Page 68 - mag_53
P. 68
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Η ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ l
ΜΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤO...
«ΓΥΜΝΟ (ΚΙ ΑΛΛΑ)
ΓΕΥΜΑ(ΤΑ)»
ΟύΙΛΙΑΜ ΜΠΑΡΟΟύΖ
EΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ
Ο Charlie Parker, ο Dizzy Gillespie, ο Gregory Corso κι o συγγραφέας και
Thelonious Monk, ο Duke Ellington εκδότης Lawrence Ferlinghetti. Ένα
με τις σοφιστικέ αρμονίες τους και χρόνο μετά την εκτόξευση του πρώ-
τα γρήγορα τέμπο τους πέρασαν τη του τεχνητού δορυφόρου Sputnik 1
πολεμική και τη πρώτη μεταπολεμική και συγκεκριμένα στα 1958 οι εφη-
μουσική σκηνή από το swing και το μερίδες του Σαν Φραντσίσκο «ανα-
68
rhythm and blues στις πρώτες φόρ- βάθμισαν» τους beats σε beatniks
μες της jazz μουσικής. Οι νέοι ρυθ- παρά τη θέληση των μελών της beat
μοί των κλασσικών πλέον τραγου- γενιάς. Beats ή beatniks οι λογοτε-
διών όπως τα «Cotton Tail», «Take χνικοί εκφραστές της συγκεκριμένης
the ‘A’ train», «Salt Peanuts» και γενιάς ή οι κατ’άλλους επαναστάτες
«Round Midnight» ρόλαραν σε επα- κι αντικοινωνικά στοιχεία επηρέα-
ναστατικά για την εποχή τους σαξο- σαν αν κι ολιγάριθμοι πολλαπλώς
φωνικά beats. Στα τέλη της δεκαετί- την Αμερικάνικη Λογοτεχνία αλλά
ας του ’40 ένας νεαρός εν ονόματι και τα επερχόμενα διάσημα ρεύματα
Jack Kerouak θέλοντας να περιγρά- των hippies και των punks. Δύο από
ψει την κούραση, την ήττα, αλλά τα σημαντικότερα έργα τους το On
και τη μακαριότητα της χτυπημένης the Road του Kerouak και το Howl
γενιάς του εισήγαγε τον όρο beat του Ginsberg αποτελούν ακόμη και
στον καλλιτεχνικό και στον κοινω- σήμερα δύο από τα δημοφιλέστερα
νικό του περίγυρο. Δύο ακόμη φίλοι και πιο αναγνωρίσιμα έργα της Αμε-
του, ο Allen Ginsberg κι ο William S. ρικάνικης Λογοτεχνίας του περασμέ-
Burroughs αποτέλεσαν τον κεντρικό νου αιώνα.
πυρήνα του νέου αυτού λογοτεχνι-
κού κινήματος. Αργότερα προστέθη- Αλλά ας έρθουμε πιο κοντά στην ημι-
καν κι άλλα μέλη όπως οι οι ποιητές αυτοβιογραφική, «παρανοική» λογο-
Gary Snyder, Michael McClure και τεχνία του William «Lee» Burroughs.