Page 13 - mag_88
P. 13

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               απείρως πιο ψηλά το βασίλειο της                      μόνο τη «δόξα», όπως λέει, δηλα-

               νόησης, των Ιδεών, των νοητών                         δή τη γνώμη, μια σχετική δηλαδή
               δηλαδή οντοτήτων, που είναι, για                      αλήθεια στην οποία δεν μπορεί κά-
               τον Πλάτωνα, το βασίλειο της αλή-                     ποιος να στηριχθεί. Άρα, ο Πλάτω-

               θειας.                                                νας διχοτομεί, κατά κάποιο τρόπο,
               Ας θυμηθούμε εδώ το Ον του Παρ-                       την πραγματικότητα σε δύο επίπε-

               μενίδη. Ο Παρμενίδης είχε σε από-                     δα: ένα κατώτερο των αισθητών
               λυτη ανυποληψία τις αισθήσεις και                     και ένα ανώτερο των Ιδεών και δί-
               την εμπειρία. Ισχυριζόταν ότι δεν                     νει την πρωτοκαθεδρία στις Ιδέες.

               μπορούν να μας μάθουν τίποτα, ότι                     Κατά τα λεγόμενά του, τα αισθητά
               η κρίση μας για τον κόσμο αλλάζει                     δεν είναι αποκομμένα εντελώς από

               καθώς αυτές μεταβάλλονται, επο-                       τις Ιδέες. Έχουν μια σχέση μαζί τους
               μένως χρειαζόμαστε κάτι σταθερό                       που είναι σχέση υπόταξης.

               για να κρατηθούμε. Γι' αυτό ο Παρ-                    Χρησιμοποιεί δύο μεταφορές για να
               μενίδης εισάγει αυτή την έννοια                       δείξει αυτή τη σχέση αισθητών και

               του Όντος το οποίο είναι αιώνιο,                      νοητών: τα αισθητά, λέει ο Πλάτω-                          13
               ακίνητο και αμετάβλητο, καθαρό                        νας, μετέχουν στις Ιδέες ή μιμούνται
               προϊόν της νόησης.                                    τις Ιδέες. Για να γίνει αυτό λίγο πιο

               Περίπου το ίδιο κάνει και ο Πλάτω-                    κατανοητό, ας πάρουμε μια πρότα-
               νας. Απλώς, στη θέση του Όντος                        ση της καθημερινής γλώσσας: για

               του Παρμενίδη που είναι ένα, βά-                      παράδειγμα, «ο Σωκράτης είναι δί-
               ζει τις Ιδέες που είναι πολλές και                    καιος». Με μια τέτοιου είδους πρό-

               η καθεμιά αντιστοιχεί σε κάθε ένα                     ταση, που εκφράζει μια σκέψη για
               από τα αισθητά αντικείμενα. Ταυ-                      τον Σωκράτη, αποδίδουμε μια ιδι-

               τοχρόνως, ο Πλάτωνας δεν θέλει                        ότητα, ένα κατηγόρημα γλωσσικό,
               να πει ότι η εμπειρία, τα αισθητά,                    ένα επίθετο, το «δίκαιος» σε ένα
               το  βίωμα,  δεν  έχουν καμία  σημα-                   υποκείμενο, που είναι μία ατομική

               σία, όπως ο Παρμενίδης που θε-                        οντότητα. Ο Σωκράτης είναι κάτι το
               ωρεί ότι η εμπειρία «είναι ψεύτικη                    ατομικό, είναι ο μοναδικός Σωκρά-

               εντελώς, ξέχασέ τη και σβήστη».                       της με όλα του τα χαρακτηριστικά.
               Ο Πλάτωνας θεωρεί ότι τα αισθη-                       Το «δίκαιος» όμως που του αποδί-
               τά έχουν μία σημασία. Θεωρεί ότι                      δουμε  δεν είναι  κάτι  ατομικό.  Το

               υπάρχουν, δεν λέει πουθενά να τα                      μοιράζεται πιθανότατα ο Σωκράτης
               διαγράψουμε, όπως ο Παρμενίδης,                       με τον Περικλή, με τον Θεμιστοκλή,

               αλλά δεν μπορούν να μας φανε-                         με τον Αριστείδη και άλλους. Άρα
               ρώσουν την αλήθεια. Μας δίνουν                        είναι κάτι που τον ενώνει με τους
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18