Page 16 - mag_88
P. 16
Ας φιλοςοφήςουμε…
η μίμηση
κΑί η συμμετόχη
Πώς συνδέονται τώρα μεταξύ τους ματικός κόσμος καθορίζεται από
τα αισθητά με τα νοητά; Πώς απο- τον κόσμο των Ιδεών.
φαινόμαστε ότι ο Σωκράτης είναι Ας αφήσουμε τον Σωκράτη και ας
δίκαιος; Με ποιο κριτήριο; Εδώ πάρουμε για παράδειγμα την αθη-
υπεισέρχεται η πλατωνική έννοια ναϊκή πολιτεία. Εάν πούμε ότι το
16 της μίμησης ή της συμμετοχής σε πολίτευμα των Αθηναίων είναι δί-
μια Ιδέα. Ο Σωκράτης μιμείται την καιο ή ότι μετέχει στην έννοια της
Ιδέα της δικαιοσύνης ή, αν θέλετε, δικαιοσύνης ή ότι μιμείται τη δι-
συμμετέχει στην Ιδέα της δικαιοσύ- καιοσύνη, είναι σαν να έχουμε
νης. ένα πρότυπο για το τι είναι δίκαιη
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα υπό- πολιτεία και να προσπαθούμε να
δειγμα. Η Ιδέα της δικαιοσύνης αποφανθούμε πόσο απέχει η πραγ-
ορίζει τι είναι δικαιοσύνη. Η Ιδέα ματικότητα από αυτό το πρότυπο.
είναι ένα πρότυπο, ένα υπόδειγμα, Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να
με το οποίο προσπαθεί ο Σωκρά- κρίνουμε την αθηναϊκή πολιτεία, με
της να έρθει σε επαφή. Και όπως βάση την Ιδέα της δικαιοσύνης, και
κάθε υπόδειγμα έχει μια σταθερό- να αποφανθούμε αν το πολίτευμα
τητα και μια αυτοδυναμία. Η έννοια των Αθηναίων είναι δίκαιο ή άδι-
της μίμησης είναι καθοριστική στην κο, ανάλογα με το πόσο απέχει από
πλατωνική φιλοσοφία σαν προσέγ- την πρότυπη Ιδέα. Ή μπορούμε να
γιση της πραγματικότητας. Ο Πλά- πούμε ότι το πολίτευμα της Σπάρτης
τωνας δεν ήθελε απλώς να πει ότι βρίσκεται πιο κοντά στην Ιδέα της
υπάρχει ένα καθολικό νοητό επίπε- δικαιοσύνη και συνεπώς είναι κα-
δο και ένα αισθητό, που έχουν με- λύτερο από το πολίτευμα της Αθή-
ταξύ τους κάποια σχέση. Ήθελε να νας. Αν απομονώσουμε το καθο-
πει κάτι περισσότερο: ότι ο πραγ- λικό (τις Ιδέες) από το μερικό (τα