Page 14 - mag_88
P. 14
Ας φιλοςοφήςουμε…
άλλους. Φιλοσοφικά, θα λέγαμε, τι σημαίνει «δίκαιος», όταν απο-
14 ότι το ένα, το «δίκαιο», είναι κάτι δίδουμε αυτόν τον χαρακτηρισμό
καθολικό, μια καθολική έννοια, στον Σωκράτη.
ενώ το άλλο, ο Σωκράτης, είναι μια Με πλατωνική ορολογία, θα λέγαμε
ατομική οντότητα. ότι ο Σωκράτης, κατά τον Πλάτω-
Ο Πλάτωνας, λοιπόν, μας λέει ότι να, μετέχει στην Ιδέα της δικαιοσύ-
η πραγματικότητα αποτελείται αφε- νης, αλλά η Ιδέα της δικαιοσύνης,
νός από «Σωκράτηδες», δηλαδή δηλαδή το δίκαιο, όπως και το αγα-
από πολλές ατομικές οντότητες, αν- θό ή το όσιο είναι Ιδέες, δηλαδή
θρώπους και αντικείμενα και αφε- είναι κάτι ξεχωριστό και αυθύπαρ-
τέρου από καθολικές έννοιες, οι κτο. Ακόμα και αν δεν υπήρχε κανέ-
οποίες όμως δεν υπάρχουν πουθε- νας Σωκράτης ή κανένας Σωκράτης
νά γύρω μας, δεν είναι αντιληπτές να μην ήταν δίκαιος, ο Πλάτωνας
με την εμπειρία. Για να συλλάβου- θα έλεγε ότι η Ιδέα της δικαιοσύ-
με την έννοια «δίκαιος», πρέπει να νης δεν επηρεάζεται καθόλου απ`
δουλέψει η νόησή μας και να πάμε, αυτό. Υπάρχει από μόνη της, δεν
λοιπόν, σ’ ένα δεύτερο επίπεδο, έχει άμεση σχέση με τον κόσμο των
να μην μείνουμε στο επίπεδο της αισθητών. Άρα υπάρχουν από τη
αισθητηριακής πραγματικότητας, μια οι ατομικές αισθητές οντότητες
αλλά να στηριχτούμε στις νοητικές και από την άλλη οι Ιδέες που βρί-
μας δυνάμεις για να καταλάβουμε σκονται κάπου αλλού.