Page 20 - mag_88
P. 20
Ας φιλοςοφήςουμε…
ούτε από το ποιος την εκφέρει. Η οντότητες, ανεξάρτητες από τον
Ιδέα του τριγώνου ή του κύκλου ή κόσμο των αισθήσεων που αντι-
της ευθείας είναι, κατά τον Πλάτω- προσωπεύουν την αληθινή γνώση.
να, απολύτως ανεξάρτητη από την Για την κατάταξή τους σε τρεις κα-
αισθητή πραγματικότητα. Γι` αυτό τηγορίες, μπορούμε να υποθέσου-
οι μαθηματικές ιδέες είναι για τον με βάσιμα ότι ο Πλάτωνας επηρεά-
Πλάτωνα το καλύτερο παράδειγ- στηκε από το κλίμα και τις εξελίξεις
της εποχής του. Πρώτα οι Ιδέες των
μα και η καλύτερη απόδειξη για την
ηθικών αξιών, γιατί θα ήθελε να με-
ανεξαρτησία του νοητικού επιπέδου
ταρρυθμίσει την αθηναϊκή πολιτεία
από το επίπεδο των αισθήσεων και
που βρισκόταν πλέον σε αστάθεια
των αισθητών.
και παρακμή. Μετά οι μαθηματικές
Η τρίτη κατηγορία Ιδεών, κατά τον
Ιδέες που αποτελούν υπόδειγμα
Πλάτωνα, σχετίζεται με τα φυσικά
20 Ιδεών, καθώς ο Πλάτωνας γράφει
είδη: ο άνθρωπος, το ζώο, το φυτό, σε μια εποχή που έχουν αρχίσει να
ο ελέφαντας, κ.ο.κ. Δεν υπάρχει ο
αναπτύσσονται τα μαθηματικά και
άνθρωπος γενικά, αλλά κάθε φορά
να αποκτούν κύρος και ανεξαρτη-
ο κάθε συγκεκριμένος άνθρωπος,
σία. Τέλος, οι Ιδέες των φυσικών
εσείς, εγώ, ο Σωκράτης, κλπ. Φτά- όντων, διότι είναι η εποχή που ξε-
νουμε στην Ιδέα του ανθρώπου κινάει η ιατρική και μετά με τον Αρι-
και κάθε φυσικού όντος μέσα από
στοτέλη η βιολογία, άρα χρειάζεται
μια αφαιρετική διαδικασία, δηλαδή
μια μορφή σωστής περιγραφής του
κρατώντας τα κοινά χαρακτηριστι-
φυσικού κόσμου.
κά που διαθέτουν όλοι οι άνθρω- Θα σταθούμε όμως εδώ και θα
ποι και αυτό το ονομάζουμε Ιδέα. επανέλθουμε για να δούμε πώς
Γι' αυτό η Τρίτη κατηγορία Ιδεών
φτάνουμε κατά τον Πλάτωνα στη
είναι υποδεέστερη από τις άλλες
γνώση των Ιδεών, καθώς και ορι-
δύο ως σχετιζόμενες πιο άμεσα με
σμένα άλλα ζητήματα της πλατωνι-
την εμπειρία. κής φιλοσοφίας.
Οι Ιδέες λοιπόν είναι καθολικές έν-
νοιες και ξεχωριστές αυθύπαρκτες