Page 40 - mag_52
P. 40
ΤΟ ΑΛφΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ
A(λφα) όπως
Αναγνώριση
ότι το έχουμε ακούσει και τότε αυτό απλά χτυπιόταν, επιτιθόταν σε όποιον έβρισκε
ικανοποιείται και φεύγει ευχαριστημένο. μπροστά του, έκλεβε, έβριζε και ό,τι άλλο
μπορεί κανείς να φανταστεί… Η προσοχή
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα αρ- έπρεπε να μοιραστεί τόσο στον μαθητή
νητικά συναισθήματα. Ένας άλλος μαθη- αυτόν, ώστε να μην κινδυνεύσει αυτός ή
τής μού είχε πει «Κυρία, είμαι πολύ στε- κάποιο άλλο παιδί από τις ενέργειές του,
ναχωρημένος γιατί η αδελφή μου έχει όσο και στα άλλα παιδιά που έπρεπε να
πυρετό», η απάντηση μου ήταν «Σε κατα- δω τα θέματά τους σε κοινωνικό, συναι-
λαβαίνω. Την έχεις έγνοια…» και αυτό σθηματικό και μαθησιακό επίπεδο και να
40 αρκούσε ώστε ο μαθητής να συμφωνή- εξασφαλίσω ότι θα προχωρήσουν όλοι.
σει παίρνοντας μια βαθιά ανάσα και μετά
να βγάλει ό,τι υλικά είχα ζητήσει και να Η αναγνώριση εδώ πώς λειτουργούσε:
κάνει μαζί μας μάθημα. Σα να μην υπήρχε σε όποια συζήτηση ή συμβάν προέκυπτε
πια πρόβλημα. Σα να είχε λυθεί. Ως δια με τα παιδιά πάντα παραδεχόμουν την
μαγείας! πραγματικότητα ως έχει. Ποτέ δεν προ-
σπάθησα να δικαιολογήσω ή να ωραιο-
Επίσης αναγνώριση είναι το να αποδέ- ποιήσω ή να αποσιωπήσω ή ακόμα χει-
χεσαι ως αληθινή - πραγματική μια κατά- ρότερα να ερμηνεύσω κάτι. Κάθε παιδί
σταση που σου μεταφέρει. Πάλι με λόγια. είχε το δικό του τρόπο να ζει την κατά-
Δεν αλλάζει τίποτα απλά η επικοινωνία σταση. Εγώ δεν είμαι αρμόδια να πω αν
πιάνει ένα θέμα μεγαλύτερου βάθους, τη ζούσε «σωστά» ή «λάθος». Όμως εί-
αν μπορούμε να το πούμε έτσι. Χρειάζε- μαι αρμόδια να νιώσω κάθε παιδί και να
ται όχι μόνο να επιβεβαιώνεις αυτό που το βοηθήσω να αντιμετωπίσει αυτό που
έχεις λάβει από τον άλλο αλλά όντως να συμβαίνει. Με λίγα λόγια αναγνώριζα και
δείχνεις ότι το αποδέχεσαι ως κάτι πραγ- ονομάτιζα την κατάσταση και προέβαινα
ματικό. σε ενέργειες που έκανα γνωστές στα παι-
διά. Αυτό μου εξασφάλιζε τη συνεργασία
Κάποτε είχα έναν μαθητή με πολύ παρα- τους. Ήξεραν και ένιωθαν ότι έχουν έναν
βατική συμπεριφορά. Όσο βρισκόταν σύμμαχο που καταλαβαίνει κάθε δυσκο-
μέσα στην τάξη (μέχρι να υπάρξει πα- λία και είναι εκεί για να την αντιμετωπί-
ρέμβαση) το μάθημα το διέλυε, τσίριζε, σει. Ποτέ κανείς δεν είπε για το παιδάκι