναι καλά αναπτυγ-
φανερώνει κάτι το οποίο έχει ήδη συ- μένοι. Το μεγάλο πρόνωτο έχει την
ντελεστεί; Ο αναγνώστης κανονικά μορφή δίσκου και σκεπάζει το κεφά-
θα έπρεπε να αναμένει διαβάζοντας λι. Οι ταρσοί των ποδιών είναι πεντα-
με αγωνία, σελίδα με τη σελίδα, την μερείς. Επιτρέπουν γρήγορο τρέξιμο,
όποια μεταμόρφωση ερχόταν στο μόνο σε μερικά είδη συναντούμε ει-
άγνωστο του καταρχάς πρόσωπο και δίκευση των ποδιών στο σκάψιμο.
με έναν όχι τόσο σαφή τρόπο που θα Οι μπροστινές πτέρυγες είναι δερμα-
ξετυλιγόταν αργά-αργά στη συνέ- τοειδείς, οι οπίσθιες πτέρυγες είναι
χεια από το συγγραφέα. Εδώ τόσο μεμβρανώδεις και στη βάση παρου-
η ταυτότητα του προσώπου όσο και σιάζουν στρογγυλή επέκταση προς τα
το φρικαλέο αποτέλεσμα της μετα- πίσω. Η νεύρωση είναι πρωτόγονη
μόρφωσής του μας γίνονται γνωστά με επανειλημμένως κλαδωτές φλέβες
από τις πρώτες γραμμές του βιβλίου. επί μήκος και αρκετές εγκάρσιες φλέ-
Πρωταγωνιστής της νουβέλας είναι βες. Μερικά είδη είναι βραχύπτερα
ο Γκρέγκορ Σάμσα, ένας νεαρός που ή άπτερα. Η κοιλία αποτελείται από
μένει μαζί με την χρεοκοπημένη οικο- δέκα ουρομερή και καταλήγει σε ένα